• 1
  • 2
2006-11-10, 18:20
Bannlyst
Varje gång jag ser en reklamfilm eller någon annan form av marknadsföring av någon produkt/tjänst blir jag negativt inställd till det som presenteras.

Den första tanken som slår mig är:"Hur stor del utgör själva reklamkostnaden av slutkundens pris?".

Därför har jag satt det i system att inte gynna företag som använder sig av intensiv marknadsföring.

Jag antar att jag inte är ensam om mitt tankesätt.

Hur ställer ni er till hårt marknadsförda produkter?
Citera
2006-11-10, 18:58
Medlem
Mesharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfen_

Hur ställer ni er till hårt marknadsförda produkter?
Jag "går på dem". Precis som du, dina val är oftast underbyggda.

Sedan beror det lite på produkten i sig, det bästa sättet att döda en dålig produkt är att marknadsföra den hårt. Är däremot prylen bra så sitter du förr eller senare med den, under förutsättning att du är i målgruppen.
Citera
2006-11-11, 00:19
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Får jag fråga vad kör för bil, var köper du din mat, var köper du dina kläder, vilka öl och vilken sprit dricker dU? Var åker du på semester? Vilka tv-kanaler ser du på och vilken ISP har du? Vilka flygbolag reser du med? Vad har du för skor? Vilket godis tycker du om? Var ser du på bio och var köper du dina dvd-filmer? Vad har du för TV och stereo? Vad har du för dator? Vilka tidningar läser du? Kort sagt, vilka företag undviker du egentligen?
Citera
2006-11-11, 04:08
Medlem
526s avatar
Tänker osökt på Telenor.
Citera
2006-11-11, 18:50
Medlem
Offices avatar
Vissa verkar tro att reklamen har magisk kraft på alla människor, men, jag kan berätta en sak: det har den inte!

Jag kan säga att jag aldrig (har säkert hänt, men inte vad jag kommer på) valt en specifik produkt för att jag har sett den på TV eller i ett reklamblad. Köper jag något lite större så går jag alltid efter produkternas specifikationer och vad andra har för åsikter om grejorna. Ser jag något i ett reklamblad, speciellt kanske från OnOff, SIBA o.s.v, så tänker jag automatiskt att det är någonting lurt.

Nu ska ni inte tro att jag sitter och föraktar allt som är hårt marknadsfört, för så är det inte. Jag dricker t.ex. Coca Cola ibland, men det är inte för att jag har sett deras reklam på TV som jag inte väljer Fanta i stället, utan helt enkelt att för att jag tycker att Coca Cola är godare än Fanta.

Marknadsföring fungerar väldigt bra, det märker jag på jobbet. Många är nog för lata för att orka bry sig om att kolla upp allting innan de handlar och går därför den lätta vägen genom att välja den produkt som först ploppar upp i deras huvud. Det gör inte jag, och den som säger emot mig åker på stryk.
Citera
2006-11-11, 22:55
Medlem
En bra produkt säljer sig själv utan marknadsföring.

Behövs en produkt marknadsföras så innebär det i realiteten att den produkten inte är tillräckligt bra.

Detta är min syn på det hela, jag kan med andra ord ha helt fel. Och ja, jag har ett kritiskt tankesätt. Ni är välkomna att hålla med mig, men jag ser mer än gärna att ni trycker ner mig i skorna om mina åsikter är totalt fel.
Citera
2006-11-11, 23:08
Bannlyst
Citat:
Varje gång jag ser en reklamfilm eller någon annan form av marknadsföring av någon produkt/tjänst blir jag negativt inställd till det som presenteras.
Det är för att Du är kommunist.

Citat:
Dumheter och påhitt som saknar relevans i verkligheten. Bra produkter säljer inte sig själva. Du kan erbjuda vatten från ungdomens källa i Din lilla kvartersbutik, känner ingen till att Du erbjuder vattnet så står Du där med ett osålt lager. Det är delvis sant att en bra produkt ofta får en stor kundkrets som återkommer till produkten. Dock måste dessa kunder pröva produkten för första gången för att känna till den och kunna tycka att den är bra. En produkt som inte gör reklam för sig försvinner i mängden, oavsett hur revolutionernande den än är.

// Roger P.
Citera
2006-11-11, 23:11
Medlem
fahlenovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Det är för att Du är kommunist.

Dumheter och påhitt som saknar relevans i verkligheten. Bra produkter säljer inte sig själva. Du kan erbjuda vatten från ungdomens källa i Din lilla kvartersbutik, känner ingen till att Du erbjuder vattnet så står Du där med ett osålt lager. Det är delvis sant att en bra produkt ofta får en stor kundkrets som återkommer till produkten. Dock måste dessa kunder pröva produkten för första gången för att känna till den och kunna tycka att den är bra. En produkt som inte gör reklam för sig försvinner i mängden, oavsett hur revolutionernande den än är.

// Roger P.

Google. Google blev känt och väl använt utan reklam.
Citera
2006-11-12, 06:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fahlenovic
Google. Google blev känt och väl använt utan reklam.
Det har jag faktiskt inte hört talas om. Dock lär det i så fall utgöra undantaget som bekräftar regeln eftersom Google tillkom som en ny kraft på en helt ny marknad (internet) och därigenom ställs alla vanliga parametrar på huvudet. I det vanliga samhället och på de vanliga varu- och tjänstemarknaderna så är det mycket svårare. Utan rätt sorts reklam och i rätta doser så förtvinar även den bästa idé. Så är det.

// Roger P.
Citera
2006-11-12, 09:19
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen

Behövs en produkt marknadsföras så innebär det i realiteten att den produkten inte är tillräckligt bra.

Detta är min syn på det hela, jag kan med andra ord ha helt fel. Och ja, jag har ett kritiskt tankesätt. Ni är välkomna att hålla med mig, men jag ser mer än gärna att ni trycker ner mig i skorna om mina åsikter är totalt fel.

Ja, du har fel. Reklam syftar nämligen inte endast till att göra konsumenterna uppmärksamma på produkten.

Att till verka en produkt är ganska enkelt, att sälja den är väldigt svårt. Du måste helt enkelt ha tillgång till distribution, för om din produkt inte finns att köpa någonstans så spelar det ju ingen roll hur bra den är. Så när du sitter där med din produkt och ska övertyga ICAs upphandlare om varför de ska reservera värdefull hyllplats för just din produkt kommer de osvikligen att ställa frågan: "Hur ska du marknadsföra din produkt? Hur vet vi att det här kommer att sälja?"

Gör en en liten marknadsinsats så kanske du får en hyllplats längst bak i butiken – och din produkt är riktigt bra och ligger i linje med vad butikerna vill ha. Men om du gör en stor maknadsinsats med TV-reklam och hela baletten ökar chansen att de köper in din produkt oavsett om den är bra eller dålig. Med en stor reklamkampanj köper de in mycket av din produkt, du får du en bättre placering i butiken och säljer därför mer. Detta är orsaken till att vi har tysk reklam för Riesen och Ferrero Rocher i rutan – det är för att de överhuvudtaget ska få finnas i butiken.

Så i den här bemnärkelsen fungerar reklam väldigt bra. Den hjälper till att göra produkten tillgänglig och därmed så säljer den mer.
Citera
2006-11-12, 13:58
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Den första tanken som slår mig är:"Hur stor del utgör själva reklamkostnaden av slutkundens pris?".

Därför har jag satt det i system att inte gynna företag som använder sig av intensiv marknadsföring.

Jag tror att du har missförstått ett av reklamens viktigaste syften. Ju fler som efterfrågar en produkt desto fler enheter av denna produkt kan företaget tillverka och sälja. Ju fler enheter företaget säljer desto lägre blir priset för varje enskild produkt - och desto billigare blir produkten för dig som konsument.

Utan stordriftsfördelar skulle Coca-Cola och hamburgare på McDonalds vara svindyra. Utan reklamen skulle inte dessa företag uppnå samma volym. Så enkelt är det och marknadsföringen bidrar därför snarare till att minska kostnaden för konsumenten (under förutsättning att marknadsföringen är effektiv). Det är förvisso sant att det går att räkna ut hur många kronor av slutsumman som marknadsföringen står för, men det innebär inte att produkten skulle vara billigare om inte företaget ägnade sig åt marknadsföring. Det är troligare att det motsatta skulle gälla.
Citera
2006-11-12, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Jag tror att du har missförstått ett av reklamens viktigaste syften. Ju fler som efterfrågar en produkt desto fler enheter av denna produkt kan företaget tillverka och sälja. Ju fler enheter företaget säljer desto lägre blir priset för varje enskild produkt - och desto billigare blir produkten för dig som konsument.

Utan stordriftsfördelar skulle Coca-Cola och hamburgare på McDonalds vara svindyra. Utan reklamen skulle inte dessa företag uppnå samma volym. Så enkelt är det och marknadsföringen bidrar därför snarare till att minska kostnaden för konsumenten (under förutsättning att marknadsföringen är effektiv). Det är förvisso sant att det går att räkna ut hur många kronor av slutsumman som marknadsföringen står för, men det innebär inte att produkten skulle vara billigare om inte företaget ägnade sig åt marknadsföring. Det är troligare att det motsatta skulle gälla.

Detta är höggradigt marknadsflum. Fakta:

1. Coca-Cola har inte blivit billigare trots att den nog säljer mest i hela världen.

2. Coca-Cola är inte billig, den är superdyr. Trots att den (ibland) tillverkas av negerslavar och säljer mest i hela världen. Apotekarnes läsk kostar typ en tredjedel av vad Coke kostar och då tillverkas den ändå i Sverige - landet med skattetrycket där man inte kan leva på sitt arbete osv. - och säljer oerhört mycket mindre och gör ingen reklam.

3. Reklamen är en mycket stor del av priset på alla de produkter som demokratin tycker vi ska köpa. Coke, Axe, Gilette osv. Samtliga är svindyra, delvis därför det görs så mycket svindyr och totalt onödig reklam för dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in