Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-11-15, 10:01
  #1
Medlem
J-ssons avatar
Jag har börjat fundera på att "sadla om" i livet och göra något helt annat. Det jag funderat på att skaffa mig C körkort + ADR till en början med och efterhand bygga upp till CE.

Någon som känner till branchen och hur lätt/svårt det är att få jobb med C-kort + ADR?

På bilskolan säger de att det inte är så svårt att få jobb, men det är vad de säger.
Citera
2006-11-16, 01:39
  #2
Medlem
Cavalera_s avatar
Det är rätt svårt att få jobb utan CE.
Det går men är svårt som sagt. Dom flesta åkarna vill ha nån som kan köra med släp även om inte arbetet kräver det dagligen.

Dom jobb du kan få är mestadels att köra bröd-bil på nåt bageri eller distribution på DHL / Schenker / Poståkeriet eller likn.
Det var så jag började.

Dom roliga/bra chaufförsjobben (vilka är extremt sällsynta) kräver CE-kort.

Men man ska ju börja nånstans så kör på du...

När du väl har CE så kommer du aldrig mer behöva oroa dig för att en dag bli arbetslös. Finns hur mycket jobb som helst.
Citera
2006-11-16, 13:36
  #3
Medlem
J-ssons avatar
Ok, hörde mig för hos Transport och de sa samma sak. Bara att köra på då..
Men hur lär man sig att säkra lasten, hantera lastinstrument och andra anordningar som finns på lastbilen/släpet? Det har jag inte någon kännedom om, men det kanske man lär sig fort genom praktik?
Citera
2006-11-17, 01:01
  #4
Medlem
Cavalera_s avatar
Be någon på åkeriet visa dig hur ett spännband fungerar. Var dock beredd på att han/hon kommer dra lite på munnen, men ändå.
Sen lär du dig "allt-eftersom" du kör... Det brukar kunna åka omkring och rasa omkull inne på flaket några ggr. innan man lär sig hur mycket man behöver surra lasten och hur man ska surra den men det kommer med tiden.
Kan ge dig ett tips:
Det går alltid snabbare att surra lasten än att skita i det. För när skiten väl rasar så tar det oftast aslång tid att få upp eländet igen. Gäller allt från höga pallar, rullvagnar, lång-gods mm. mm.
Fräsha spänn-band är din bästa vän inom chaufförsyrket. De fästs vanligen i golvet, över godset. Eller på väggarna, bakom godset.
Ibland används stöttor och mellan-skivor men det är inte lika stabilt.

Lycka till.
Citera
2006-11-17, 20:57
  #5
Medlem
J-ssons avatar
Jag kom på förut idag att jag har en kompis som känner en duktig och erfaren chaufför. Jag kunde ju försöka få kontakt med denne man??
Citera
2006-11-17, 21:09
  #6
Medlem
Offices avatar
Kan slänga in en fråga som har med ämnet att göra: Hur lång tid tar det att fixa CE-kortet, och hur mycket kostar det på ett ungefär?
Citera
2006-11-17, 21:35
  #7
Medlem
J-ssons avatar
En av körskolorna jag kikat på (och då inte en intensivutb.) säger 20-25 körlektioner för C, och ytterligare 10-15 för CE...
Citera
2006-11-17, 23:36
  #8
Medlem
Cavalera_s avatar
15 lektioner låter extremt dyrt. Men det kanske går åt så mycket. Jag vet inte...
Att köra framåt är oftast inga problem om man har god vana från C. Det är backningen som är jobbig att lära sig. Jag hade förmånen att låna bil och släp på jobbet och körde själv inom inhägnat område. Övade en hel del på backningen.
Tog inga körlektioner utan lärde mig allt själv. Klarade uppkörningen på första försöket.
Uppkörningen tar ca 90 min. 45 min körning. 20 min till backningsprovet och 25 till säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning.
Citera
2006-11-17, 23:56
  #9
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-sson
Jag har börjat fundera på att "sadla om" i livet och göra något helt annat. Det jag funderat på att skaffa mig C körkort + ADR till en början med och efterhand bygga upp till CE.

Någon som känner till branchen och hur lätt/svårt det är att få jobb med C-kort + ADR?

På bilskolan säger de att det inte är så svårt att få jobb, men det är vad de säger.

Det beror helt och hållet på vart du bor; på vissa platser är det busenkelt att få jobb och på vissa andra är det ett veritabelt helvete. Här har arbetsförmedlingen totalt förstört arbetsmarknaden; ett tag gav de fan och hans moster CE-kort och det har resulterat i att det knappt finns en åkare som inte drar öronen åt sig när nån söker jobb. Själv har jag haft tur med kontakter som hjälpt mig hittat jobb när jag körde, och jag gick den långa vägen (terminal med CMR, varubil, distribution och sen the real thing) vilket hjälpte en hel del.

Citat:
Ursprungligen postat av Office
Kan slänga in en fråga som har med ämnet att göra: Hur lång tid tar det att fixa CE-kortet, och hur mycket kostar det på ett ungefär?

Jag tog det i två omgångar, så tidsmässigt vet jag inte helt, men kostnaden totalt för CE för mig var ca 26-28K.
Citera
2006-11-18, 19:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-sson
Jag har börjat fundera på att "sadla om" i livet och göra något helt annat. Det jag funderat på att skaffa mig C körkort + ADR till en början med och efterhand bygga upp till CE.

Någon som känner till branchen och hur lätt/svårt det är att få jobb med C-kort + ADR?

På bilskolan säger de att det inte är så svårt att få jobb, men det är vad de säger.

Svårt att få jobb... ja de kan de vara.. om man inte har dom så kallade "kontakterna"..

Inom branchen finns de många "dåliga" jobb där man tvingas köra utanför körtiderna.. divs fuska... köra utan övertidsersättning osv...

har man bilar för miljonen så sätter man inte gärna någon man inte har en aning om vem de är i sin bil...
vilket ofta (inte alltid) betyder man kanske får börja på skitåkerierna där dom inte är så noga....

så skaffa kontakter.. praktik .. och håll öronen öppna...
de finns massa chaufförs jobb men kvaliten på dom är skiftande...
de som är duktiga vandrar uppåt i åkerierna.. kanske börjar på botten o tar sig till toppen...

och lär dig lyfta o dra rätt för många förstör sig inom 1 år ... träna...

jag fick mitt förra jobb genom att ta praktikplats..
de funka bra och när jag körde där fick jag andra erbjudanden.. även när jag slutat..
stod fan inte ut med min chef.. nu gör jag annat på bättre arbetsplats..

men lycka till ..

och gå INTE genom arbetsfömedlingen...
som sagt ovan dom skickar skit till åkerierna och därför tar dom sällan någon som går därigenom...
Citera
2006-11-18, 22:19
  #11
Medlem
J-ssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Svårt att få jobb... ja de kan de vara.. om man inte har dom så kallade "kontakterna"..

Inom branchen finns de många "dåliga" jobb där man tvingas köra utanför körtiderna.. divs fuska... köra utan övertidsersättning osv...

har man bilar för miljonen så sätter man inte gärna någon man inte har en aning om vem de är i sin bil...
vilket ofta (inte alltid) betyder man kanske får börja på skitåkerierna där dom inte är så noga...


Det kan alltså vara bättre att finansiera sitt eget kort, och det kan bevisa vad man vill och att man vill satsa.. Eller?

Det jag är intresserad av är att köra längre sträckor, typ Göteborg-Malmö, Oslo-Göteborg, osv... Gillar egentligen inte att köra i stan, även om jag behärskar det. Det blir för mycket broms, gas, stopp, rött ljus, tanter med handväskor både på och vid sidan av vägen, osv. På motorvägen blir det mer raka puckar.
Citera
2006-11-18, 22:21
  #12
Medlem
J-ssons avatar
En del säger förresten att man måste ha egen lastbil. Det skulle finnas en tendens att arbetsgivarna kräver att man har sin egen lastbil. Men så är det väl inte?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback