2023-03-01, 02:04
Medlem
snillet_1s avatar
Mina föräldrar semestrade uppe i Rättvik med mina äldre systrar vid tiden för mordet och följde oroat rapporteringen kring denne mördares bravader. Han flydde ju söderut genom landet. Skulle han begå fler illdåd? Lyckligtvis gjorde han inte det.

En bra dag detta. Om någon på våra breddgrader förtjänade döden så var det Juha Valjakkala.
Citera
2023-03-01, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarkMark
Man kan tycka att det är märkligt att Juha inte avrättades efter att ha mördat en hel familj. Tänk att han kunde bli frigiven 2009 efter att ha suttit fängslad sedan 1989. 20 år var allt Sten, Ewa, och deras son Fredrick, var värda. Sverige är ett sjukt jävla land.
Nu var det ju Finlands Högsta Domstol som indirekt släppte ut honom. Men frigivningen blev inte långvarig. De gav sig dock inte utan medverkade ytterligare en gång att släppa ut honom efter en handfull år.

Om man räknar 2009 som året han kom ut för morden, åtminstone första gången, så hade han suttit knappt 21 år då han greps samma år, 1988, som morden. Han blev överförd till Finland först efter domslut 1989. Minns inte exakt hur länge de var på rymmen efter mordet men vill minnas att det inte var så lång tid. De (han och flickvännen) greps i Danmark.

Vill samtidigt korrigera mitt tidigare (sidan 7 tror jag det var) inlägg med hur länge han satt i fängelse. Jag hittade rätt uppgifter redan tidigare strax efteråt men har inte haft tid att skriva det och trodde att någon annan redan gjort det.

Citat:
Valjakkala ansökte om benådning av högsta domstolen i Finland många gånger. Först avslogs ansökningarna, men i januari 2006 ansågs han till sist kunna benådas. Ärendet vilade sedan länge hos Finlands president och den folkliga opinionen såväl som svenska myndigheter motsatte sig Valjakkalas eventuella frigivning.[12] Efter rymningen den 28 november verkade hans möjligheter för frigivning minska och ärendet sköts också upp på framtiden.

Ett år därefter, i oktober 2007, avslog president Tarja Halonen en ny nådeansökan[13] men redan 3 december samma år meddelade Helsingfors hovrätt att Valjakkala hade benådats. Livstidsstraffet omvandlades till ett tidsbestämt straff, och Valjakkala frigavs villkorligt den 25 februari 2008[14].

Den 10 maj 2008 avvek Valjakkala från sin övervakade frihet och greps omkring ett dygn senare, efter en 30 km lång biljakt, utanför Laanila nära Enare i norra Finland[15]. Helsingfors hovrätt beslutade 26 juni 2008 att Valjakkala inte skulle släppas villkorligt fri efter flykten i maj och något nytt datum för frigivning angavs ej.[16]

I augusti 2008 beviljade Finlands högsta domstol Valjakkala tillstånd att överklaga hovrättens dom och efter att så gjorts beslutades den 17 december 2008 att han skulle bli villkorligt frigiven i februari 2009, vilket han slutgiltigt också blev den 2 februari 2009.[17]

Efter frigivningen fortsatte han att begå brott, och sommaren 2012 dömdes han till två års fängelse för misshandel och anlagd brand i Helsingfors. Under ett nytt fängelsestraff 2015 avvek han efter en permission. En månad senare fångades han gömd på en vind i ett hus i Helsingfors[18].
Citat:
Efter ett stort polispådrag greps Juha Valjakkala och Marita Routalammi på järnvägsstationen i Odense, Danmark. Polisen hade lyckats spåra dem genom en bilstöld i Pajala, som knöts till Valjakkala.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Juha_Valjakkala
Senast redigerad av KamratBlue 2023-03-01 kl. 03:15.
Citera
2023-03-01, 03:53
Medlem
Ja en riktig psyko äckel Peckel,som fick gå
fri i många år,onödigt många år,han hade väl nån sorts kult status,Äcklet,att ingen tog bort han för länge sen,I ett svenskt fängelse hade dom tagit ihjäl han på en gång...Lovar Jag.
Citera
2023-03-01, 04:09
Medlem
Men FinnarnaNåfinnskaflicka ansåg väl att hoonoom var en pra kille. Eller hur fungerar finsk kriminal politik,han levde ovanligt länge,finnarna som är ett rått folk lät han leva längre än han behövde. Jaja.
Sånt ärlivet så mycket......
Citera
2023-03-01, 04:16
Medlem
Statsanstäld som Clark Olofsson,antagligen,,Nogon som har sett honom eller mött honom på kåken,? Nä ingen,han är statsanstäld.
Citera
2023-03-01, 04:48
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamuraiBenny
Fyfan va empatilösa folk här inne är, har ni glömt alla påskbrev och sådant han brukade göra?

Påskbrev?
Citera
2023-03-01, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Ja, vad är denna David Lagercrantz för vidrig typ? Sitter och ler för fullt när han 2:01 in i videon berättar om hur människorna från Åmsele tittar hatiskt mot Juha Valjakkala på den ena sidan av rättssalen medan flickorna trånar på den andra sidan. Totalt avsaknad av vett i huvudet. Han skrattar och ler igenom hela videon. Hur mycket har han cashat in på detta?

Har inte sett detta men andra intervjuer med honom. Noterade ganska fort i dessa att det är en ruskigt udda typ. Men han är väl vänstermedias gullegris efter att han skrev klart på Stieg Larssons böcker? Samt skrev Zlatans hittepåbiografi. Klart man blir medias gullegris då så han granskas eller ifrågasätts nog inte. Men nånting skumt är det med denna man, jag kan inte sätta fingret på det. Kanske är det likheten med Anthony Perkins (han som spelade i Psycho) som gör det...

Vad gäller Juha så var jag ung när morden begicks och kommer även från trakten, så morden kommer jag aldrig att glömma. Sett flera intervjuer med Juha efteråt. Väldigt manipulativ och högst troligen tvättäkta psykopat. Jag saknar honom inte och världen är lite bättre nu.
Senast redigerad av LelandPalmer 2023-03-01 kl. 06:18.
Citera
2023-03-01, 06:23
Medlem
mingtians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Jag vill nog hävda att det inte är ganska vanligt.

Det händer, absolut men dom absolut flesta dödafall jag vart på (ett par hundra) så är det ungefär 90% i sängen 9% i soffa eller fotölj, och 1% övrigt där toan ingår.

De har antagligen inte varit lika fulla av skit som Juha.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List..._on_the_toilet
Citera
2023-03-01, 06:45
Medlem
Kanske man äntligen slipper se skriverier i media om denna loser nu framöver.
Citera
2023-03-01, 06:55
Medlem
synthboegs avatar
Det var en trevlig nyhet. Hoppas det var aids eller en plågsam tortyrliknande misshandel som tog honom.

Hans lik borde läggas på allmän plats så att Finlands folk kan pissa det.
Citera
2023-03-01, 07:12
Medlem
stpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Ja, vad är denna David Lagercrantz för vidrig typ? Sitter och ler för fullt när han 2:01 in i videon berättar om hur människorna från Åmsele tittar hatiskt mot Juha Valjakkala på den ena sidan av rättssalen medan flickorna trånar på den andra sidan. Totalt avsaknad av vett i huvudet. Han skrattar och ler igenom hela videon. Hur mycket har han cashat in på detta?
Svensk Adel när den är som sämst, står långt bort från oss vanliga människor, kan uppföra sig och skriva hur illa som helst och ändå bli hissad till skyarna.
Citera
2023-03-01, 07:19
Medlem
Jachins avatar
Jag var ihop med en finsk zigenare för ett tag sen som hette Grönfors i efternamn och hon hävdade att Juha Valjakkala var del av eller relaterad till släkten Grönfors. Stämmer detta? Vad hade han för bakgrund?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in