Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-11-14, 00:48
  #1
Medlem
Sen jag började köra lite paleo har jag märkt att jag mår så mycket bättre av att inte äta spannmål (gluten) och mejeriprodukter (laktos, casein) men jag undrar vad man kan äta när man e ute och vad man kan laga för schysst själv, börjar bli lite småtrist att köra samma grejer hela tiden.

Vore bra om några som e gluten-, laktos-, casienintoleranta kunde skriva lite om vad de brukar äta.
Citera
2006-11-14, 00:54
  #2
Medlem
luudvigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mehmet
Sen jag började köra lite paleo har jag märkt att jag mår så mycket bättre av att inte äta spannmål (gluten) och mejeriprodukter (laktos, casein) men jag undrar vad man kan äta när man e ute och vad man kan laga för schysst själv, börjar bli lite småtrist att köra samma grejer hela tiden.

Vore bra om några som e gluten-, laktos-, casienintoleranta kunde skriva lite om vad de brukar äta.

Ar laktos intolerant sjalv. Eller snarare, jag kan inte ata nagon form av mjokprodukter, aggprodukter, fisk & skaldjur, notter, applen, kiwi och sa vidare. En javla lista med andra ord.
Oatly (stavningen?) har en javla massa fina produkter sa som matlagningsgradde, vaniljsas och sa vidare som ar helt utan mejeriprodukter. Gjort pa havre. Det kanske kan vara nagot?

www.oatly.com ar deras hemsida och dar kan du nog finna en massor med olika recpet.
Lycka till och sag till om det ar nagot mer jag kan hjalpa med.
Citera
2006-11-14, 01:02
  #3
Medlem
luudvig> Tack för tipset men tyvärr innehåller havre gluten också.

Törs man fråga varför du inte äter äggprodukter, fisk & skaldjur, äpplen och kiwi?
Citera
2006-11-14, 01:13
  #4
Medlem
luudvigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mehmet
luudvig> Tack för tipset men tyvärr innehåller havre gluten också.

Törs man fråga varför du inte äter äggprodukter, fisk & skaldjur, äpplen och kiwi?

Haha ouch. Fan vad man inte var kvick da. Sorry!
Gluten ar ju en atervandsgrand i princip. Har du kollat upp dina besvar hos en lakare?

Och sjalvklart du far, jag ar allergisk mot det.

EDIT: Hittade denna sida vid en snabb googling pa "allergirecept".
Vet inte om den ar till nagon hjalp men lite i alla fall kanske.

http://home.swipnet.se/~w-19309/
Citera
2006-11-14, 13:35
  #5
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mehmet
luudvig> Tack för tipset men tyvärr innehåller havre gluten också.

Törs man fråga varför du inte äter äggprodukter, fisk & skaldjur, äpplen och kiwi?

Havre innehåller väl inte speciellt mycket gluten. Det finns ju många glutenalergiker som kan äta havreprodukter. Kanske inte hur mycket som
helst men i normal mängd så brukar det gå bra för många.
Citera
2006-11-14, 16:09
  #6
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mehmet
luudvig> Tack för tipset men tyvärr innehåller havre gluten också.

Törs man fråga varför du inte äter äggprodukter, fisk & skaldjur, äpplen och kiwi?


Är du glutenintollerant och vuxen så brukar det gå att använda sig av havreprodukter i måttlig mängd.. Annars finns det ju både risprodukter och sojaprodukter som går att använda som substitut för mejeriprodukter.
Jag är inte glutenintollerant men är både mjölkproteinallergisk och laktosintollerant.. Jag äter "vanlig mat", har nog inte ändrat särskillt mycket på kosten sedan jag fick diagnosen för några år sedan.. Använder mest sojaprodukter eftersom jag tycker att de smakar bäst.. Gillar bäst produkter av märket Alpro..
Ta vanliga recept och byt ut eller uteslut det du inte tål.. Så brukar jag göra.
Citera
2006-11-14, 23:20
  #7
Medlem
Havre och soja går fetbort för mig.

Ingen som har tips på någon frukost utan spannmål och mejeriprodukter? Börjar bli tröttsamt att äta ägg, potatisbullar och frukt varje dag.
Citera
2006-11-14, 23:58
  #8
Medlem
WaRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mehmet
Havre och soja går fetbort för mig.

Ingen som har tips på någon frukost utan spannmål och mejeriprodukter? Börjar bli tröttsamt att äta ägg, potatisbullar och frukt varje dag.

Testa med att lägga av med din hokus-pokus-vi-har-kommit-på-en-ny-diet-utan-vetenskapliga-grunder-för-att-sälja-böcker-diet. Du säger ju dessutom att du får ont i huvudet av påhittet
Citera
2006-11-15, 00:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaR
Testa med att lägga av med din hokus-pokus-vi-har-kommit-på-en-ny-diet-utan-vetenskapliga-grunder-för-att-sälja-böcker-diet. Du säger ju dessutom att du får ont i huvudet av påhittet

Testa att läsa mina inlägg innan du svarar.

Jag har skrivit att jag blivit av med mina huvudvärkar och fått en bättre hälsa på köpet genom att äta som jag gör nu.
Citera
2006-11-15, 16:43
  #10
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mehmet
Havre och soja går fetbort för mig.

Ingen som har tips på någon frukost utan spannmål och mejeriprodukter? Börjar bli tröttsamt att äta ägg, potatisbullar och frukt varje dag.

Går du inte på att förstöra din kropp.. I så fall kommer du nog lyckas..
Det går inte att leva på ägg, potaisbullar och frukt, det bör väl varje förståndig människa fatta?!

Frukosttips: Gröt på bovete, mannagryn, quinoa eller ris, med rismjölk(glutenfritt och mjölkfritt), + en frukt eller ett glas juice.
Glutenfritt bröd, med proteinrikt pålägg, ägg och en frukt eller ett glas juice.
Till lunch och middag äter du som "vanligt" alltså någon slags kolhydrater, något slags protein och kanske lite grönsaker..

Svårare än så är det inte..

Sen tycker jag inte att du ska exprimentera med att ta bort saker ur din kost utan att få en riktig utredning från en läkare och hjälp av en dietist.. Allergier är inte att leka med..
Citera
2006-11-15, 18:13
  #11
Medlem
sicnexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mehmet
luudvig> Tack för tipset men tyvärr innehåller havre gluten också.

Törs man fråga varför du inte äter äggprodukter, fisk & skaldjur, äpplen och kiwi?

Semper säljer havregryn rent från gluten, havre innehåller inte gluten naturligt utan det som finns där är orenheter från hanteringen.
Dock kan folk som åkt på glutenallergi på äldre dagar ändå ha svårt för havre.

Själv har jag alltid varit glutenintolerant, äter en till två tallrikar havregrynsgröt om dagen..
Citera
2006-11-15, 18:35
  #12
Medlem
Deannas avatar
Nu fattar jag.. Det är inte allergi utan någon hemmasnickrad diet som du håller på med.. har jag rätt?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback