Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-11-13, 20:26
  #1
Medlem
Ckolons avatar
Jag har gått igenom många Norge trådar, och i dem flesta trådarna står det beskrivet hur det kan vara att jobba i Norge med olika Jobb, vad man kan förvänta sig för löner e.tc.

Nu har jag varit arbetslös ett tag och behöver pengar, är grymt less på att inte göra någonting, Så;

Jag vill veta hur man söker ett jobb i Norge och hur man bör gå tillväga?
Min Arbetsförmedling skiter (i princip) i mig eftersom jag är 19år, så jag tänkte
ta saken i egna händer och ordna mig någon jobb, spelar ingen som helst roll vad för slags jobb det är, bara det är hyffsat betalt.
Fysiskt jobb aboslut inget hinder.

Till er som vart där och jobbat;
Hur söker man?
Vem ska man kontakta? AMS i Norge lr leta i sverige?
Bör man vara "på"?
Är det mindre chans att man får ett jobb pga att man är Svensk?
Andra "tips"?

Beskriv gärna hur man bör gå tillväga, och vilka jobb som är lätta att få.

Tacksam för svar! PM uppskattas mycket!
Citera
2006-11-13, 22:10
  #2
Medlem
Sakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ckolon
Jag har gått igenom många Norge trådar, och i dem flesta trådarna står det beskrivet hur det kan vara att jobba i Norge med olika Jobb, vad man kan förvänta sig för löner e.tc.

Nu har jag varit arbetslös ett tag och behöver pengar, är grymt less på att inte göra någonting, Så;

Jag vill veta hur man söker ett jobb i Norge och hur man bör gå tillväga?
Min Arbetsförmedling skiter (i princip) i mig eftersom jag är 19år, så jag tänkte
ta saken i egna händer och ordna mig någon jobb, spelar ingen som helst roll vad för slags jobb det är, bara det är hyffsat betalt.
Fysiskt jobb aboslut inget hinder.

Till er som vart där och jobbat;
Hur söker man?
Vem ska man kontakta? AMS i Norge lr leta i sverige?
Bör man vara "på"?
Är det mindre chans att man får ett jobb pga att man är Svensk?
Andra "tips"?

Beskriv gärna hur man bör gå tillväga, och vilka jobb som är lätta att få.

Tacksam för svar! PM uppskattas mycket!

Jag orkar inte skriva ngt längre svar..

Svenskar har fortfarande gott rykte i Norge. Arbetsgivare vet att svenskar är villiga att komma o jobba hårt...

kommer inte ihåg alla ställen på nätet som annonserar ut jobb men... aftenposten.no, finn.no, aetat.no är väl de populäraste..

Det bästa är ju som vanligt kontakter, men annars tror jag mer på att skicka cv+ansökan till alla stora industrier/dagis eller va du nu kan tänka dig jobba med..

Sök bara på som fan,, ligg på..

Ett alternativ är att du försöker fixa jobb på adecco eller manpower.. inte sådär skitbra betalt men ändå ok.. flytta till Oslo o sök jobb samtidigt som du jobbar på valfritt bemanningsföretag.. Har du tur får du kontakter, om inte annat är det lättare att få jobb om du snabbt kan komma på intervju..

Hmm.. allt ja kan komma på. lycka till!!

jo en grej till,, du söker tyvärr jobb i fel säsong.. men ligg på.. många butiker/varuhus behöver extrahjälp nu till jul..

Kan du tänka dig vilken skit som helst är det bara att åka till en kuststad och rensa fisk.. dock psykiskt knäckande om du åker själv..
Citera
2006-11-13, 22:57
  #3
Medlem
Ckolons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saken
Det bästa är ju som vanligt kontakter, men annars tror jag mer på att skicka cv+ansökan till alla stora industrier/dagis eller va du nu kan tänka dig jobba med..

Är det inte så att man ifall man skickar ett CV till ett stort företag som söker en Lagerarbetare t.ex så försvinner den lika fort som den kom fram, kollas inte ens igenom. Speciellt när den är från Sverige och står på svenska.
Citera
2006-11-14, 00:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ckolon
Är det inte så att man ifall man skickar ett CV till ett stort företag som söker en Lagerarbetare t.ex så försvinner den lika fort som den kom fram, kollas inte ens igenom. Speciellt när den är från Sverige och står på svenska.

Visst finns den risken men tänk på att i Norge är det brist på arbetskraft till skillnad från i Sverige. Sen är det ju precis som i Sverige inte fel att följa upp med att ringa efter att man skickat sin CV.

Men håller med "Saken" om att det bästa nog är att du åker dit så du kan komma på de intervjuer du blir kallad till, det ökar chansen till ett jobb. Att bo hos någon kompis första tiden är ju det bästa, annars kan du försöka ett någorlunda billigt rum i ett kollektiv då det finns många svenskar som lever i kollektiv i Oslo.

Lycka till!
Citera
2006-11-14, 00:23
  #5
Banned
Lättast att få jobb är genom bemanningsföretag som adecco då de är beredda att anställa vem som helst som inte är alltför olämplig. Har du jobbat en vecka på fabrik, ljug och skriv att du jobbat en månad. Du kommer få jobb som fiskrensare direkt...

Du ska söka på svenska AMV först och se vad som finns under platsbanken-utlandsjobb-norge.

Sedan ska du söka på nav.no. Sök massor av jobb, ha en mall som du utgår ifrån och fyll i de uppgifter som är lämpliga.

Skriv CV separat, inte i det personliga brevet. Då får de svårt att arkivera den och kanske slänger ansökan.

Håll koll på vilka jobb du sökt. När det kommer upp i dussintal är det svårt att hålla reda på.

Go' tur!
Citera
2006-11-14, 02:11
  #6
Medlem
Ckolons avatar
Tack för svaren
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback