Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-24, 16:05
  #2005
Medlem
RightRites avatar
Vet någon om man kan köpa torkmedelskuddar eller dylikt i butik? I så fall vart?

https://fyndiq.se/product/40238-tork...a-gel-30-pack/
__________________
Senast redigerad av RightRite 2018-02-24 kl. 16:07.
Citera
2018-03-18, 15:27
  #2006
Medlem
trueforgoods avatar
Är det fortfarande lugnt att beställa growboxes, typ från Elefanten? Jag har inte råd att åka dit och vill således inte ta några onödiga risker.

Vet att det är olagligt men tänkte mest hur stor sannolikheten är att dom fastnar i tull osv.
Citera
2018-03-20, 09:25
  #2007
Medlem
gultregns avatar
Tänkte samma sak där. Är det någon som har beställt growboxar i närtiden? Har det funkat bra?
Citera
2018-04-01, 21:30
  #2008
Medlem
Urinterapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RightRite
Dålig bild kanske... Vill inte kladda för mycket i onödan. Denna är nästan 2 veckor. Jag är helt färsk på detta, så vill bara dubbelkolla. Ser denna okey ut?

https://imgur.com/a/OLQvh
Ser helt normalt ut. Borde börja växa när som helst.
Citera
2018-05-16, 14:40
  #2009
Medlem
Cratzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Är det fortfarande lugnt att beställa growboxes, typ från Elefanten? Jag har inte råd att åka dit och vill således inte ta några onödiga risker.

Vet att det är olagligt men tänkte mest hur stor sannolikheten är att dom fastnar i tull osv.

Citat:
Ursprungligen postat av gultregn
Tänkte samma sak där. Är det någon som har beställt growboxar i närtiden? Har det funkat bra?

Jag fick hem en beställning från Snabeln i förra veckan utan problem, så det är bara att köra.
Citera
2018-06-06, 16:29
  #2010
Medlem
Faztrs avatar
Cubensis Mushroom Growkit -”Put the grow kit in a warm spot (20-25ºC) where it receives some indirect light. Do not put it in the full sun or on top of a radiator”
Hur gör ni detta steg bäst? Har ni en schysst uv lampa eller kan man ställa den vid ett fönster? För solen träffar mitt fönster vid 16 tiden så tänkte eventuellt att det kanske räcker. Eller är typ en UV lampa i garderoben det säkraste? Tips på hur ni gör det steget bäst blir varmt mottaget.
Citera
2018-06-06, 17:19
  #2011
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faztr
Cubensis Mushroom Growkit -”Put the grow kit in a warm spot (20-25ºC) where it receives some indirect light. Do not put it in the full sun or on top of a radiator”
Hur gör ni detta steg bäst? Har ni en schysst uv lampa eller kan man ställa den vid ett fönster? För solen träffar mitt fönster vid 16 tiden så tänkte eventuellt att det kanske räcker. Eller är typ en UV lampa i garderoben det säkraste? Tips på hur ni gör det steget bäst blir varmt mottaget.
Varför skulle du använda en UV-lampa istället för en vanlig dito, menar du?

Notera för övrigt att de rekommenderar indirekt ljus. Då är direkt solljus ej att föredra.
Citera
2018-07-03, 12:03
  #2012
Medlem
Faztrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvm3
Varför skulle du använda en UV-lampa istället för en vanlig dito, menar du?

Notera för övrigt att de rekommenderar indirekt ljus. Då är direkt solljus ej att föredra.

Så om jag placerar den i garderoben som håller stabila 25 grader med en vanlig sänglampa riktandes mot den så kommer dem gro galant?🤗 min
Beställning är på g och är så förväntansfull!!
Citera
2018-07-06, 08:54
  #2013
Medlem
Till er som funderar på ljuset till era svampar:
Svampar behöver inte massa starkt ljus för att växa bra. Det svampar behöver är någon form av ljuskälla, tex en klen glödlampa eller några h indirekt solljus varje dag räcker fint.

Det är bara så att svampen vet vilket håll den ska växa på. De växer mot ljuset.
Så om man har en genomskinlig growbox så gör man bäst i att tejpa med eltejp, silvertejp eller dyligt runtom boxen så att det bara kommer ljus uppifrån.

Nu kommer jag med en fråga här.
Har någon testat zamnesia.com i närtid?
Har aldrig testat dom men har lagt en order nu.

Också jättenyfiken på om någon har testat mushmush growbox?
https://www.zamnesia.com/mushmush-gr...ack-delta.html

Tack på förhand
Citera
2018-07-09, 15:17
  #2014
Medlem
Cratzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tasse-tapir
Har någon testat zamnesia.com i närtid?
Har aldrig testat dom men har lagt en order nu.

Också jättenyfiken på om någon har testat mushmush growbox?
https://www.zamnesia.com/mushmush-gr...ack-delta.html

Tack på förhand

Tjena, jag har bara gott och säga om Zamnesia. Sjukt snabba, priserna är dock lite saftiga jämnfört med andra. Men det kan det vara värt om man vill ha hem det snabbt. Inte provat kittet du länkat. Provat B+, White Rabbit och sen fick jag för några dagar sen hem ett kit utav Hawaii+ som står och gottar sig as we speak.
Citera
2018-07-09, 17:57
  #2015
Medlem
Ja dom var kvicka! Verkar bra helt klart! I detta packet kommer det alltså både hawaii+ och white rabbit. Och någon solaris.

Har du något att säga om white rabbit? Jag vet att det är omöjligt att svara på det här egentligen men om vi leker med tanken att du är rutinerad, och jag är rutinerad trippmässigt. Trippar dock extremt sällan, går år mellan gångerna ibland. Vad skulle du säga om doseringen?
Det var så länge sedan jag drog i mig svamp eller tryfflar och minns inte riktigt vad som kan vara lagom att starta med.

3g för normaltripp?
Citera
2018-08-15, 20:29
  #2016
Medlem
Faztrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tasse-tapir
Till er som funderar på ljuset till era svampar:
Svampar behöver inte massa starkt ljus för att växa bra. Det svampar behöver är någon form av ljuskälla, tex en klen glödlampa eller några h indirekt solljus varje dag räcker fint.

Det är bara så att svampen vet vilket håll den ska växa på. De växer mot ljuset.
Så om man har en genomskinlig growbox så gör man bäst i att tejpa med eltejp, silvertejp eller dyligt runtom boxen så att det bara kommer ljus uppifrån.

Nu kommer jag med en fråga här.
Har någon testat zamnesia.com i närtid?
Har aldrig testat dom men har lagt en order nu.

Också jättenyfiken på om någon har testat mushmush growbox?
https://www.zamnesia.com/mushmush-gr...ack-delta.html

Tack på förhand

Härligt, Ska prova det absolut.
fick min idag och fick dem här instruktionerna när de skickade paketet. Så Skall prova på ditt sätt
"The growkit contains 100% mycelium.
The mycelium is very compact and will not take much water the first time you start soaking.
We advise not to soak the kit.
Spray some water into the growbag.
Take of the lid and lower the kit into the growbag.
Make sure the kit gets enough indirect sunlight and the temp. should be around 25 degrees Celsius.
Do not let the mycelium bread get dried out.
Spray water on the inside of the bag every day or when you think it's necessary.
Do not spray directly on the mycelium and stop spraying after the first mushrooms appear.
Open the bag every day to let clean air in.
If you are working with a heating mat, be very careful.
Do not let the growkit get to hot.
You could use some pieces of wood or a towel between the kit and the mat.
For the second flush, use the manual on the site.
You will have a great yield"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback