• 29 192 online
  • 1 184 191 medlemmar
  • 61 202 530 inlägg
  • 1
  • 2
2006-11-07, 08:14
Medlem
Hej alla.
Jag var på en liten expedition igår eftermiddag till ett par sedan länge övergivna industrilokaler. Det mesta ligger gömt bakom buskar och träd dvs. ett lager, en större fabrik, brännugn och gammal infrastuktur samt ett par grindar med gammalmodern elektrisk apparatur. Ett intressant industriminn som dessvärre är totalt förstört av graffiti. Detta förstör hela upplevelsen och ökar viljan hos ägarna att riva eller öka bevakningen av byggnaderna.

Om det finns någon härinne som har nöjet att graffitimåla industrier och att förstöra egendom; sluta med detta. Det finns lagliga väggar för detta, och om inte annat får ni gärna klottra ner era egna hem, men låt bli andra människors egendom. Ni gör skit för oss andra.
Citera
2006-11-07, 08:24
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malmokille
Hej alla.
Jag var på en liten expedition igår eftermiddag till ett par sedan länge övergivna industrilokaler. Det mesta ligger gömt bakom buskar och träd dvs. ett lager, en större fabrik, brännugn och gammal infrastuktur samt ett par grindar med gammalmodern elektrisk apparatur. Ett intressant industriminn som dessvärre är totalt förstört av graffiti. Detta förstör hela upplevelsen och ökar viljan hos ägarna att riva eller öka bevakningen av byggnaderna.

Om det finns någon härinne som har nöjet att graffitimåla industrier och att förstöra egendom; sluta med detta. Det finns lagliga väggar för detta, och om inte annat får ni gärna klottra ner era egna hem, men låt bli andra människors egendom. Ni gör skit för oss andra.

Fel forum att skriva det i kanske? Är det dina lokaler? Antar att så inte är fallet och i så fall bryter även du mot lagen så komma och gnälla om andra människors egendom är bara pinsamt. För övrigt så finns det mycket få lagliga väggar i Sverige vilket gör att många fames växer upp i just den miljön du talar om. Övergivna lokaler där det finns tid att måla utan att folk stör samt att det blir buffat direkt. men jag antar att din hobby är värd så mycket mer för samhället är målarnas...
Citera
2006-11-07, 12:24
Avstängd
Neffys avatar
Citat:
Hej alla.

Du rättfärdigar alltså UE men inte graffiti? Varför har du mer "rätt" att bryta mot lagen än målare? Ser ej heller hur graffiti kan "total förstöra" en nedlagd industri, graffiti handlar väl inte om att slö sönder saker, lite färg på väggarna förstör inte i min mening. Men visst, roligare att hitta ett helt orört UE ställe, där ingen satt sin fot på år å dar, men precis som Isch säger, dessa avskilda ställen utvecklas ofta till fames.
Citera
2006-11-07, 12:37
Medlem
McRills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neffy
Du rättfärdigar alltså UE men inte graffiti? Varför har du mer "rätt" att bryta mot lagen än målare? Ser ej heller hur graffiti kan "total förstöra" en nedlagd industri, graffiti handlar väl inte om att slö sönder saker, lite färg på väggarna förstör inte i min mening. Men visst, roligare att hitta ett helt orört UE ställe, där ingen satt sin fot på år å dar, men precis som Isch säger, dessa avskilda ställen utvecklas ofta till fames.

skillnaden mellan UE och Graffiti är att UE:are (enligt vad jag har läst här iallafall och enligt egna normer) tittar bara, dom lämnar inte en massa ful skit efter sig eller förstör. alla uppskattar det inte, vilket du inte verkar ha förstått. och bara hypotetiskt, tänk om dom nån gång skulle ta lokalen i bruk igen, då har ni förmodligen orsakat en del kostnade medans en UE:are bara har tittat och sedan gått...
Citera
2006-11-07, 12:56
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McRill
skillnaden mellan UE och Graffiti är att UE:are (enligt vad jag har läst här iallafall och enligt egna normer) tittar bara, dom lämnar inte en massa ful skit efter sig eller förstör. alla uppskattar det inte, vilket du inte verkar ha förstått. och bara hypotetiskt, tänk om dom nån gång skulle ta lokalen i bruk igen, då har ni förmodligen orsakat en del kostnade medans en UE:are bara har tittat och sedan gått...

Pratar vi rent hypotetiskt så hindrar en målad vägg arbetet lika lite som en omålad vägg. Men visst; jag förstår vad du menar även att du är på och fiskar efter att graffitifolk förstör och UE människor gör det inte. I praktiken så tror jag dock att det finns personer som förstör (i meningen ha sönder) i båda leden.
Citera
2006-11-07, 17:30
Medlem
schmaoings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Pratar vi rent hypotetiskt så hindrar en målad vägg arbetet lika lite som en omålad vägg. Men visst; jag förstår vad du menar även att du är på och fiskar efter att graffitifolk förstör och UE människor gör det inte. I praktiken så tror jag dock att det finns personer som förstör (i meningen ha sönder) i båda leden.

Vissa plastfärger som graffare använder sig av andas inte och skapar på så sätt mögel mellan väggen och färgen om där finns fukt
Citera
2006-11-07, 17:52
Avstängd
Citat:
Det finns lagliga väggar för detta, och om inte annat får ni gärna klottra ner era egna hem, men låt bli andra människors egendom. Ni gör skit för oss andra.

Nej, det finns inte en lagligvägg i Stockholm så långt ögat når. Jag tvivlar det finns utrymme nog att måla på i en liten etta. Andras egendom, nu pratar du altså om övergivna fabriker och byggnader där det inte finns någon längre som är villig att ta ansvar för byggnade utan tom. helt från säger sig detta och hänvisar till andra?

Nu säger jag inte att du har fel i din önskan och poäng i att klotter riskerar förstöra för andra. Jag vill bara poängtera ut de rena fakta felen du har.
Citera
2006-11-07, 18:08
Medlem
E M I L I Os avatar
Grafittimålare själva brukar i regel anse att det är konst dom hollet på med. och så blir dom arga för att deras konst in acepteras och för att många ser snätt på folk som graffar.
ÄR DET SÅ JÄVLA konstigt??? eftersom mer eller mindre all målning pågår på olagliga ställen.
För er graffare kämpa för lagliga väggar istället för att revoltera emot storebror igenom att graffa på olagliga ställen.

UE och Grafitti hör mångt o mycket ihop eftersom många graffare holler till på samma ställen som UE.
och hur olagligt UE är eller inte är är ju personen i fråga som avgör men även om det är olagligt så går UE endå ut på att inte förstöra saker. om man inte förstör utan lämnar som det var är det stor tjangs att ägarna inte bryr sig eller ens märker något och inte gör något åt saken.
Grafitti synns väl och ägarna låser genast stället mer och mer och larmar osv.
Citera
2006-11-07, 18:22
Avstängd
Neffys avatar
Och så utvecklades ännu en för / emot tråd för graffiti.....
Citera
2006-11-07, 18:29
Medlem
Utopia.s avatar
"De renodlade" UEarna går dit för att kolla på det övergivna, orörda.
"De renodlade" graffarna drar dit för att måla.

Ni vill helt olika saker, de kommer inte lyssna på dig.

Graffiti är ett kreativt och roligt sätt att uttnyttja stadsmiljön (precis som UE?)
och skall inte jämföras med vandalism. Har ingenting alls emot graffiti, men visst vore det coolt att hitta ett ställe som man kände att ingen annan hade hittat.
Men att hitta gamla tags från 90-talet är också coolt eller varför itne en ny tag som man känner igen?

Edit: En spot som kan diskuteras är ju templet. Förstör det upplevelsen? Iofs bor ju du i malmö, men du kanske har hälsat på nån gång.
Citera
2006-11-07, 18:53
Medlem
E M I L I Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
"De renodlade" UEarna går dit för att kolla på det övergivna, orörda.
"De renodlade" graffarna drar dit för att måla.

Ni vill helt olika saker, de kommer inte lyssna på dig.

Graffiti är ett kreativt och roligt sätt att uttnyttja stadsmiljön (precis som UE?)
och skall inte jämföras med vandalism. Har ingenting alls emot graffiti, men visst vore det coolt att hitta ett ställe som man kände att ingen annan hade hittat.
Men att hitta gamla tags från 90-talet är också coolt eller varför itne en ny tag som man känner igen?

Edit: En spot som kan diskuteras är ju templet. Förstör det upplevelsen? Iofs bor ju du i malmö, men du kanske har hälsat på nån gång.

hur kan man inte jämföra grafitti med vandalism? det är olovligt förstörande av annan egendom. därigenom vandalism.
UE går inte ut på att förstöra. (även om självklart det finns UEare som förstör med)
jag holler med om att grafitti kan vara fint men det ska vara på rätt ställe då. inte där stället då riskeras att stängas ned för seriösa UEare.
Citera
2006-11-07, 19:20
Medlem
Utopia.s avatar
Graffare anser sig inte förstöra, de anser sig förfina.
Precis som att du kan tycka att det är fult att se en massa tags på tunnelbanan kan jag tycka att en del byggnader är skitfula, och dem tvingas jag titta på varje dag, precis som du och tagsen.

Graffiti är sällan ett praktiskt problem. En dörr går att öppna trots att det står WUFC på den, så jag skulle inte kalla det att förstöra, jag skulle kalla det en irritation i ditt synfält, precis som fula byggnader och reklam är i mitt synfält.

Dessutom så har graffarna krypt i tunnlar och shit rätt länge innan du varit där, UE i syfte att måla på ostörda ställen är en del av graffitikulturen det med och växta fram samtidigt som "clean UE".

Nu lät det här mycket drygare än vad jag menade Inte min avsikt, hatar dryga internet muppar.
Citera
  • 1
  • 2