2006-11-09, 10:04
Medlem
Hej,
Finns det fler än jag som roar sig med att brygga lite öl ibland? (ej färdiga satser, utan från malt, humle, jäst och vatten)
Nu känner jag att det är dags att brygga ett julöl! Finns det någon som har tips på vilka kryddor som är lämpliga att tillsätta i sitt julöl? Förutom humle då.
Ölet blir överjäst av aletyp, och jag föredrar hyffsat mörka öl.
Citera
2006-11-09, 10:52
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Nejlika, saffran, kardemumma och kanel är en höjdare men kanelen brukar vara svår, ibland får den lite träig smak. Annars borde det finnas fin info om det nu eller snart på både bryggforum.com och humle.se

Har bryggt öl, vin, cider ett par år nu och för mig får regeringen mer än järna höja ölpriserna på bolaget =)
Citera
2006-11-09, 16:12
Medlem
Saffran låter otroligt spännande! När tillsätter man i så fall saffranet? Vid vörtkoket, eller ska man tillsätta i jäskärlet som vid torrhumling?
Tack för tipset Ninja!
Citera
2006-11-09, 16:17
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
nu är jag ingen ölexpert (inte på bryggarfronten ivarjefall). men till de mörka vintermånaderna är det ju inte helt fel med något åt porterhållet.

hur man brygger en så mörk ale har jag dessvärre ingen aning om..:/
Citera
2006-12-01, 15:42
Medlem
Trevligt med andra ölbryggare. Har precis börjat med min första "riktiga" bryggning. Ska bli bra det här hoppas jag. Nån som har något bra recept på en egen stout kanske?
Citera
2006-12-01, 20:34
Medlem
NinjaRövardottes avatar
http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipes Där finns massor Har bara bryggt en stout och den vart ruggigt kraftig. Som att dricka tjära hehe. Pinsamma är att den ändå är ljusår bättre än bolagets.
Citera
2006-12-01, 20:43
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipes Där finns massor Har bara bryggt en stout och den vart ruggigt kraftig. Som att dricka tjära hehe. Pinsamma är att den ändå är ljusår bättre än bolagets.

bättre än typ guiness och beamish?

isåfall kanske du borde fundera på en karriär som bryggare
Citera
2006-12-01, 20:49
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Hehe mm funderat har man men med alla rättigheter/tillstånd etc man behöver är det inte rimligt i sverige =(
Problemet med guinnes etc är att de är för lite kolsyra i dom, typriktigt ska det såklart inte vara lika mycket i ale och stout etc som i lager men jag tycker det är lite väl lite i dom.
Är själv hophead och gillar amber ales så det är dom jag brukar hålla mig till, 15:- för 25cl är inte rimligt så man är så illa tvungen att brygga själv för att få ner priset. Samuel Adams boston ale är en av favoriterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in