27 524 besökare online
857 168 medlemmar • 45 828 577 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Politik > Politik - Inrikes
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Porridge
Medlem
Porridges avatar
I tråden "Klimatförändringar hotar världsekonomin" http://www.flashback.org/showthread.php?t=392884 halkade vi in på ämnet vad som är bäst ur miljöhänseende i ett globalt perspektiv (glesbygd eller städer) och jag finner ämnet så intressant att jag skapar en ny tråd om det. Jag personligen anser att städer är att föredra och tänkte lägga fram mina argument för bemötande.

I en stad är det alltid nära till det mesta man kan tänkas behöva. Affärer, bio, teatrar, restauranger osv. Men kanske framför allt ofta nära till arbetet. Dessutom är det mycket enklare att nyttja kollektiva färdmedel i en stad. Kanske till och med gå eller cykla eftersom avstånden inte är så avskräckande. Detta torde innebära en mindre belastning för miljön (globalt sett) än att som i glesbygden ofta tvingas ta bilen flera mil bara för att mjölken är slut.

I en stad bor man ofta i flerfamiljshus med gemensam infrastruktur. Centralvärme, sophantering, tvättstuga osv. I glesbygd bor dom flesta i villa med egen uppvärmning, egen sophantering, egen tvättstuga osv. Energispillet vid uppvärmning torde bli större, sopbilen åka längre sträckor och tvättstugan nyttjas mindre effektivt (lätt att bara slänga i en tvätt fast maskinen bara blir halvfull eftersom man ändå inte behöver boka) i en villa än i en lägenhet i flerfamiljshus.

Infrastruktur behöver inte spridas ut på samma sätt i en stad som i glesbygd. Det behöver inte dras lika mycket elledningar genom ödemarken, det behöver inte byggas långa vägar som knappt trafikeras. Man delar på vatten och avlopp istället för att ha egna brunnar på tomten.

Så. Jag anser att det är skadligare för miljön med en massa glesbyggd än några stora städer där alla bor istället. Vad anser ni kära Flashbackare?

lordmetroid
Medlem
urbanisering är positivt i miljöperspektiv invändningslöst.

rönnerdal
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porridge
Så. Jag anser att det är skadligare för miljön med en massa glesbyggd än några stora städer där alla bor istället. Vad anser ni kära Flashbackare?

Hörde just att vår vackra huvudstad Stockholm ligger mkt illa till om vattnet börjar stiga. Inte bara t-bana utan flera kabeltunnlar ligger i riskzonen.

Naturen verkar ha sin egen åsikt var och hur vi ska bo. Vi får nog rätta oss efter naturen, och inte förvänta oss att naturen ska rätta sig efter oss. Det gäller även för huvudstadens befolkning.

Tjennstroum
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rönnerdal
Hörde just att vår vackra huvudstad Stockholm ligger mkt illa till om vattnet börjar stiga. Inte bara t-bana utan flera kabeltunnlar ligger i riskzonen.
*springer och pissar i Östersjön*

rönnerdal
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum

Porridge
Medlem
Porridges avatar
Citat:

Naturen verkar ha sin egen åsikt var och hur vi ska bo. Vi får nog rätta oss efter naturen, och inte förvänta oss att naturen ska rätta sig efter oss. Det gäller även för huvudstadens befolkning.

Gäller nog inte bara Huvudstaden utan de flesta låglänta kustnära områdena. Skåne torde ligga pyrt till bland annat. Och det är ju just rätta oss efter naturen vi måste göra, naturen säger väl att vi gör fel när den översvämmar kustnära områden vare sig det ligger en stad eller inte där.

Bors
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum

Pröva med mälaren i stället, då det är den vattenpölen som trilskas. Det är å andra sidan bara att bygga om slussarna i Stockholm och Södertälje så löser det sig, så varför det inte gjorts tidigare är en gåta.

rönnerdal
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porridge
Gäller nog inte bara Huvudstaden utan de flesta låglänta kustnära områdena. Skåne torde ligga pyrt till bland annat. Och det är ju just rätta oss efter naturen vi måste göra, naturen säger väl att vi gör fel när den översvämmar kustnära områden vare sig det ligger en stad eller inte där.

det är möjligt...men vatten stiger och sjunker...en gång var hela 08-ideotin under vatten...varför skulle det inte kunna bli så igen? Skåne kommer att hinna bygga höga, fina och ogenomträngliga vallar, men jag tror inte 08 fixar det, tyvärr.

Porridge
Medlem
Porridges avatar
Citat:
det är möjligt...men vatten stiger och sjunker...en gång var hela 08-ideotin under vatten...varför skulle det inte kunna bli så igen? Skåne kommer att hinna bygga höga, fina och ogenomträngliga vallar, men jag tror inte 08 fixar det, tyvärr.

Jojo.. En gång i tiden var i princip halva Sverige havsbotten. Och ditt Stockholmshat är så tröttsamt så man baxnar. Kan du skriva ett inlägg utan att blanda in siffrorna 0 och 8 överhuvudtaget? Det finns hjälp att söka för tvångstankar. Är alla lågutbildade eparaggande skogsbor likadana?

Fader Jack
Medlem
Fader Jacks avatar
Jag anser stadslivet suger, massa jävla människor överalt samt en sketen betongmiljö att leva i.
Där har man inget eget hus, eller nån gård, eller skog runt en, inte några möjligheter att få va ifred med bara naturen runt en.
Ska man skjuta litet går det inte att ställa sig bakom växthuserna och panga lite på några ölburkar eller annat skräp man vill slippa på ett extremt vis, man bor där bland utsläppen och avgaserna och trängs i hyrehus med alla sorters miffon.

Ja kanske inte lika miljövänligt nä men buhu då.

Porridge
Medlem
Porridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader Jack
Jag anser stadslivet suger, massa jävla människor överalt samt en sketen betongmiljö att leva i.
Där har man inget eget hus, eller nån gård, eller skog runt en, inte några möjligheter att få va ifred med bara naturen runt en.
Ska man skjuta litet går det inte att ställa sig bakom växthuserna och panga lite på några ölburkar eller annat skräp man vill slippa på ett extremt vis, man bor där bland utsläppen och avgaserna och trängs i hyrehus med alla sorters miffon.

Ja kanske inte lika miljövänligt nä men buhu då.

Ja, jag har absolut inget emot glesbygden. Är själv uppväxt på en extremt liten ort i norra Dalarna och jag har full förståelse för folk som vill leva sina liv på landet även om jag tröttnade ur på det för sju år sedan. Dock åker jag upp flera gånger för att hälsa på och ägna mig lite åt favorithobbyn sportfiske. Nu var det ju dock inte riktigt det som var min frågeställning.. Men din ståndpunkt är noterad

Fader Jack
Medlem
Fader Jacks avatar
Min ståndpunkt är att du har rätt, men det får mig inte att flytta till stan. Nog för att man praktiskt taget bor där om helgerna.

Blir väl bättre i framtiden då allt körs från kärnkraft och fusionskraft och bilarna laddas med el istället för bensin, ja åtminståne där jag bor.

Svara på ämne
Topp Dela »