Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-11-10, 22:48
  #1
Medlem
Jag har varit på en del rättegångar som åskådare och det är alltid så att den tilltalade sitter lugnt och fint, oftast knäpptyst samt tittar ned i bordet.

Händer det aldrig att nån skriker, bråkar, springer runt, försöker sticka etc?
Vad händer om man "sabbar" rättegången och uppför sig så konstant, även om allt måste göras om? Vad är praxis från domstolen? Måste ju vara lätt att spela psykiskt sjuk...
Citera
2006-11-10, 23:48
  #2
Medlem
Spela psykist sjuk är nog inget problem.. Men är du inte psykiskt stabil, så har du inget i rätten att göra, och huvudförhandlingen bör uppskjutas tills du är frisk nog... I värsta fall så kontaktas nog psykjouren och du kanske blir inlagd... Då kan du ju inte bara säga att du spelade...

Nyligen så var det en rättegång i Örnsköldsvik som JO anmäldes... Den åtalade hade transporterats en längre sträcka, inte fått mat eller vatten, eller ens givits möjlighet att gå på toaletten (Det senare fick han göra efter 2 timmars bilfärd)
Den åtalade var djupt deprimerad, och hade självmordstankar och var helt utpumpad mentalt.
Efter en två timmars förhandling, sa bara tingsrätten att det var hans skyldighet att ta sig hem... Hur, var inte deras problem.
Detta var en grov kränkning av mänskligarättigheter, och i strid med FN´s konventioner.

Så det spelar nog ingen roll, tingsrätten dömer, vare sig du är frisk eller inte.

Hurså, är du kallad, men vill skjuta upp förhandlingen???
Citera
2006-11-11, 00:35
  #3
Medlem
Enterprises avatar
Tingsrätten kan omedelbart döma någon som missköter sig i domstolen. Däremot förekommer det sällan, för även de mest korkade förbrytarna har lite självbevarelsedrift, och domstolarna är ofta ganska överseende.

Citat:
Ursprungligen postat av mrLawson
Efter en två timmars förhandling, sa bara tingsrätten att det var hans skyldighet att ta sig hem... Hur, var inte deras problem.

So what? Han var ju uppenbarligen anhållen/häktad och blev försatt på fri fot. Vad förväntar du dig, röda mattan och middag på stadshotellet?
Citera
2006-11-11, 00:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bofredrik
Händer det aldrig att nån skriker, bråkar, springer runt, försöker sticka etc?

Jodå det händer. Det finns dock ofta ordningsvakter vid åtminstone de större tingshusen.

De flesta busar med nåt bakom pannbenet brukar dock vara fromma som lamm under rättegången, man vill ju gärna inte reta den som har makt att döma dig. Många kör skådespel där de spelar snälla och fina.
Citera
2006-11-11, 11:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrLawson
Spela psykist sjuk är nog inget problem.. Men är du inte psykiskt stabil, så har du inget i rätten att göra, och huvudförhandlingen bör uppskjutas tills du är frisk nog... I värsta fall så kontaktas nog psykjouren och du kanske blir inlagd... Då kan du ju inte bara säga att du spelade...

Nyligen så var det en rättegång i Örnsköldsvik som JO anmäldes... Den åtalade hade transporterats en längre sträcka, inte fått mat eller vatten, eller ens givits möjlighet att gå på toaletten (Det senare fick han göra efter 2 timmars bilfärd)
Den åtalade var djupt deprimerad, och hade självmordstankar och var helt utpumpad mentalt.
Efter en två timmars förhandling, sa bara tingsrätten att det var hans skyldighet att ta sig hem... Hur, var inte deras problem.
Detta var en grov kränkning av mänskligarättigheter, och i strid med FN´s konventioner.

Så det spelar nog ingen roll, tingsrätten dömer, vare sig du är frisk eller inte.

Hurså, är du kallad, men vill skjuta upp förhandlingen???

Nej, jag har bara fått fortkörningsböter en gång, 1985...
Citera
2006-11-11, 12:32
  #6
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Tingsrätten kan omedelbart döma någon som missköter sig i domstolen.

Intressant, vilken lagrum stödjer de sig på då?
Citera
2006-11-11, 12:39
  #7
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyger
Intressant, vilken lagrum stödjer de sig på då?
9 kap. 5 § Rättegångsbalken jämfört med 45 kap. 2 § Rättegångsbalken.
Citera
2006-11-11, 13:03
  #8
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
9 kap. 5 § Rättegångsbalken jämfört med 45 kap. 2 § Rättegångsbalken.

Fast de reglerna gäller ju för att man stör ordningen i rättsalen.
Jag tolkade det som att han menade att man dömer den åtalade för brottet han är åtalad för på en gång pga av att han stör rättegången. Att den åtalade på det sättet försummat sin rätt till rättegång.
Fast att sådant förfarande skulle förmodligen strida mot de mänskliga rättigheterna.

Kanske var det bara jag som läste och svarade lite för fort.
Citera
2006-11-11, 13:08
  #9
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyger
Fast de reglerna gäller ju för att man stör ordningen i rättsalen.
Jag tolkade det som att han menade att man dömer den åtalade för brottet han är åtalad för på en gång pga av att han stör rättegången. Att den åtalade på det sättet försummat sin rätt till rättegång.
Fast att sådant förfarande skulle förmodligen strida mot de mänskliga rättigheterna.

