Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-24, 11:51
  #13
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulenloimu
Tack för utdraget ur AB 1988! Hittar inte den i nätet.

Kan GM förresten varit en Kl*s G*ran F*lt född 1947-04-09, frånskild 1980-03-19 och mantalsskriven i Skogslyckan (Växjö kn, Kronobergs län, Småland) "På församlingen skriven" (ingen adress given) på släktforskarnas befolknings-CD 1990, källa Mantalslängd 1991, Kronobergs län.

* = a, ö, ä
Stort tack, Tulenloimu. Detta är rätt man. GM Klas Göran Fält var född Södermanland. 1970 var han skriven i Malmö, där han senare begick våldtäktsförsöket och knivmisshandeln 1976. 1980 bodde han tillsammans med BO i Växjö. Fält avled 2012, då boende på en mindre ort i Kronobergs län.

BO hette Annie Mona Östlund Fält, f. 1947. Vila i frid.

Källor:
Sveriges befolkning 1970
Sveriges befolkning 1980
Sveriges dödbok 1901-2013
Citera
2017-01-24, 12:56
  #14
Medlem
Tulenloimus avatar
Ja, jag tyckte att alla datum stämde med hans uppgifter.

Det är mycket synd om deras barn. Hoppas att de har kunnat bygga upp ett någorlunda normalt liv trots denna bakgrund.
Citera
2017-01-24, 14:47
  #15
Medlem
Orm Ondes avatar
Någon som vet hur det gick för GM och/eller barnen efteråt? Inte för att jag tror att det gick bra för någon av dem, men ändå?
Citera
2017-08-14, 22:44
  #16
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Enligt denna artikel var GM dömd för mord på en tidigare sambo. Har ej stött på den uppgiften någon annanstans? Konstigt i. s. f. att detta ej togs upp i avsnittet av Ondska?

http://www.na.se/orebro-lan/orebro/a...sedan-40-talet

Citat:
...
Ett sambopar tältade i norra Örebro län. Mannen hade avtjänat straff för mord på en tidigare sambo. Under tältsemestern blev det bråk med nya sambon och han knivhögg henne brutalt över hela kroppen. Kroppsdelar slängdes sedan ut i skogen.
...
Citera
2017-08-24, 18:15
  #17
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Utdrag ur Nerikes Allehanda, 1988-07-23:
Citat:
...
De lämnade hemorten för att "komma bort ett tag", tog hunden med sig, packade bilen och åkte till Stråssa, till sjön, där mannen fiskat mycket som barn.
...
Vid häktningsförhandlingen på fredagen framkom att mannen 1974-75 varit intagen för sluten psykiatrisk vård för våldsbrott mot två kvinnor.
...
På fredagen häktades alltså 41-åringen, misstänkt för mordet, som han själv säger att han begått. På frågan hur han kan veta att han gjort det svarade han: - Jag är säker, jag vet inte varför, men jag är säker.
På förmiddagen den 20 juli skulle kvinnan, som hade vårdnaden om barnen, ha lämnat dem till de sociala myndigheterna i Växjö.
Mannen blev arg och de grälade.
...
I Vetlanda stannade de och köpte en 75:a renat, och vid sju-åttatiden på kvällen anlände de till stranden av Stora Mjugsjön, där de satte upp tältet och lagade mat. Mannen drack av spriten och ett par folköl samt tog en del lugnande tabletter.
...
När mörkret föll beslöt de att ta ett bad i sjön. De klädde av sig och började gå mot vattnet. Hunden gick först.
...
Därefter är minnesbilden dunkel. Han ser henne ligga naken på marken, på rygg med armarna utsträckta.
- Hon rörde sig inte, bara låg där, sa mannen i polisens förhör.
...
Mannen åkte därefter, med några stopp för att rasta hunden och för att tanka, direkt till Växjö. Han lämnar hunden i lägenheten och anmäler sig till polisen. Till polisen i Växjö säger han:
- Jag har dödat min sambo.
- Jag är övertygad om att jag har dödat min hustru.
...
Kroppen skulle enligt åklagarens beskrivning, vara lemlästad till oigenkännlighet, ett verk som troligen utförts med kniv och som måste ha tagit en god stund.
- Ett synnerligen våldsamt angrepp, säger åklagaren och tillägger att det kommer att ta rättsläkare Lennart Rammer, cirka en månad att försöka få klarhet i identitet och dödsorsak.
Åtal kommer därför inte att väckas innan dess.
...
Citera
2018-03-05, 22:47
  #18
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Fotografier föreställande GM Klas-Göran Fält, såsom han såg ut under sina sista levnadsår.
https://minfil.org/g2taK1d2b3/kgfalt1.png
https://minfil.org/i4tdKed1b7/kgfalt2.png
https://minfil.org/jct9K7d5b0/kgfalt3.png

Dödsruna: https://minfil.org/l6tcKcdaba/kgfaltruna.png

Tack till Tulenloimu för dessa fynd.
Citera
2020-10-12, 14:27
  #19
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Ett dokument om styckmördare publicerat i Aftonbladets söndagsbilaga, sent 1990-tal, ger en inblick i hur ohyggligt mordet var;
Citat:
Telekommunikationsexpert, 41, mördade sin före detta fru, 41, i maj 1988, Lindesberg. Kroppen flåddes, inälvorna rensades ut, ögonen stacks ut, näsa, läppar och könsorgan skars bort. De var båda patienter på samma mentalsjukhus. Mannen anmälde sig själv. Straff: fortsatt psykiatrisk vård.
Citera
2020-10-16, 15:55
  #20
Medlem
Tulenloimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Ett dokument om styckmördare publicerat i Aftonbladets söndagsbilaga, sent 1990-tal, ger en inblick i hur ohyggligt mordet var;

Det låter verkligen hemskt, men åtminstone verkar han ha gjort allt det där ohyggliga när offret redan var dött.
Citera
2020-10-16, 16:27
  #21
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulenloimu
Det låter verkligen hemskt, men åtminstone verkar han ha gjort allt det där ohyggliga när offret redan var dött.
Du har rätt. Mordet i sig var nog högst ”ordinärt”; en man knivdödar sin kvinna. Det är behandlingen av kroppen som gör detta fall extra speciellt och makabert.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback