Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-11-13, 23:02
  #1
Medlem
Humlans avatar
Hej!
Vi har ett filmprojekt i skolan som vi ska genomföra de närmsta veckorna där vi ska göra en film.
Min grupp har bestämmt att vi ska göra en konspirations film på skämt, ungefär som "dokumentären" Konspiration 58.
Vi ska alltså försöka motbevisa något som alla vet har ägt rum/funnits med en påhittad dokumentär.

Så jag skulle vara tacksam för tips på saker som vi skulle kunna motbevisa
I Konspiration 58 påstår dom att Fotbolls VM 1958 aldrig ägde rum, det är lite däråt vi vill.

Så har du lite idéer, dumpa dom här då, är tacksam för allt!
Citera
2006-11-13, 23:05
  #2
Medlem
Engelbreckts avatar
Övervägde att göra en sån grej. Det fanns på den tiden ett medborgargarde på en närbelägen ort från skolan. Vi tänkte göra intervjuer med dem och sedan kombinera det med bilder från den lokala air-softgruppen aktiviteter. Sen vinklar man allt åt helvete och lägger till ett snyggt kommentatorspår.
Citera
2006-11-13, 23:07
  #3
Medlem
Humlans avatar
Låter intressant.
Det är nog liknande sånna saker vi kan göra, då vi inte har någon budget att göra längre resor.
Men fortsätt att ge förslag alla!
Citera
2006-11-14, 00:14
  #4
Medlem
Pads avatar
Kommunen kanske häller tillsatser i dricksvattnet för att göra medborgarna passiva och lydiga? Enkelt och billigt att visa vattenprover, byråkrater som inte vill svara på frågor osv.
Citera
2006-11-14, 10:37
  #5
Medlem
Gudmunds avatar
En metakonspiraton , er film är till för att styra publiken ..
Citera
2006-11-14, 11:56
  #6
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
En metakonspiraton , er film är till för att styra publiken ..

Grymt rolig idé. Eller ta det ett steg längre. Tänk att en annan skolgrupp gjort en film för tre år sen som ni "avslöjar" som den propaganda den är (fast givetvis finns ingen gammal film, den har ni bara fejkat).

Jag kan för övrigt varmt rekommendera er att titta på "Forgotten silver" av Peter Jackson, både för underhållningsvärdet och för tänkbara tekniker för er att använda. Den är ett mästerverk.

EDIT: Eller så kan den fiktiva gamla filmen handla om hur lärare misshandlade elever eller hur man i hemlighet lärt ut nazism på lektionstid eller något lika spektakulärt. De som spelade in filmen "försvann" under mystsiska omständigheter eller filmen stals eller något sådant, och nu har ni lyckats lägga vantarna på den.
Citera
2006-11-14, 13:12
  #7
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
EDIT: Eller så kan den fiktiva gamla filmen handla om hur lärare misshandlade elever eller hur man i hemlighet lärt ut nazism på lektionstid eller något lika spektakulärt. De som spelade in filmen "försvann" under mystsiska omständigheter eller filmen stals eller något sådant, och nu har ni lyckats lägga vantarna på den.
Skitkul!
Man skulle kunna filma ett lärarrum med "dold kamera" med Hitler på väggarna och tysk propagandamusik i bandspelare. I ett hörn kanske ett par lärare står och matar slag i magen på en elev. I en suggestiv mörk stämning sitter cigarillrökande publik tyst och utan miner i ansiktet och tittar på.
Citera
2009-05-17, 22:48
  #8
Medlem
KristerKvists avatar
jag kände att detta var en tråd som faktiskt kan vara rätt bra,

hur som, jag ska göra en egen frågeställning som rör 1,2 världskriget, och mellankrigstiden, frågan ska röra alla epoker. men jag har ingen aning om vad det ska vara för fråga... förslag?
Citera
2009-05-19, 22:00
  #9
Medlem
Sweetiepies avatar
Roligast hade säkert varit att göra om något lokalt... om skolan.. om kommunen eller någon händelse som inträffat nyligen eller för ett tag sedan på skolan eller kommunen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback