Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-24, 22:48
  #661
Medlem
Nån som har koll på Järnbrott i frölunda? Tänker främst på Transistorgatan då jag är intresserad av en bostad där. Några planer för området man bör känna till?

Tacksam för svar
Citera
2017-05-25, 04:47
  #662
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaTTan78
Nån som har koll på Järnbrott i frölunda? Tänker främst på Transistorgatan då jag är intresserad av en bostad där. Några planer för området man bör känna till?

Tacksam för svar
Järnbrott är generellt lugnt och städat.
Jag bodde där några år nära Radiotorget och trivdes utmärkt.
Är det de nya husen du syftar på?
Frölunda är ju en märklig och stor stadsdel där lugna och mer stökiga områden inte sällan ligger nära varandra.
Citera
2017-05-25, 08:21
  #663
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaTTan78
Nån som har koll på Järnbrott i frölunda? Tänker främst på Transistorgatan då jag är intresserad av en bostad där. Några planer för området man bör känna till?

Tacksam för svar

Det är lugnt och fint just där, men som skrivits gäller det att undvika närliggande betydligt värre områden. Du lär ha större problem på vagnar/bussar dit än väl där då¨dessa färdmedel får dras med drägget ut till Frölunda/Tynnereds betydligt sämre områden.
Citera
2017-06-07, 15:53
  #664
Medlem
Jonteffss avatar
Hur ser området ut kring Östra Keillersgatan ut? Förstår att jag delar vagn med samma folk som ska vidare till lite mer slitna områden, om jag flyttar dit. Någon som känner till området mer ingående eller rent av bor där som kan uttala sig?
Citera
2017-06-08, 08:53
  #665
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonteffs
Hur ser området ut kring Östra Keillersgatan ut? Förstår att jag delar vagn med samma folk som ska vidare till lite mer slitna områden, om jag flyttar dit. Någon som känner till området mer ingående eller rent av bor där som kan uttala sig?

Det är, för att vara hisingen, helt okej. Inte det bästa men tveklöst inte det sämsta heller.
Nära till flertalet olika vagnar/bussar (vill du inte åka vagnen med diverse drägg så ta några steg längre och ta en buss! Betydligt bättre ur den synvinkeln).
Sedan är det väl inte det livligaste området så det kan ju vara lite ödsligt på kvällar etc om man inte gillar det.
En hyfsad mix av folk med.
Citera
2017-07-06, 01:38
  #666
Medlem
Backadalen? Nån som har koll på de området? Skall tydligen byggas en del där men vad är det för typ av folk som bor där? Vet att de va mycket skit som hände i backa för något år sedan men de verksr ha lugnat ner sig?
Citera
2017-11-12, 17:43
  #667
Medlem
Förvånad att ingen nämner Guldheden speciellt mycket, 10 minuter in till nordstan 10 till korsvägen,5 till Chalmers,7 till linné.
Väldigt nära till natur, sahlgrenska,botaniska slottskogen etc.
Endast familjer,studenter och pensionärer som bor här.
Bott här i flera år och den enda negativa erfarenheten var när en äldre man blev påhoppad utanför mitt hus. Det var några killar som hade sett honom på centralstationen och bestämt sig för att han ska vi ta så dom satt bakom honom på spårvagn 10 tills han hoppade av och sen försökte dom råna honom.
Dom var inte redo på att så fort gubben började skrika så sprang 5 grannar ner och började jaga dom medans polisen blev tillkallad.
Aldrig känt mig så säker som här och är ofta ute och går på nätterna men det är aldrig grupper eller rörelse här.
Detta är troligtvis eftersom det endast går en spårvagn till Guldheden och dom slutar gå rätt tidigt på natten (runt 3).
Väldigt svårt att beskriva dom som bor här utan att låta som en rasist men det är ett extremt vitt område.
Finns endel hyresrätter här men du behöver typ 4000 poäng på boplats eller cirka 3miljoner om du vill bo här (eller som jag ha en massa flyt).
Citera
2017-11-13, 17:04
  #668
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanvafint
Förvånad att ingen nämner Guldheden speciellt mycket, 10 minuter in till nordstan 10 till korsvägen,5 till Chalmers,7 till linné.
Väldigt nära till natur, sahlgrenska,botaniska slottskogen etc.
Endast familjer,studenter och pensionärer som bor här.
Bott här i flera år och den enda negativa erfarenheten var när en äldre man blev påhoppad utanför mitt hus. Det var några killar som hade sett honom på centralstationen och bestämt sig för att han ska vi ta så dom satt bakom honom på spårvagn 10 tills han hoppade av och sen försökte dom råna honom.
Dom var inte redo på att så fort gubben började skrika så sprang 5 grannar ner och började jaga dom medans polisen blev tillkallad.
Aldrig känt mig så säker som här och är ofta ute och går på nätterna men det är aldrig grupper eller rörelse här.
Detta är troligtvis eftersom det endast går en spårvagn till Guldheden och dom slutar gå rätt tidigt på natten (runt 3).
Väldigt svårt att beskriva dom som bor här utan att låta som en rasist men det är ett extremt vitt område.
Finns endel hyresrätter här men du behöver typ 4000 poäng på boplats eller cirka 3miljoner om du vill bo här (eller som jag ha en massa flyt).
Hjällbobostaden har ju slagits ihop med Poseidon så folk ifrån Angered kan numera flytta in via internkön.
Därmed inte sagt att alla vill det men stadsdelen har i alla fall börjat berikas så smått.
Tänker då främst på Doktor Forselius backe. Bor ju väldigt många äldre i Guldheden också så det återstår väl att se vilka dessa "ersätts" med sen.
Citera
2017-11-14, 09:26
  #669
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Hjällbobostaden har ju slagits ihop med Poseidon så folk ifrån Angered kan numera flytta in via internkön.
Därmed inte sagt att alla vill det men stadsdelen har i alla fall börjat berikas så smått.
Tänker då främst på Doktor Forselius backe. Bor ju väldigt många äldre i Guldheden också så det återstår väl att se vilka dessa "ersätts" med sen.

Det sistnämnda var min tanke också. Guldheden av idag känns lite som delar av Frölunda under 80/90-talet då det bodde mest äldre där som flyttade dit efter rivningsvågen på 60/70-talet.
När det revs gamla kvarter flyttade dom som bott där till nybyggda lägenheter vid t.ex. Frölunda torg och sedan när dessa personer dog bort ersattes dom av ett helt annat klientel.
Detsamma verkar nu ske alltmer i Guldheden. Hur resultatet blir av det hela där återstår att se men om vi ser på Frölunda blev det ju "Inte direkt" bättre efter förändringen.
Citera
2017-11-14, 10:43
  #670
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Hjällbobostaden har ju slagits ihop med Poseidon så folk ifrån Angered kan numera flytta in via internkön.
Därmed inte sagt att alla vill det men stadsdelen har i alla fall börjat berikas så smått.
Tänker då främst på Doktor Forselius backe. Bor ju väldigt många äldre i Guldheden också så det återstår väl att se vilka dessa "ersätts" med sen.

Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det sistnämnda var min tanke också. Guldheden av idag känns lite som delar av Frölunda under 80/90-talet då det bodde mest äldre där som flyttade dit efter rivningsvågen på 60/70-talet.
När det revs gamla kvarter flyttade dom som bott där till nybyggda lägenheter vid t.ex. Frölunda torg och sedan när dessa personer dog bort ersattes dom av ett helt annat klientel.
Detsamma verkar nu ske alltmer i Guldheden. Hur resultatet blir av det hela där återstår att se men om vi ser på Frölunda blev det ju "Inte direkt" bättre efter förändringen.
Guldheden är rätt bra. Finns dock lite stök, men inte särskilt farligt. Tyvärr har jag märkt att det förkommer viss berikning ffa på Dr.Forselius Backe (bananhusen) och förklaringen fick vi ju ovan, då Poseidon tagit över vissa kvarter i Hjällbo. Sen så verkar det bo en del somalier och annat pack nere på Dr.Wengbergs Gata, byggt för 10-15 år sen med relativt hög hyra. Gissar att soc. betalar och att dessa lägenheter annekterades innan värsta invällningen de senaste åren. Nu har jag sällan varit i de trakterna på kvällarna, men när jag har varit det har det ändå varit lugnt. Skulle vara trevligt om Guldheden slapp bli saboterad med MENA. Än så länge rekommenderar jag Guldheden, men dock så bör man nog ha ett vakande öga på Bananhusen. Som alltid så tycker jag man skall kolla namnen i uppgången och angränsande uppgångar innan man flyttar. Dessutom skadar det inte att åka till området och kolla in det kvällar och nätter, både vardag och helg.
Citera
2017-11-14, 10:49
  #671
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaTTan78
Backadalen? Nån som har koll på de området? Skall tydligen byggas en del där men vad är det för typ av folk som bor där? Vet att de va mycket skit som hände i backa för något år sedan men de verksr ha lugnat ner sig?

Backadalen (Olshammarsgatan m fl) är bättre än Backa Röd (Blendas Gata, Baron Rogers Gata m fl) även om det som du säger verkar lugnat sig betänkligt i området totalt sett. Min uppfattning är att Backadalen består av mer arbetande folk och svenskar medan Backa Röd är mera blattar som inte jobbar och således har tid att ställa till med jävelskap.
Citera
2017-11-14, 11:08
  #672
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Backadalen (Olshammarsgatan m fl) är bättre än Backa Röd (Blendas Gata, Baron Rogers Gata m fl) även om det som du säger verkar lugnat sig betänkligt i området totalt sett. Min uppfattning är att Backadalen består av mer arbetande folk och svenskar medan Backa Röd är mera blattar som inte jobbar och således har tid att ställa till med jävelskap.
I princip hela norra Backa består av bostadsrätter, bortsett Gåsagången som berikats ganska rejält sista tio åren.
Det är ju egentligen "bara" Brunnsbo, Backa Röd, Gåsagången och Lisa Sass som är hyresrätter i hela stadsdelen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback