Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2016-07-26, 16:41
  #73
Medlem
TatueradeSnutkukars avatar
Hej!

Alghero borde vara en bra utgångspunkt då det är en vacker stad med flera stränder inom gång- och cykelavstånd.
På airbnb.com hittar du stabila lägenheter för säg 300 kr/natten i juli månad.
3 veckor är kanske i mesta laget tycker i alla fall jag men det är en smaksak. Det finns ju en hel del fina små och mindre städer att besöka - Bosa, Sassari, Cagliari med flera. Det finns också många fantastiska stränder utspridda över ön och de absolut bästa kan vara svårtillgängliga. Stintino-stranden är fin men smockfull så åk tidigt!
Sassaris gamla stadskärna torde f.ö. vara unik då det är trånga gränder och det inte är exploaterat. Tänk italiensk medeltidsstad utan krafs och tjafs.

Fördelen med 3 veckor är att ni hinner hyra bil över några dagar för att t.ex. ta en tur till Korsika. Observera att det kan vara lite joxigt att ta sig med bil då det tar längre tid än vad man tror - vägarna är smala, hastigheterna begränsade, halvtaskigt skyltat (lätt att köra fel), stor risk att få böter för att man parkerar fel/kör in på enkelriktat. Jag har fått böter varje gång jag har besökt Sardinien, vilket är flera gånger.

Sardinien är en jättevacker ö. Folket på Sardinien är mycket vänliga. Alghero är en gammal stad med gränder och stadsmur runt gamla delen. Nej, stringbikini är inget konstigt där.

Maten är precis som varsomhelst i Italien, jag har besökt de topprankade restaurangerna utan att bli knockad. Mastercard funkar bra. Druvsorterna Cannonau och Monica är väl spridda över ön. Jag kan inte påstå att vinutbudet är varken sämre eller bättre än någon annanstans. Ölet däremot suger rätt hårt.


Vet inte om detta var så givande men i alla fall ett försök.
Citera
2016-07-27, 10:27
  #74
Medlem
Mr.Swedens avatar
Många bra tips. Tackar. Åker ev till Sardinien i höst med äldre svärföräldrar. Finns det ngt hotell som är trevligt och ligger vid schysst strand, gärna i gamla staden, och utan för mycket buller och hålligång?

Haha, vilken kravspecifikation.

Är september för sent eller är det fortfarande badbart då?
Citera
2016-07-27, 12:42
  #75
Medlem
TatueradeSnutkukars avatar
Kan inte svara på hotell då vi alltid hyrt lägenhet till grymma priser. Spontant blir mitt svar att man inte direkt ser det drälla av hotell i gamla stan. Tycker du ska överväga lägenhet som är ett bättre alternativ. Det är väldigt lugnt på sena kvällar och nätter i Alghero så buller är inget problem annars.

September är absolut badbart.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Många bra tips. Tackar. Åker ev till Sardinien i höst med äldre svärföräldrar. Finns det ngt hotell som är trevligt och ligger vid schysst strand, gärna i gamla staden, och utan för mycket buller och hålligång?

Haha, vilken kravspecifikation.

Är september för sent eller är det fortfarande badbart då?
Citera
2016-07-27, 16:41
  #76
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TatueradeSnutkukar
Kan inte svara på hotell då vi alltid hyrt lägenhet till grymma priser. Spontant blir mitt svar att man inte direkt ser det drälla av hotell i gamla stan. Tycker du ska överväga lägenhet som är ett bättre alternativ. Det är väldigt lugnt på sena kvällar och nätter i Alghero så buller är inget problem annars.

September är absolut badbart.
Tack för info.
Citera
2017-08-21, 10:18
  #77
Medlem
Ska tydligen vara underbart. Hur är prisläget?
Citera
2017-08-23, 10:55
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flygeralltid
Ska tydligen vara underbart. Hur är prisläget?
Det är det
Priserna är som i övriga Italien - dvs lägre än i Sverige.
Citera
2018-05-01, 23:14
  #79
Medlem
MrBabyBoys avatar
Nån som vet om det går att fixa droger där enkelt? Finns det nåt på apoteken? Kanske kodein?
Citera
2023-09-10, 18:24
  #80
Medlem
RollonHomies avatar
Väcker liv i denna gamla tråd.

Hur är det med shopping på Sardinien, om man planerar att bo i Alghero?
När jag sticker utomlands så tycker jag det är trevligt att gå i butiker och köpa lite billiga prylar och kläder.

Är ute efter ett lugnt ställe men ändå nära till shopping.
Citera
  • 6
  • 7
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f402979

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback