Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-03, 10:48
  #877
Medlem
lahaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Hur definierar du Ghetto?

Deira, Bur Dubai, Karama, etc. Typ allt norr om World Trade Center.

Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Dubai är inte speciellt stort, taxi är billigt, det finns ingen anledning att fundera på Uber eller Grab (om det ens existerar)

Uber eller Careem (som grundades av svenskar). Under rush-hour så kan det vara bra att ha ibland, men vanligtvis klarar man sig med vanlig taxi ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Expats,Locals och en del turister valjer att ta taxi mellan klubbar och barer/hotell som serverar alkohol.,
för att minimera risken att en civilkädd polis (dom finns överallt där turister vistas) lagföra en för fylla
om man skulle ta dubbel steg eller slirar på tungan om dom skulle vilja ha svar på frågor vart du har varit,vart du är på väg eller vilket hotell du bor på.

Man tar framför allt taxi på grund av avstånd och värme. Ingen som kommer stoppa dig om du tar ett felsteg på grund av nån öl för mycket.
Citera
2018-06-03, 20:03
  #878
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahaff
Deira, Bur Dubai, Karama, etc. Typ allt norr om World Trade Center.



Uber eller Careem (som grundades av svenskar). Under rush-hour så kan det vara bra att ha ibland, men vanligtvis klarar man sig med vanlig taxi ja.



Man tar framför allt taxi på grund av avstånd och värme. Ingen som kommer stoppa dig om du tar ett felsteg på grund av nån öl för mycket.
Jag har bott och jobbat i Dubai i ett år.Man ser ett och annat som inte en veckoturist gör.
Du får tro vad du vill...
Citera
2018-06-03, 23:26
  #879
Medlem
lahaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Jag har bott och jobbat i Dubai i ett år.Man ser ett och annat som inte en veckoturist gör.
Du får tro vad du vill...

Jag är inne på mitt femte år här, så håller med om man ser och lär.
Citera
2018-06-08, 01:07
  #880
Medlem
Då var resan äntligen bokad!

Finns det någon turistguide på internet ni rekommenderar på saker man kan göra? Har kollat runt på youtube men alla tar upp det klassiska (Burj Khalifa, fallskärm, fontänen med mera). Finns det saker man kan göra som inte är så kända utomlands? Behöver inte enbart vara i Dubai, kan vara i någon av grannemiraterna med.

Sen undrar jag också hur man kommer undan så billigt som möjligt? Tänker främst på käk, vattenpipa med mera. Vill kunna softa med dryck och vattenpipa under fotbolls VM. Jag vill helst inte betala 500;- för en måltid.

Hur rekommenderar ni att man gör med betalning? Ska man enbart förlita sig på kontanter eller är det säkert att betala med kort?

EDIT: Vilken budget bör man räkna med för 1 vecka (2 personer)? Jag vill absolut inte snåla men inte heller betala överpriser.
__________________
Senast redigerad av UltrasSarajevo 2018-06-08 kl. 01:14.
Citera
2018-09-06, 16:44
  #881
Medlem
Vi blev lite lurade i tbanan. När vi skulle till Dubai mall gick vi av för tidigt. Dert som hände var att vi fick lösa ny biljett för att åka 1 station och inte fortsätta på den vi kom dit på så de låtsats ej fatta engelska där . Tbanan stängde dels med innan shoppingcentrat stängde. Det stängde kl 1 och vi fick då ta taxi hem. Klantigt tbanan ska väl vara öppen till köpcentrat stänger
Citera
2018-09-06, 17:22
  #882
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizella69
Vi blev lite lurade i tbanan. När vi skulle till Dubai mall gick vi av för tidigt. Dert som hände var att vi fick lösa ny biljett för att åka 1 station och inte fortsätta på den vi kom dit på så de låtsats ej fatta engelska där . Tbanan stängde dels med innan shoppingcentrat stängde. Det stängde kl 1 och vi fick då ta taxi hem. Klantigt tbanan ska väl vara öppen till köpcentrat stänger
Klantigt?
Varför skulle operatören som kör T-banan rätta sig efter olika shopping centrums olika öppet tider?
Citera
2019-01-21, 19:16
  #883
Medlem
Tissles avatar
Bästa tips på krogar som man bara inte får missa och vart shoppar man bäst när man är där? Ser fram som fan mot att snart åka men det blir bara några dar så man vill ju inte missa sånt som man inte FÅÅR missa.
Citera
2019-01-23, 08:07
  #884
Medlem
lahaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissle
Bästa tips på krogar som man bara inte får missa och vart shoppar man bäst när man är där? Ser fram som fan mot att snart åka men det blir bara några dar så man vill ju inte missa sånt som man inte FÅÅR missa.


Drick här:
Barasti (För att man kan va utomhus, fulla britter och allmän dekadens)
Lock, Stock and Barrel (För bra musik och bra vibbar. Finns på två ställen, gå till den i JBR.)
Pier 7 (Varje våning har en ny bar/restaurang. Bra views över marinan.)
Level 43 Sky Lounge (För snygg utsikt över skylinen med burjaren.)
Irish Village (Nära flygplatsen, också utomhus, trevlig stämmning.)
York Hotel (Ett Dubai meme. Fast nej, gå inte här om du inte vill få gonorré.)

Shopping:
Det kvittar. Dubai Mall är störst. Mall of the Emirates har skidbacken.

Ät:
Yemensk mandi!
Citera
2019-01-23, 10:43
  #885
Medlem
Tissles avatar
Tack som fan för bra tips! Mandi ser ju gott ut ska absolut kollas upp.
Citera
2019-02-05, 15:58
  #886
Medlem
Hej,

Ska mot Europa från Asien och var billigast att mellanlanda i Dubai tänkte jag kan ta 3 nätter och 3 heldagar där för att se skiten när jag ändå är dä innan jag landar.

1. Som svensk behöver jag ej söka visum va om jag förstår det hela rätt?
2. Vart i Dubai ska man bo om man vill på central för att gå runt och kika lite på sevärdheter och kanske shoppa lite?
3.Tips på prisvärt hotell 4 eller 5 stjärnigt har inte den fetast budgeten så gärna något för ok pris. Gärna med pool och gym och bra läge.
4. 3 hel dagar har jag vad bör jag se när jag är där? Burj Khalif vore coolt att åka upp i, vad ska jag tänka på där? köpa biljett innan? är våning 148 värd att åka upp till såg att det var lite dyrare än 125?
Skulle vilja se den fetaste gallerian köpa ett par sneakers typ Addiad, och kolla lite annat? Vilken galleria är "coolaste" upplevelsen? Hittar jag Addidas sneakers där?
5. Hur är det med alkohol där? barer natklubbar osv? Reser själv tips på någon lite softare bar/hostel där man kan träffa lite människor, ingen hardcore nattklubb.
6. Vad ska man tänka på och passa sig för? Short, kort ärmat något dom inte gillar? Har en del tatueringar kan det bli något problem?

Blev en del frågor ser jag nu, på förhand om nån kan besvara några frågor i alla fall så man slipper oroa sig allt för mycket!

Mvh RallarKalle
Citera
2019-02-08, 10:29
  #887
Medlem
Finns det något billigt och bra kontantkort där om man vill ha lite surf kanske ringa något samtal under 3 dagar?
Ca pris?

Är uber lika billig eller billigare än vanlig taxi där?

Mvh
Citera
2019-02-09, 18:46
  #888
Medlem
lahaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Finns det något billigt och bra kontantkort där om man vill ha lite surf kanske ringa något samtal under 3 dagar?
Ca pris?

Är uber lika billig eller billigare än vanlig taxi där?

Mvh

Ja, du kan fixa kontantkort på flygplatsen redan. Du eller Etisalat heter telekomföretagen. Kostar la typ 150-200 kronor.

Uber, och Careem, är lite dyrare än vanlig taxi.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f400717

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback