Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-11-08, 07:37
  #25
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-w
Jag ogillar också graffiti när man Uear. Speciellt om man själv hittar något nytt ställe och man blir lite extalterad, så går man in och det är fullt med klotter överallt.

Men det går inte at stoppa, det är ingen idée. Graffiti målare är extremt mycket för sin sak. Dock tycker jag ni som målar kan komma med lite snyggare saker? det skulle vara häftigt om det fanns något ställe med snygga målningar. Alltid är det

"WUEF"
"HERIOS"
"HOMBRES"
"I WAS HERE"
"YOU ARE NOT ALONE"
"DEAD END"

massa sånt där skit precis överallt, det är inte vackert det är bara fånigt. När ni ändå kommer in på en plats där ingen är och ingen stör kan ni väl ta er tid och måla något lite snyggare än en simpel tag. Tags kan ni göra på tunnelbanan eller i stan... men när ni faktist hittar ett ställe utan snutar så gör något fint åtminstonde.

Eller är det så att dem flesta graffiti målarna inte kan måla något fint? kanske tagen är det enda ni kan göra
skitfult hursomhelst, så mainstream som det bara går. Jag förstår att ni försvarar eran hobby men snälla var lite mer unika! vill ni inte bli uppskattade av folk som INTE håller på med graffiti? är det inte erat mål att man ska komma ner och tycka eran målning är cool?
För just nu verkar det som bara graffiti målarna tycker om varandras tags och skit. Resten irriterar sig bara på det och ni får alltid försvara er.

Börja måla, sluta scribbla.

Det där låter iofs inte som något som många graffitimålare skulle skriva. Rent spontant tror jag det handlar om UE:are som skriver till andra UE:are. Men eftersom jag inte sett några bilder på det du skriver om så är det ju inte så lätt att veta.
Citera
2006-11-08, 08:02
  #26
Medlem
C-ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Det där låter iofs inte som något som många graffitimålare skulle skriva. Rent spontant tror jag det handlar om UE:are som skriver till andra UE:are. Men eftersom jag inte sett några bilder på det du skriver om så är det ju inte så lätt att veta.

Inte för jag känner uare som skriver sånt, men hur det än ligger till så ser jag fortfarande inga snygga målningar i underjorden. Snyggaste hitills är en snubbe som sitter på en stol under en viss bro..

Lite mer sånt, lite mer konst skulle vara trevligt. Vem vet, då kanske tillochmed stället blir döpt efter målningen.
Citera
2006-11-08, 08:26
  #27
Medlem
schmaoings avatar
Tidigare nämndes i tråden att UEare förstör för graffare, på vilket sätt?
Jag vill inte höra nåt "Ni drar massa larm" för det gör ni graffare också.
Citera
2006-11-08, 18:50
  #28
Medlem
E M I L I Os avatar
Mycket bra som någon skrev här uppe. Målningar kan vara JÄVLIGT snygga. men tags är skit fula.

sedan det hära om att Grafitti inte förstör utan förfinar fula hus. visst graffare kanske ser det så men det är lik väl skadegörelse eftersom det görs olovligt. om jag kom hem och satt upp volanggardiner, dalahästar, bilder på kung och fosterland, trasmattor och surialistiska tavlor hemma hos en graffare skulle nopg inte graffaren tycka det var så skoj, (om han tvingades ha kvar allt eller betala flera 1000 tals kronor för att få bort allt)
hoppas alla förstår ironin. grafitti = konst = Sant men även Grafitti = NÄSTAN alltid skadegörelse.

UEare har förstört mycket med. säger jag inget om. och tycker jag är lika förjävligt det.
Citera
2006-11-08, 18:57
  #29
Avstängd
Neffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E M I L I O
Mycket bra som någon skrev här uppe. Målningar kan vara JÄVLIGT snygga. men tags är skit fula.

sedan det hära om att Grafitti inte förstör utan förfinar fula hus. visst graffare kanske ser det så men det är lik väl skadegörelse eftersom det görs olovligt. om jag kom hem och satt upp volanggardiner, dalahästar, bilder på kung och fosterland, trasmattor och surialistiska tavlor hemma hos en graffare skulle nopg inte graffaren tycka det var så skoj, (om han tvingades ha kvar allt eller betala flera 1000 tals kronor för att få bort allt)
hoppas alla förstår ironin. grafitti = konst = Sant men även Grafitti = NÄSTAN alltid skadegörelse.

UEare har förstört mycket med. säger jag inget om. och tycker jag är lika förjävligt det.

Som sagt, graffare i allmänhet håller sig ifrån privat egendom. Hör nästan alltid argument som "hur kul är det ifall jag målar hemma hos dig" eller "ska jag komma å klottra på ditt hus va?!". Ja, visst, UE är intressant och spännande, men det är likväl olagligt eftersom det är olaga intrång. Även om du inte förstör, gör en målning eller sätter upp din tag så är det olagligt. Att tags är skitfula säger bara något om din okunskap och egna åsikt. Jag har sett mängder med tags som är finare än målningar. Men allt beror som sagt på betraktaren.
Citera
2006-11-08, 19:12
  #30
Medlem
E M I L I Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neffy
Som sagt, graffare i allmänhet håller sig ifrån privat egendom. Hör nästan alltid argument som "hur kul är det ifall jag målar hemma hos dig" eller "ska jag komma å klottra på ditt hus va?!". Ja, visst, UE är intressant och spännande, men det är likväl olagligt eftersom det är olaga intrång. Även om du inte förstör, gör en målning eller sätter upp din tag så är det olagligt. Att tags är skitfula säger bara något om din okunskap och egna åsikt. Jag har sett mängder med tags som är finare än målningar. Men allt beror som sagt på betraktaren.


skillnaden i våra argument är dock den att om en seriös UEare gör ett olaga intrång och sedan går därifrån utan att förstöra något så visst är det olagligt men inget mer har hänt.
om en graffare gör olaga intrång sedan desutom i ägarens synvinkel förstör egendom med en målning så spelar det ingen roll hur snygg den är. det slutar förmodligen med att ägaren bommar igen stället ännu mera så varken UEare eller Graffare kan komma in.

och argumentet med "att komma hem hos dit och måla" är ett jävligt bra argument. (Är det okej att förstöra?.... ja Får jag förstöra hos dig?... Nej.)
Det blir dubbelmoral.
(Är det okej med olaga intrång?...Ja Är det okej med olaga intrång hemma hos dig?....Nej.) Samma argument fast för Ueare kanske.
Jag rättfärdigar inget men finns endå en skilnad som jag nämnde i början.
Citera
2006-11-08, 19:16
  #31
Avstängd
Neffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E M I L I O
skillnaden i våra argument är dock den att om en seriös UEare gör ett olaga intrång och sedan går därifrån utan att förstöra något så visst är det olagligt men inget mer har hänt.
om en graffare gör olaga intrång sedan desutom i ägarens synvinkel förstör egendom med en målning så spelar det ingen roll hur snygg den är. det slutar förmodligen med att ägaren bommar igen stället ännu mera så varken UEare eller Graffare kan komma in.

och argumentet med "att komma hem hos dit och måla" är ett jävligt bra argument. (Är det okej att förstöra?.... ja Får jag förstöra hos dig?... Nej.)
Det blir dubbelmoral.
(Är det okej med olaga intrång?...Ja Är det okej med olaga intrång hemma hos dig?....Nej.) Samma argument fast för Ueare kanske.
Jag rättfärdigar inget men finns endå en skilnad som jag nämnde i början.

Sant, man kan egentligen inte rättfärdiga varken UE eller Graffiti. Men privat personers egendomar drabbas (händer) sällan av varken UE eller Graffiti, båda dessa sker i övergivna lokaler, inga ställen där folk bor.
Citera
2006-11-08, 19:22
  #32
Medlem
E M I L I Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neffy
Sant, man kan egentligen inte rättfärdiga varken UE eller Graffiti. Men privat personers egendomar drabbas (händer) sällan av varken UE eller Graffiti, båda dessa sker i övergivna lokaler, inga ställen där folk bor.

nä det är sant. fast privat egendom är det ju endå. eller ja företag kanske äger och så men någons egendom är det ju. och iaf om det inte är övergivet så brukar ju ägarna bry sig om hur det ser ut där.
Citera
2006-11-08, 22:02
  #33
Medlem
Utopia.s avatar
Jag, personligen, älskar tags. Om man är ensam långt bort på andra sidan stan där man aldrig har varit förut, och ser en tag, känner man sig sig inte lika ensam längre Det är som att se en kompis typ "Jaha, men vad gör du här?"

Samma sak gäller nere i en tunnel, "Åfan, här har dom varit"

Personligen så föredrar jag typ en liten tag längst in än stora målningar, för som folk säger, ibland så föredrar jag lite mer "övergivna" spots.

Men som sagt, graffare i all ära! Me like
Citera
2006-11-08, 22:12
  #34
Medlem
Frenatics avatar
tycker de är kul att hitta både målningar och tags nere i tunnlar och skit
Citera
2006-11-08, 23:28
  #35
Avstängd
Örnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E M I L I O
Målningar kan vara JÄVLIGT snygga. men tags är skit fula.
Finns tags som är minst lika snygga som de snyggaste målningarna,
kommer inte på nån just nu och de är ovanliga men har sett vill jag minnas.
Citera
2006-11-09, 07:35
  #36
Medlem
E M I L I Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Örnen
Finns tags som är minst lika snygga som de snyggaste målningarna,
kommer inte på nån just nu och de är ovanliga men har sett vill jag minnas.

grejen är den att tags blir så troligt klottrigt. en målning är det ju tid nedlagd på så den blir snygg. en tag eller som det nästan alltid är 100 tals tags överallt blir bara klotter. i mina ögon iaf.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback