Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-11-02, 10:59
  #1
Medlem
Jag har genom kronofogden fått veta att jag kan hävda preskription på mina skulder. Så har jag gjort och fått detta godkänt på flera av dom. Eller rättare sagt på alla utom CSN skulderna. Min kära mor har gjort likadant. Hon tjänade in över 100 000kr på preskriptionsinvändning.
Men hur är det med Underhåll? Jag har en bekant sm har en enorm massa skulder för obetalt underhåll til flera ungar. Skulderna uppgår till flera hundra tusen och han har ingen som helst chans i världen att någonsin kunna betala dessa. Kan man hävda preskription på dessa också?
Att komma med argument som att det inte går att preskribera skulder är meningslöst eftersom jag vet att det gör det. Jag har sett andra trådar här där detslösats tid på detta. Så inga sådana svar. Jag vill bara veta om det går att få bort underhållsslukder.
Enormt tacksam försvar...
/Farsan :smart:
Citera
2006-11-02, 11:05
  #2
Medlem
fordonsförarens avatar
Det är förmodligen den vanliga preskriptionstiden på 10 år, mycket otroligt att inga preskriptionsavbrott har skett på så lång tid.
Citera
2006-11-02, 15:16
  #3
Medlem
Men så vitt jag vet ligger underhållsskulder bara 5 år hos fogden innan de avskrivs. Kolla detta och återkom.
Citera
2006-11-07, 09:14
  #4
Medlem
Har trådskaparen kollat detta?
Citera
2006-11-08, 15:29
  #5
Medlem
5År

Japp, dom "försvinner" efter 5 år, det gör dom för mig i alla fall.
Citera
2006-11-08, 15:56
  #6
Medlem
Det innebär att kravet på underhåll kan ligga som max till det egna barnet fyller 25. Sen finns det inga som helst underhållskrav kvar att kräva. Mellan det att barnet fyller 20-25 avskrivs det eftersom.
Citera
2006-11-08, 18:57
  #7
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappa_p
Jag har genom kronofogden fått veta att jag kan hävda preskription på mina skulder. Så har jag gjort och fått detta godkänt på flera av dom. Eller rättare sagt på alla utom CSN skulderna. Min kära mor har gjort likadant. Hon tjänade in över 100 000kr på preskriptionsinvändning.
Men hur är det med Underhåll? Jag har en bekant sm har en enorm massa skulder för obetalt underhåll til flera ungar. Skulderna uppgår till flera hundra tusen och han har ingen som helst chans i världen att någonsin kunna betala dessa. Kan man hävda preskription på dessa också?
Att komma med argument som att det inte går att preskribera skulder är meningslöst eftersom jag vet att det gör det. Jag har sett andra trådar här där detslösats tid på detta. Så inga sådana svar. Jag vill bara veta om det går att få bort underhållsslukder.
Enormt tacksam försvar...
/Farsan :smart:

Du och din mor verkar ha stenkoll på ekonomi

Varför inte bara kontakta fordringsägarna och hävda preskription så får du svar direkt av dem.
Citera
2006-11-10, 11:04
  #8
Medlem
Kan hålla med om att det hade varit enkelt att kolla detta.
Citera
2006-11-10, 11:55
  #9
Medlem
Wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Du och din mor verkar ha stenkoll på ekonomi

Varför inte bara kontakta fordringsägarna och hävda preskription så får du svar direkt av dem.
Om han kontaktar fordringsägarna utan att veta vad som gäller kan hans kontakt i värsta fall räknas som ett preskriptionsavbrott, med en ny preskriptionstid som följd.....

Dock så preskriberas statliga fordringar (skatter, u-håll mm) även om man haft kontakt.
Citera
2006-11-11, 17:52
  #10
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiseguy
Om han kontaktar fordringsägarna utan att veta vad som gäller kan hans kontakt i värsta fall räknas som ett preskriptionsavbrott, med en ny preskriptionstid som följd.....

Dock så preskriberas statliga fordringar (skatter, u-håll mm) även om man haft kontakt.

Jaha, det hade jag då ingen aning om, vilkem tur att du skrev ut svaret så snabbt..
Citera
2006-11-14, 21:18
  #11
Medlem
Däremot kan underhållsskulder inte saneras bort i en skuldsanering. Men som sagt, de preskiberas efter 5 år hos fogden. Jag tror att försäkringskassan skickar skulden till fogden efter ett halvår.
Citera
2006-11-14, 22:36
  #12
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Du och din mor verkar ha stenkoll på ekonomi

Ja, det är lite komiskt Sådan mor, sådan son..

Om du observerar morsan och gör precis tvärt om så lär du bli mångmiljonär..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback