Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-11-15, 05:17
  #1
Medlem
666Hates avatar
Funderar på att söka jobb på Poståkeriet, har BCE körkort men ska satsa på att köra B-bil. Några frågor har jag dock om det är nån som har någon erfarenhet.
Vad tjänar man som chafför på poståkeriet?
Tjänar man bättre än på tex DHL?
Vad har man för arbetstider på PÅ?
Någon som har några erfarenheter att dela med er av om PÅ?
Citera
2006-11-15, 10:12
  #2
Avstängd
KidBanjos avatar
Den enda erfarenhet jag kan dela med mig från Posten i allmänhet är den utspridda "käckhet" som kännetecknar de flesta postanställda. Orkar man bara med det så är det ett helt ok jobb.
Citera
2006-11-15, 18:30
  #3
Medlem
Borgs avatar
Har kört för Box Delivery och kör numera för P.EX. (Postens Express)

På Box fungerade min lön somså att grundlön på 12500/mån, garanterad lön 16000/mån. Jag arbetade efter ett provisionssystem där jag fick ett antal procent av paketvärdet tillagt min lön för varje paket jag delade ut, dvs. paketvärde på 50 spänn och 28% provision på paketvärdet = 14:-, osv.

P.EX. - Här har jag ingen grundlön öht, utan får lön helt från provision, alltså, kör jag ingenting får jag ingen lön. Skillnaden här är att jag får lite bättre procent på paketvärdet, samt att paketvärdena är betydligt högre. Kan t ex. få en körning till Gbg som kan vara värd upp till 9000, vilket ger mig lite drygt 3000 i lön bara den körningen.

Nu har jag ju inte direkt svarat på din fråga, men min uppfattning är att de flesta jobb i budbranchen har att göra med provision. Nu är ju Posten ett statligt bolag och vet inte riktigt hur det fungerar där, P.EX. å andra sidan är helt ägt av Posten, men har inga egna förare utan arbetar precis som Box med inhyrda åkare som kör åt dom.
Citera
2006-11-16, 09:42
  #4
Medlem
666Hates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borg
Har kört för Box Delivery och kör numera för P.EX. (Postens Express)

På Box fungerade min lön somså att grundlön på 12500/mån, garanterad lön 16000/mån. Jag arbetade efter ett provisionssystem där jag fick ett antal procent av paketvärdet tillagt min lön för varje paket jag delade ut, dvs. paketvärde på 50 spänn och 28% provision på paketvärdet = 14:-, osv.

P.EX. - Här har jag ingen grundlön öht, utan får lön helt från provision, alltså, kör jag ingenting får jag ingen lön. Skillnaden här är att jag får lite bättre procent på paketvärdet, samt att paketvärdena är betydligt högre. Kan t ex. få en körning till Gbg som kan vara värd upp till 9000, vilket ger mig lite drygt 3000 i lön bara den körningen.

Nu har jag ju inte direkt svarat på din fråga, men min uppfattning är att de flesta jobb i budbranchen har att göra med provision. Nu är ju Posten ett statligt bolag och vet inte riktigt hur det fungerar där, P.EX. å andra sidan är helt ägt av Posten, men har inga egna förare utan arbetar precis som Box med inhyrda åkare som kör åt dom.
Åh fan...

Provision låter ju inte helt kul inom detta yrket.
Stressigt som fan mao...

Tack för svaret.
Citera
2006-11-16, 20:17
  #5
Medlem
Borgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666Hate
Åh fan...

Provision låter ju inte helt kul inom detta yrket.
Stressigt som fan mao...

Tack för svaret.

Hade det inte vart för provisionen hade jag inte jobbat om man säger så, en polare plockade ut lite drygt 29 papp innan skatt förra månaden, och man sliter inte ut sig nämnvärt. Beror iofs på var du jobbar, Box var stressigt för man hade en fast runda och paketmängden kunde variera väldigt mkt. P.EX. är inte spec stressigt, du skapar din egen arbetsdag. Skulle tro att om du börjar jobba på posten så får du en fast runda där du tömmer brevlådor och delar ut paket eller vad du nu får göra
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback