Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-11-18, 23:35
  #1
Medlem
Krappfiskarns avatar
Jag söker efter att få tag i en katana som kan användas vid Iaido liknande träning. Kraven på svärdet;

- Det ska vara tillverkat i Japan, inget tyskfabrikat tack!
- Skarpslipat.
- Som innanförtydligat, kunna användas vid träning.
- Istort sett vara som en riktig katana.
- Rimligt billigt pris.

Jag funderade först att kolla upp de på budo nord men priserna och det dåliga urvalet lockade mig inte så mycket.

... Misstänker att det kommer komma upp folk som ska peta mig på axeln och påpeka saker jag glömt osv, men detta som skrivits innan är huvudkraven.

Någon som känner till ett svärd till rimligt bra pris av denna kategori som går att få tag i?
Citera
2006-11-19, 00:59
  #2
Medlem
em krejs avatar
http://www.bushiblades.com/
Citera
2006-11-19, 09:38
  #3
Medlem
lothers avatar
är dom något att ha?

har länge velat ha en skarp katana för att roa mig i skogen med

nog vore det mer kul än en röjsåg när man måste rensa lite, men man får nog gå och ta stubbarna med röjsågen ändå
Citera
2006-11-19, 10:35
  #4
Medlem
Nevyns avatar
www.gavelins.com
Citera
2006-11-19, 10:45
  #5
Medlem
Kolla här http://bjorn.foxtail.nu/japanska.htm

Är dock rädd att det är en omöjlighet att få ett japansktillverkat svärd av hyffsad kvalitet till ett rimligt billigt pris (om du nu inte med rimligt menar 10 000 +). Men som sagt, sjyssta och användbara katanor för mellan 2500-12000kan du få från Paul Chen, som säljs av Gavelins Sword i Stockholm. Kruxet är att de är tillverkade i Kina, inte Japan. Men mer prisvärda svärd i förhållande till kvalitén hittar du inte
Citera
2006-11-19, 12:06
  #6
Medlem
Krappfiskarns avatar
Sidorna är utan tvekan till otroligt bra hjälp, vill tacka alla som ställt upp och länkat dem, allt som fattas nu är att skaffa ett jobb och spara spara spara
Citera
2006-11-19, 12:12
  #7
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Sidorna är utan tvekan till otroligt bra hjälp, vill tacka alla som ställt upp och länkat dem, allt som fattas nu är att skaffa ett jobb och spara spara spara


ska du göra dig av med några fiender eller?
Citera
2006-11-19, 12:48
  #8
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
ska du göra dig av med några fiender eller?


Inte för tillfället, endast för träning men i framtiden så kanske
Citera
2006-11-20, 22:12
  #9
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik
Kolla här http://bjorn.foxtail.nu/japanska.htm

Är dock rädd att det är en omöjlighet att få ett japansktillverkat svärd av hyffsad kvalitet till ett rimligt billigt pris (om du nu inte med rimligt menar 10 000 +). Men som sagt, sjyssta och användbara katanor för mellan 2500-12000kan du få från Paul Chen, som säljs av Gavelins Sword i Stockholm. Kruxet är att de är tillverkade i Kina, inte Japan. Men mer prisvärda svärd i förhållande till kvalitén hittar du inte

Har du själv svärd därifrån? Jag funderar på att lägga lite pengar på Oda Nobunaga svärdet (mest pga att jag gillar röd färg), tror du att svärden därifrån är riktigt bra?
Citera
2006-11-20, 22:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Har du själv svärd därifrån? Jag funderar på att lägga lite pengar på Oda Nobunaga svärdet (mest pga att jag gillar röd färg), tror du att svärden därifrån är riktigt bra?

Nope, har inget svärd av Paul Chen/hanwei, men efter vad jag hört ska de vara av bra kvalitet. Sedan säger det sig självt att Hanweis dyrare svärd håller en högre kvalitet än de billigare.
Citera
2006-11-20, 22:41
  #11
Medlem
Babianens avatar
Glöm inte bort att kika på Coldsteel . Priserna är dessutom mycket lägre på ebay.

Ska du vara riktigt seriös finns dock bara ett alternativ: Kilgorin sword of darkness.


Citera
2006-11-21, 11:58
  #12
Medlem
Fanjunkarens avatar
Jag köpte mitt på blocket av någon kille som hade en aidoklubb i Gävle tror jag. Svart Katana med klingan i 440 stål och med vägghållare. Dock ej skarpslipat. Fick det för ca 1500:- postförskott.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback