Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-02, 22:18
  #685
Medlem
igl0s avatar
Är skogome ett bra område?
Citera
2018-01-03, 08:34
  #686
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av igl0
Är skogome ett bra område?
Ja!

Naturnära med Kvillebäcken (som är en av Sveriges få bifurkationer) på ena sidan och skog upp mot Backatorp på andra.

Visserligen ligger Skogomeanstalten (för sexualbrottslingar) där tvärs över vägen från förskolan men det har aldrig varit några kända incidenter pga detta.

En liten brasklapp är dock hela nybyggnationen av Lillhagsparken som håller på. Där kommer finnas hyresrätter, bostadsrätter men tydligen även äganderätter (har ej någon källa på det senare - kan vara fel). Runt 600-700 nya bostäder blir det totalt. Man vet aldrig hur det blir i ett nybyggt område men hyrorna lär bli höga så borde borga för bra klientel. När detta blir färdigbyggt lär även busstrafiken in mot stan (via Backaplan) förbättras.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att bo där - om priset var rätt.
Citera
2018-03-02, 17:52
  #687
Medlem
Red-Pandas avatar
Hur är Kvillebäck och Rambergstaden idag? Var längesedan jag hörde något om dessa områden så jag antar att det är ganska lugnt där?
Citera
2018-03-10, 00:04
  #688
Medlem
Planerar att börja plugga på Chalmers om 1-2 år och tänkte då ta med mig mina barn i flytten.

Skulle vilja ha lite tips på områden som är vettiga att sätta sig i som ensamstående kvinna med två barn i lågstadieåldern. Gärna med en Montessoriskola i närheten!


Behöver inte vara särskilt centralt el nära Chalmers så länge det finns bra pendlingsmöjligheter.
Citera
2018-03-10, 07:28
  #689
Medlem
junkbords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Georgie666
Planerar att börja plugga på Chalmers om 1-2 år och tänkte då ta med mig mina barn i flytten.

Skulle vilja ha lite tips på områden som är vettiga att sätta sig i som ensamstående kvinna med två barn i lågstadieåldern. Gärna med en Montessoriskola i närheten!


Behöver inte vara särskilt centralt el nära Chalmers så länge det finns bra pendlingsmöjligheter.

Billdal.
http://www.pysslingen.se/fenestrabilldal/
Citera
2018-03-16, 23:28
  #690
Medlem
Hallå! Hur är högsbo och flatås som område?
Citera
2018-03-20, 17:53
  #691
Medlem
Hur är området mellan centralen och Ullevi, mer specifikt Färgaregatan och Karin Boyes gata?
Ung, singel, nyexad kille
Citera
2018-03-21, 18:58
  #692
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norskaluring
Hur är området mellan centralen och Ullevi, mer specifikt Färgaregatan och Karin Boyes gata?
Ung, singel, nyexad kille
Lite bortglömt, och centralt såklart.
Centralt utan att bli jobbigt skulle jag säga.
Citera
2018-03-22, 18:05
  #693
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Lite bortglömt, och centralt såklart.
Centralt utan att bli jobbigt skulle jag säga.

Helt ok. Bra när man är ung och vill ha nära hem.
Citera
2018-03-22, 22:39
  #694
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Ja!

[...]

Jag skulle absolut kunna tänka mig att bo där - om priset var rätt.

Skogome är ett intressant område. Du som verkar ha lite koll på området, kanske kan ge svar på följande spörsmål?

Jag har noterat då jag väntat på 52:an vid Dalagärde, flertalet slöjbeklädda individer väntandes vid hållplatsen. Detta är ju kanske ingen konstig syn i Sverige 2018, men i just Skogome - där upplåtelseformerna (såsom jag förstått det) är friliggande radhus och bostadsrätter - får en att fundera på var i området de huserar? Håller sig kommunen med flyktingförläggning i gamla Lillhagsparken? Eller är detta ett av de få exempel på kommunala bostadsrättsköp för inackordering av flyktingar?

När man svänger in mot Skogome vid Lillhagsparken, ligger det en handfull trähus om två våningar (skulle tro att det är ca 4 lägenheter/hus) på höger sida. Dessa ser tillsynes obebodda ut. Vem är det som äger dessa och vad är planen för dessa kåkar? Ett antal obebodda flerbostadshus i ett lugnt område är en minst sagt surrealistisk syn i bostadsbristens Göteborg.
Citera
2018-03-23, 07:10
  #695
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Skogome är ett intressant område. Du som verkar ha lite koll på området, kanske kan ge svar på följande spörsmål?

Jag har noterat då jag väntat på 52:an vid Dalagärde, flertalet slöjbeklädda individer väntandes vid hållplatsen. Detta är ju kanske ingen konstig syn i Sverige 2018, men i just Skogome - där upplåtelseformerna (såsom jag förstått det) är friliggande radhus och bostadsrätter - får en att fundera på var i området de huserar? Håller sig kommunen med flyktingförläggning i gamla Lillhagsparken? Eller är detta ett av de få exempel på kommunala bostadsrättsköp för inackordering av flyktingar?

När man svänger in mot Skogome vid Lillhagsparken, ligger det en handfull trähus om två våningar (skulle tro att det är ca 4 lägenheter/hus) på höger sida. Dessa ser tillsynes obebodda ut. Vem är det som äger dessa och vad är planen för dessa kåkar? Ett antal obebodda flerbostadshus i ett lugnt område är en minst sagt surrealistisk syn i bostadsbristens Göteborg.
De färgglada kvinnorna kommer mig veterligt från asylboendet i det forna vandrarhemmet Dalagärde. Om inget ändrats på senare tid ska detta bort (rivas).

Kommunen kommer säkerligen, att som på så många andra ställen, även lägga beslag på några lägenheter i nybyggnationen för att kunna placera personer som på ett eller annat sätt "står utanför bostadsmarknaden". Det är nog mer regel än undantag nuförtiden och något man får räkna med i alla nybyggen tyvärr.

Om du vill ta dig en sista titt på de gamla personalbostäderna så får du skynda dig. Sist jag åkte förbi var två redan rivna och samma öde kommer de andra också att råka ut för - och det går snabbt. Personligen tycker jag att det är trist för jag vurmar för gamla, hederliga trähus men jag vet inte vilket skick de var i så man får hoppas att de var bortom räddning och inte bara fick stryka på foten för ett (opersonligt) nybygge. Jag fäller dock en tår när jag ser grävskopan härja.

På andra sidan (in mot stan) av Lillhagen ligger liknande hus (röda) som också var personalbostäder en gång i tiden. De är dock i ett helt annat skick och underhållna av en bostadsrättsförening (om jag inte har helt fel). De husen kommer i vilket fall som helst finnas kvar och får väl vara de som minner om svunna tider.
Citera
2018-03-23, 07:25
  #696
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
På andra sidan (in mot stan) av Lillhagen ligger liknande hus (röda) som också var personalbostäder en gång i tiden. De är dock i ett helt annat skick och underhållna av en bostadsrättsförening (om jag inte har helt fel). De husen kommer i vilket fall som helst finnas kvar och får väl vara de som minner om svunna tider.

Tackar för svar!

Antar att detta är ett av de du nämner ovan? https://www.hemnet.se/bostad/bostads...a-6-a-13518718

Ja, synd att personalbostäderna närmast Skogome inte renoverats och byggts om till "riktiga" lägenheter. Det ligger så sjukt fint i parksluttningen. Gillar hela gamla sjukhusområdet, får en "gotisk" känsla över det på något vis. Såg nu att det renoverade sjukhuset med nya balkonger, är Tornet (aldrig hört talats om det bolaget innan) som byggt hyresrätter där. Antar att det är "nyproduktionshyra" som säkrar en viss standard på klientelet?

Ska huset med närlivsbutiken och pizzerian rivas?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback