2006-11-10, 08:19
Medlem
Jag behöver packa upp och ändra i en ISO fil men jag kan inte hitta ngt program som hjälper mig göra det. Jag kör fedora core 5. Om ngn kan peka mig åt rätt håll så uppskattas det.
Citera
2006-11-10, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dog
Jag behöver packa upp och ändra i en ISO fil men jag kan inte hitta ngt program som hjälper mig göra det. Jag kör fedora core 5. Om ngn kan peka mig åt rätt håll så uppskattas det.

Du behöver aldrig "packa upp" ISO-filer i Linux, eftersom de kan monteras i filsystemet ungefär som med Daemon Tools i Windows, fast utan något tilläggsprogram. Kör detta som root:

Kod:
mount -o loop=/dev/loop0 /path/to/file.iso /mnt/isofile

Byt ut /path/to/file.iso mot sökvägen till din iso-fil, och byt ut /mnt/isofile mot en katalog där du vill ha iso-filen monterad. Notera att katalogen måste existera innan du försöker montera något där. Notera också att du inte kan skriva i detta träd, eftersom ISO9660 endast har stöd för att läsa filer (det är ju tänkt att användas på cd-skivor).

För att ändra i trädet kopierar du hela trädet till någon plats i filsystemet:

Kod:
cp -a /mnt/isofile /home/user

Sedan kan du gå till /home/user/isofile och ändra på de filer du vill ändra på. Därefter kör du programmet mkisofs (MaKe ISO FileSystem):

Kod:
mkisofs -o newfile.iso /home/user/isofile

Notera att i exemplen ovan måste du byta ut sökvägar och filnamn så att allt hamnar där du vill ha dem. Undantaget är /dev/loop0, som finns på samma plats på alla system.
Citera
2006-11-14, 23:38
Medlem
Tack för hjälpen, det ska nog fungera om jag följer dina tips .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in