Kanske var det bara jag som läste och svarade lite för fort.
Nja, jag kan nog tolka det som du tolkade också när jag tänker efter. Jag skall väl egentligen inte svara på vad Enterprise menade men det kan också vara reglerna om utevarohandläggning som kan tänkas tillämpas i en sådan situation. Dvs. att man kastar ut den störande och dömer ändå.

Om man faktiskt har haft möjligheten att få en muntlig förhandling men försummar denna genom att antingen inte komma eller att när man väl kommer leva rövare får man nog anses ha avsagt sig rätten till muntlig förhandling enligt art. 6 EKMR så jag tror inte att Europadomstolen skulle anse att någon kränkning skett i ett sådant fall.

Annars finns det ju ett medhörningsrum där man kan placera tilltalade som inte kan behärska sig.
Citera
2018-03-19, 13:58
  #10
Medlem
JavaEElolitas avatar
Jag tänkte starta en ny tråd men så hittade jag denna. Jag ska upp i tingsrätt för rattfylla. Jag har avböjt advokat. Jag hade 0,8 så jag vet väl ungefär vad domen blir. Jag tänker ta med ett lagligt vitt pulver, fördela några linor med körkortet och dra det i näsan med en sedel. Om någon undrar vad det är så; - Det har du för fan inte med att göra, håll käften. Spänner ögonen i domaren och åklagaren och säger: - Våga döma mig. Bara våga alltså!

Och för övrigt; - Det här är helt jävla fucking oacceptabelt. Pissar en skvätt i byxorna så det rinner på golvet. Hela blåsan om så behövs. Rapar och rappar högt. Om åklagaren, nämndemännen eller nåt annat reagerar så är det återigen; - Hörde du inte. Ingen dålig ton eller attityd mot mig. Sätt dig ner innan jag blir förbannad. Svarar om universums uppkomst. Osv. Får man högre straff i Sverige pga dåligt uppförande i domstolar?
Citera
2018-03-20, 12:07
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JavaEElolita
Jag tänkte starta en ny tråd men så hittade jag denna. Jag ska upp i tingsrätt för rattfylla. Jag har avböjt advokat. Jag hade 0,8 så jag vet väl ungefär vad domen blir. Jag tänker ta med ett lagligt vitt pulver, fördela några linor med körkortet och dra det i näsan med en sedel. Om någon undrar vad det är så; - Det har du för fan inte med att göra, håll käften. Spänner ögonen i domaren och åklagaren och säger: - Våga döma mig. Bara våga alltså!

Och för övrigt; - Det här är helt jävla fucking oacceptabelt. Pissar en skvätt i byxorna så det rinner på golvet. Hela blåsan om så behövs. Rapar och rappar högt. Om åklagaren, nämndemännen eller nåt annat reagerar så är det återigen; - Hörde du inte. Ingen dålig ton eller attityd mot mig. Sätt dig ner innan jag blir förbannad. Svarar om universums uppkomst. Osv. Får man högre straff i Sverige pga dåligt uppförande i domstolar?

Spännande åsikter. Men : I de flesta tingsrätter måste du gå igenom en säkerhetskontroll
och redan där kan ditt pulver ryka. Dock låter de säkert dig gå in i salen efter att ha tagit
det ifrån dig. Inkontinens och prostataproblem kan bli svårt att hävda om du inte har
åldern inne.
Citera
2018-03-22, 21:13
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JavaEElolita
Jag tänkte starta en ny tråd men så hittade jag denna. Jag ska upp i tingsrätt för rattfylla. Jag har avböjt advokat. Jag hade 0,8 så jag vet väl ungefär vad domen blir. Jag tänker ta med ett lagligt vitt pulver, fördela några linor med körkortet och dra det i näsan med en sedel. Om någon undrar vad det är så; - Det har du för fan inte med att göra, håll käften. Spänner ögonen i domaren och åklagaren och säger: - Våga döma mig. Bara våga alltså!

Och för övrigt; - Det här är helt jävla fucking oacceptabelt. Pissar en skvätt i byxorna så det rinner på golvet. Hela blåsan om så behövs. Rapar och rappar högt. Om åklagaren, nämndemännen eller nåt annat reagerar så är det återigen; - Hörde du inte. Ingen dålig ton eller attityd mot mig. Sätt dig ner innan jag blir förbannad. Svarar om universums uppkomst. Osv. Får man högre straff i Sverige pga dåligt uppförande i domstolar?

Du döms för rättegångsförseelse till penningböter.
Den som vid ett sammanträde inför rätten stör förhandlingen, bryter mot en ordningsregel eller ett förbud, som har meddelats med stöd av 5 kap. 9 §, eller tar upp eller överför bild i strid mot 5 kap. 9 § andra stycket döms till penningböter. Till samma straff döms den som muntligen inför rätten eller i rättegångsskrift uttalar sig otillbörligt.
Första stycket skall tillämpas också i fråga om en sådan sidosal som avses i 5 kap. 12 §.


Varför göra ditt straff värre (dyrare), om du nu själv instämmer i att du begått brottet du åtalas för?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback