Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-09, 21:04
  #349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Jag tror att även fadern kan vara i livet, eller åtminstone så var han det fram tills ganska nyligen. Fadern uttalar sig i Palmkvists bok angående sonen och dennes psykiska mående. Palmkvist säger sig ha arbetat med boken i tio års tid, så någon gång under denna tid har han talat med GM:s far. Alternativt kan faderns kommentarer vara tagna från polisens eller kriminalvårdens papper från tiden då mordet var aktuellt. Det framgår ej. Hur som helst får man av boken intrycket av att åtminstone fadern var mån om sin son, och sökte hjälpa denne när han märkte att den psykiska hälsan blev allt sämre.

Tack för din utvecklande information! Min reaktion var bara rent spontant, att Eriks anhöriga borde ha reagerat på hans mentala hälsoförfall. Här har vi en person, som haft så svåra psykiska problem, att fadern givit upp. Och modern, då? Hon polisanmäler sonen för inbrott - kort tid före mordet.

Här verkar något vara rejält fel i relationen föräldrar-son. En far, som "ger upp" om sonen, och en mor, som polisanmäler denne son. Bara det sistnämnda beteendet borde de biologiska banden i princip omöjliggöra. Om föräldrarna verkligen varit måna om sonen, borde de - ifall han nu var ett så "hopplöst" fall - sett till att han fått adekvat vård. Istället kan han leva något slags fifflarliv i samhällets periferi under i princip hela sitt vuxna liv, fram till mordet.

Detta är bara en reflektion från min sida. Och hur uppkom Eriks skallskador? Vanvård i hemmet? Det framgår väl inte av boken, men mot bakgrund av det som hitintills presenterats här , skulle jag inte utesluta det. Inte bara en egendomlig mördare, utan även en egendomlig familj. Synd att boken inte finns i pappersupplaga, Kanske det kommer?
Citera
2018-06-09, 21:15
  #350
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Tack för din utvecklande information! Min reaktion var bara rent spontant, att Eriks anhöriga borde ha reagerat på hans mentala hälsoförfall. Här har vi en person, som haft så svåra psykiska problem, att fadern givit upp. Och modern, då? Hon polisanmäler sonen för inbrott - kort tid före mordet.

Här verkar något vara rejält fel i relationen föräldrar-son. En far, som "ger upp" om sonen, och en mor, som polisanmäler denne son. Bara det sistnämnda beteendet borde de biologiska banden i princip omöjliggöra. Om föräldrarna verkligen varit måna om sonen, borde de - ifall han nu var ett så "hopplöst" fall - sett till att han fått adekvat vård. Istället kan han leva något slags fifflarliv i samhällets periferi under i princip hela sitt vuxna liv, fram till mordet.

Detta är bara en reflektion från min sida. Och hur uppkom Eriks skallskador? Vanvård i hemmet? Det framgår väl inte av boken, men mot bakgrund av det som hitintills presenterats här , skulle jag inte utesluta det. Inte bara en egendomlig mördare, utan även en egendomlig familj. Synd att boken inte finns i pappersupplaga, Kanske det kommer?
Det nämns bara att han ramlat och slagit i huvudet som liten. Nedan litet citat ang GM:

Ur sjukjournal 1956, observation av lek:
Citat:
Ett skadat beteende: En hämmad aggressivitet blandad med lömska överfall i lönndom och därjämte öppen munaggressivitet.

Fadern om sin sons förändring, insjuknande, tidigt 1970-tal:
Citat:
Han började liksom fly från verkligheten och människorna och stänga in sig och var rädd för saker och ting.
...
Han förändrades både socialt och till utseendet. Han verkade fruktansvärt rädd. Vid ett tillfälle var vi nere och hälsade på honom i Lund. Det var sommar och han bodde på studenthem. De andra hade flyttat hem för sommaren, men han bodde kvar och då var han ensam i hela det stora huset. Vi ringde på och då såg vi att han tittade ut genom fönstret men han såg inte oss. Han vågade liksom inte öppna dörren.
...
Jag försökte på många sätt att hjälpa honom, men det går ju inte att göra någonting mot en annans vilja.

Ur socialtjänstens papper 1979, efter att GM nyligen blivit vräkt:
Citat:
Fadern har rest från Göteborg samma dag pga att sonen ringt och bett om hjälp. Han säger att sonen är psykiskt sjuk och han tror att han är schizofren.
Citera
2018-06-09, 21:48
  #351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Det nämns bara att han ramlat och slagit i huvudet som liten. Nedan litet citat ang GM:

Ur sjukjournal 1956, observation av lek:


Fadern om sin sons förändring, insjuknande, tidigt 1970-tal:


Ur socialtjänstens papper 1979, efter att GM nyligen blivit vräkt:

Gamla sjukjournalers terminologi kan vara rätt underhållande. "Munaggressivitet"(!)

Naturligtvis borde föräldrarna ingripit för länge sedan, och sett till att Erik fått adekvat vård. Då hade mordet kanske aldrig hänt.
Citera
2018-06-11, 14:57
  #352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoffeSvensson
Kan nog stämma. En av min fars vänner, som för övrigt var rockidol på 60-talet, har berättat att han hade hängt ihop lite med Kerstin året innan hon blev mördad. Hon såg tydligen väldigt bra ut. De rökade på tillsammans, festade osv så hon hade nog ett levnadsätt som inte passade sin lilla son.

Enligt Gyllenfjäder så hade han lämnat en ganska torftig förklaring till varför han mördade Kerstin. Hon ville inte lämna honom ifred när han höll på att läsa en bok så han dränkte henne i badkaret. Men det har tydligen aldrig kommit fram varför han åt upp henne.

Det hade tydligen träffats på biblioteket och min fars vän tror snarare att motivet till mordet handlade om svartsjuka. Att Gyllenfjäder kände att han ville ha Kerstin helt för sig själv och att det var därför han åt upp henne.

Någon annan som vet något?

Enligt vad han själv berättade för mig på tidigt 90tal så ville han lugna ned henne med ett hett bad. Men väl i badkaret började hon skrika högt, så han tryckte med henne för att få tyst på henne. Förvisso blev hon tyst, och något senare insåg Erik/Bengt att han oavsiktligt "råkat dränka henne" i samband med badet.
Det sannolika är att ätandet var för honom ett rationellt skäl att skaffa undan kroppen på. Men detta ville ytterst ogärna tala om. Jag vill också minnas att han passade på att ta ut hennes sjukpension ett par månader.
Citera
2018-07-08, 11:35
  #353
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
Enligt vad han själv berättade för mig på tidigt 90tal så ville han lugna ned henne med ett hett bad. Men väl i badkaret började hon skrika högt, så han tryckte med henne för att få tyst på henne. Förvisso blev hon tyst, och något senare insåg Erik/Bengt att han oavsiktligt "råkat dränka henne" i samband med badet.
Det sannolika är att ätandet var för honom ett rationellt skäl att skaffa undan kroppen på. Men detta ville ytterst ogärna tala om. Jag vill också minnas att han passade på att ta ut hennes sjukpension ett par månader.

Hur kom du i kontakt med honom?

Han tog inte bara hennes sjukpension utan tömde hela lgh på värdesaker, tv, radio mm. När polisen kom till hennes lgh hade Erik/Bengt lagt alla tillhörigheter i svarta plastsäckar.

Det irationella med ätandet som ett sätt att skaffa undan kroppen är ju att skelettet fanns kvar vilket dumpades i Öresund. Han hade även vägt och skrivit upp vikten på varenda likdel. Anteckningar vilka polisen hittade.
Citera
2018-07-08, 15:18
  #354
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoffeSvensson
Hur kom du i kontakt med honom?

Han tog inte bara hennes sjukpension utan tömde hela lgh på värdesaker, tv, radio mm. När polisen kom till hennes lgh hade Erik/Bengt lagt alla tillhörigheter i svarta plastsäckar.

Det irationella med ätandet som ett sätt att skaffa undan kroppen är ju att skelettet fanns kvar vilket dumpades i Öresund. Han hade även vägt och skrivit upp vikten på varenda likdel. Anteckningar vilka polisen hittade.

Jag kom i kontakt med honom via jobbet.

I gslenskapen finns det ändå en rationalitet. Att transportera bort ett helt lok är svårt. I synnerhet om man inte har tillgång till bil. Han lyckades trots allt dumpa ett antal delar av liket utan att detta upptäcktes direkt.
Vägandet och bokföringen ser jag som en del ab detta. Han hade full koll på hur mycket ab hennes kropp som fanns kvar.
Erik kunde vara på gränsen till tvångsmässig med att bokföra och räkna på saker och ting och ha minutiös
Ordning.
Citera
2018-07-08, 21:21
  #355
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
Erik kunde vara på gränsen till tvångsmässig med att bokföra och räkna på saker och ting och ha minutiös
Ordning.

Ja och han var intellekutell och studerade språk på den nivån varför t ex en sten heter sten osv.
Citera
2018-09-17, 03:20
  #356
Medlem
400Bens avatar
Finns det några bilder på Erik Gyllenfjäder eller kvinnan han mördade?
Citera
2018-12-03, 08:21
  #357
Medlem
FedupFlorences avatar
Fallet har tagits upp i GW:s mord. Kan ses på tv4 play under december.
Han har stekt hennes kött och ätit det vid ett tiotal tillfällen, tillsammans med potatis, ris eller makaroner.
Citera
2018-12-03, 08:51
  #358
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av måns
http://sydsvenskan.se/malmo/article208973.ece

Herr Serungs förslag om att skicka grattiskort är ju en höjdare! Lite sent nu kanske? Kanske ett påskkort?
Författare? Det känns inte som om han skriver noveller direkt utan ren faktalitteratur, kanske rentutav kurslitteratur vilket hade varit oerhört komiskt!
Hursomhelst så skriver han med all säkerhet under pseudonym. Eller så är det bara så enkelt att han snackar skit.
Nu vet jag inte så mycket om det ädla yrket bokbinderi men det är väl inget man pysslar med hemma på diskbänken direkt. Kanske föreningsverksamheten kommer in i bilden där? Det borde iallafall vara den perfekta sysslan för denna man. Exakthet och precision!

Jag vill minnas att han ibland skrev i Fontänhusets interna tidning. Dock inte under pseudonym.😊
Citera
2018-12-28, 01:03
  #359
Medlem
Många skriver om hans säregna utseende.
Jag har bara sett en länkad bild på en ung vuxen Gyllenfjäder. Där ser han tämligen normal ut. Möjligen lite finsk, som han i K-Rauta reklamen.

Finns det nyare bilder?
Citera
2019-01-31, 23:49
  #360
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flirre
Många skriver om hans säregna utseende.
Jag har bara sett en länkad bild på en ung vuxen Gyllenfjäder. Där ser han tämligen normal ut. Möjligen lite finsk, som han i K-Rauta reklamen.

Finns det nyare bilder?
Finns det bilder honom och kanske bilder från brottsplatsen och utredningen? Borde inte polisen tagit en bild på honom?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback