Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-11-15, 18:42
  #1
Medlem
Pressvecks avatar
Jag har lyssnat på all rock, mycket pop, en del hiphop och mycket mer. Jimi Hendrix är sedan tidig ålder den främsta för mig. Jazzen har aldrig intresserat mig, men som min musiklärare sa kommer det med tiden, och nu är tiden inne. Jag spelar gitarr och en del andra instrument själv. Jag letar efter tidig jazz, jag har en bild av den typ jazz som spelas på en rökig jazzklubb. Artisterna ni tipsar om ska gärna vara lite som jimi, duktiga och före sin tid.
Straighten up and fly right med Nat king Cole är underbar, vet ej dock om den klassas som jazz. Tipsa om mycket och jag stödjer fildelning så om det skulle bli fel så kostar det inte särskilt mycket för mig.

MVH Pressveck
Citera
2006-11-15, 19:12
  #2
Medlem
Dexter Gordon - Ballads
Coolare än så blir det inte.
http://donmarko99.free.fr/Jazz/DexterGordon1948.jpg
Citera
2006-11-15, 20:14
  #3
Medlem
pooboxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olympen
Dexter Gordon - Ballads
Coolare än så blir det inte.
http://donmarko99.free.fr/Jazz/DexterGordon1948.jpg

Jädrans, vad bra det var. Några fler tips?
Citera
2006-11-15, 20:47
  #4
Medlem
Pressvecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olympen
Dexter Gordon - Ballads
Coolare än så blir det inte.
http://donmarko99.free.fr/Jazz/DexterGordon1948.jpg

Jag hittade ett av hans album som hette ballads och tankade några låtar av det. Visst var han skön, han var mycket av det jag letade efter, bra tips . Någon artist med lite mer tempo och med lite sång som variation hade inte varit helt fel.
Citera
2006-11-15, 21:01
  #5
Medlem
Det finns en bra samling med Chet Baker som heter
The Best Of Chet Baker Sings.
Kind Of Blue med Miles Davis kanske också kan vara nåt?
Stan Getz - Getz/Gilberto är ju rätt soft också. Mycket Bossa
Citera
2006-11-15, 21:29
  #6
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressveck
Jag har lyssnat på all rock, mycket pop, en del hiphop och mycket mer. Jimi Hendrix är sedan tidig ålder den främsta för mig. Jazzen har aldrig intresserat mig, men som min musiklärare sa kommer det med tiden, och nu är tiden inne. Jag spelar gitarr och en del andra instrument själv. Jag letar efter tidig jazz, jag har en bild av den typ jazz som spelas på en rökig jazzklubb. Artisterna ni tipsar om ska gärna vara lite som jimi, duktiga och före sin tid.
Straighten up and fly right med Nat king Cole är underbar, vet ej dock om den klassas som jazz. Tipsa om mycket och jag stödjer fildelning så om det skulle bli fel så kostar det inte särskilt mycket för mig.

MVH Pressveck
Med de förutsättningarna finns egentligen bara två namn, Miles Davis och John Coltrane. Här ska du koncentrera dig på perioden 1955-1965. Under denna tid var Davis och Coltrane mycket produktiva, tillsamman och var för sig, och här finns en oskattbar guldgruva att utforska.

Det finns en uppsjö duktiga jazzare som var minst lika innovativa och före sin tid som paret Davis och Coltrane, men få kunde teckna sin samtid lika tidstypiskt.

Här vill jag särskilt nämna Miles Davis mycket underbara:
- Kind of Blue 1959 (med Coltrane)
- ‘Round about Midnight 1956 (med Coltrane)

samt John Coltrane’s mästerverk
- A Love Supreme 1964
- My Favourite Things 1960
Citera
2006-11-15, 23:20
  #7
Medlem
Dizzy Gillespie tillhör en av mina favoriter inom jazzen.

Det finns en samlingsskiva med låtar från 1945-1952 som heter "Odyssey".

Kanske den skulle vara nåt...
Citera
2006-11-16, 15:23
  #8
Medlem
Pressvecks avatar
Bra svar, med de här namnen kan jag nog guida mig runt i jazzvärlden som jag gjorde med hendrix i rocken, men tråden ska inte dö ännu, mer svar!
Citera
2006-11-16, 15:31
  #9
Avstängd
Hey Sugar!s avatar
Grym jazzgitarr är ju Django Reinhardt.
Citera
2006-11-16, 17:08
  #10
Medlem
Agent|Os avatar
Alice Coltrane "Turiya & Ramakrishna" från albumet "Ptah, the El Daoud" är en mycket känslig, blå-bluesig, tjock-rökig jazzballad av främsta märke.
Citera
2006-11-16, 17:10
  #11
Medlem
Agent|Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hey Sugar!
Grym jazzgitarr är ju Django Reinhardt.

Mycket bra, men knappast "rökig" såsom trådskaparen efterfrågar?
Citera
2006-11-16, 21:47
  #12
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressveck
Bra svar, med de här namnen kan jag nog guida mig runt i jazzvärlden som jag gjorde med hendrix i rocken, men tråden ska inte dö ännu, mer svar!
I sådana fall kanske även ett mer vågat tips kan falla i smaken. Nämligen mannen som tog vid dit Coltrane inte längre nådde – till de sublima höjderna. Albert Ayler, geniet och tenorsaxofonisten som tog frijazzen i helt nya riktningar på 60-talet. Fullständigt nydanade och i paritet med Hendrix.

Statstelevisionen sände för övrigt en dokumentär om Ayler härom veckan. Mycket bra.

http://svt.se/svt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback