Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-11-06, 00:04
  #1
Medlem
Jag inser att jag nog har frågat på fel delforum förut. Här finns nog den verkliga expertisen.

Var/Hur får man tag på antibiotika utan att behöva gå via läkare/apotek? Jag skulle vilja få tag på Doxyferm eller Azitromax, men vill inte gå via läkare, ety åkomman jag kan tänkas ha är anmälningspliktig, och jag inte vill behöva berätta för vissa personer om den... *ähum* Förlåt. Jag menar förstås att min kompis vill ha tag på dessa läkemedel...

Bara för att vara tydlig: Detta är inte droger, utan antibakteriella antibiotika, ungeför som penicillin - bara så att ingen tror att jag bryter mot reglerna...
2006-11-06, 00:26
  #2
Medlem
dumkopfs avatar
Ingen köp/sälj är tillåtet öht på flashback...
2006-11-06, 00:28
  #3
Medlem
filofaxs avatar
jag förstår inte

behöver du ett recept att visa upp?
eller behöver du antibiotika?
2006-11-06, 00:28
  #4
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Går det inte att inhandla det på ett online-apotek?
2006-11-06, 00:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dumkopf
Ingen köp/sälj är tillåtet öht på flashback...

Nej, men nog kan man få lov att fråga exempelvis: Var kan man få tag på spånskiva? Svar: Närmsta byggvaruhus...

Jag har inte bett att få köpa, utan att få tips om var man kan köpa...
2006-11-06, 01:01
  #6
Medlem
Hin Håle.s avatar
Klamydia? Hehe. Azitromax kan du nog alldeles säkert få tag på genom något onlineapotek då det är pfizer som ligger bakom. Dock tror jag inte att det saluförs som Azitromax utanför Sveriges gränser, så du får nog göra lite efterforskningar innan du finner vad du söker.

Jag brukar köra en kur antibiotika varje gång jag är i länder där apoteken är mindre nogräknande än vad de är här hemma. Alltid är det någonting man tar död på.

EDIT: Det är nog Zmax du skall söka efter förresten. Azitromycin är den aktiva substansen, samma som i Azitromax.

Första onlineapoteket som dök upp på google.
2006-11-06, 10:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hin Håle.
Alltid är det någonting man tar död på.

Sure, även goda bakterier. Och även immunförsvaret försämras. Om du tar för mycket antibiotika i onödan kan det gå illa om du t.ex. måste opereras och det blir komplikationer i form av infektioner (antibiotikan kanske inte biter). Detta problem har dom som attans i USA, eftersom det där är mer regel än undantag att ge antibiotika till alla patienter som opererats. (Finns t.o.m. läkare där som skriver ut antibiotika för förkylningar, endast eftersom patienterna tror det funkar och vill ha det).

Ett operationssår när jag opererade bort en lymfknuta på halsen blev infekterat för ett par år sedan. Jag hann till sjukhuset i tid, och med stark antibiotika IV klarade jag mig, men hade jag kommit ett par timmar senare hade de inte kunnat rädda mitt liv. Och läkaren sa uttryckligen att hade jag bott i USA hade jag troligen fått så mycket antibiotika under mitt liv att jag troligen inte hade gått att rädda.

Man ska inte ta det annat än när det behövs.

Usch, nu blev det ju moralpredikning av det här.
2006-11-06, 13:13
  #8
Medlem
>>Operator<<s avatar
Ostar färdigpreparerade med pencillin finns det ju i daglivaruhandeln. testa en butik nära dig. Pencillinum roquefortium finner du oftas i ostar med namnet roquefort.

Smaklig spis.
2006-11-06, 14:14
  #9
Medlem
Coleridges avatar
Är det möjligen så att trådskaparen har skaffat sig flugor på trumpeten som ska elimineras utan att partnern ska få reda på det?
2006-11-06, 14:33
  #10
Medlem
chemeleons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coleridge
Är det möjligen så att trådskaparen har skaffat sig flugor på trumpeten som ska elimineras utan att partnern ska få reda på det?
*apgarv*

Jaja, så farligt är det väl inte att höra sig av till läkarn. Bara neka att du har tjej ect så rings det inte runt ngt. Trist om partnern redan fått något isf.

Ja alltså, om det nu är så
2006-11-06, 15:18
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coleridge
Är det möjligen så att trådskaparen har skaffat sig flugor på trumpeten som ska elimineras utan att partnern ska få reda på det?

Om det är så står trådskaparen inför ett intressant dilemma med två val som båda kan få ödesdigra konsekvenser.

#1) Man går till läkaren och genomför partnerspårning med alla dess konsekvenser.

#2) Man lyckas hitta rätt antibiotika och undviker partnerspårning, med risk för att en partner man vill skydda fortsätter vara smittad. Problemet med denna metod är bara att:

Många som smittas med klamydia märker inte att de har sjukdomen, eftersom smittan ofta inte ger några symtom alls. Kvinnor som bär på smittan under lång tid kan få bestående skador på äggledarna med risk för sterilitet. (Läs mer på smittskyddsinstitutet)

Så om det är en partner man verkligen bryr sig om skulle iaf inte jag riskera att göra den steril bara för att man inte vågar tala om sanningen, dessutom lär sveket bli ännu värre om sanningen kommer fram vid ett senare skede.

När det gäller att få tag på receptbelagda mediciner som inte finns på svarta marknaden finns det väl egentligen bara 3 sätt. Antingen lär du känna en svensk läkare som inte är så noggräknad, hitta internetapotek, eller åk till ett land där det inte är receptbelagt.
2006-11-07, 12:46
  #12
Medlem
Hin Håle.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limited Edition
[...]

Ahh, nu tror jag vi börjar närma oss mysteriets kärna. Azitromax som han efterfrågar i första inlägget är en antibiotika som administreras endast en gång och i flytande form mot klamydia. Hade jag genom otrogenhet råkat smitta min flickvän, hade jag nog också dragit mig för att berätta, men är man lite smart så preparerar man bara hennes frukostjuice med Azitromax, så är problemet sedan ur världen!

Är det ungefår så du har tänkt dig, Karl? Smart!
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback