Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-08, 17:55
  #445
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverkula
Alltså vad pratar du om? Jag har investerat på börsen i 30 år, är ekonom och redan ekonomiskt oberoende. Jag har mycket bra koll på finansmarknaden och specifikt vad man kan investera i osv. Men bara för detta kan man ju ha frågor angående skillnaderna mellan Avanza (som såklart räcker, vilket för den delen Nordnet också gör) och Nordnet vad gäller utbudet.
Säkert att du har det och är en fullfjädrad mästare. Då behöver jag inte berätta från vilken bank du faktiskt kan köpa Nestle.
Citera
2023-07-08, 17:56
  #446
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
ADRs kan ofta motsvara mer än 1 aktie. I det här fallet verkar det vara 6 aktier. https://www.adr.com/drprofile/055622104 (ratio 1:6).
Ja det ser jag nu. Så är det säkert. Det står dock inte ADR i tickern vilket det oftast gör vad jag vet så blev lite förvirrad.
Citera
2023-07-08, 18:03
  #447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverkula
Verkar gå att handla nestle på Nordnet. Står att marknadsplatsen är OTC (over the counter). Men vad innebär detta egentligen? Handlar man aktien normalt precis som om man köper ex Atlas Copco på Sthlm-börsen eller? För denna aktien kommer man inte åt på Avanza (mer än som certifikat som följer kursen om jag kommer ihåg rätt).

Tänk på att aktier på OTC inte går att äga på ISK eller KF utan det är gammaldags AF-konto som gäller för dom. Sen är det bara vissa utvalda OTC-aktier som verkligen går att köpa på Nordnet fast att dom går att söka fram på Nordnet. Jag tror inte Nestle är en av de som går att köpa.

Absolut lättast är att köpa Trackern AVA NESTLE TRACKER på Avanza.
Citera
2023-07-08, 18:26
  #448
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverkula
Alltså vad pratar du om? Jag har investerat på börsen i 30 år, är ekonom och redan ekonomiskt oberoende. Jag har mycket bra koll på finansmarknaden och specifikt vad man kan investera i osv. Men bara för detta kan man ju ha frågor angående skillnaderna mellan Avanza (som såklart räcker, vilket för den delen Nordnet också gör) och Nordnet vad gäller utbudet.

Men okej! Nu handlar ju tråden om Avanza och Nordnet men om du inte är allt för avog med Nordea så går det bra att köpa Nestle via deras plattform men det kände du säkert redan till? Lycka till!
Citera
2023-07-08, 18:50
  #449
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janos
Tänk på att aktier på OTC inte går att äga på ISK eller KF utan det är gammaldags AF-konto som gäller för dom. Sen är det bara vissa utvalda OTC-aktier som verkligen går att köpa på Nordnet fast att dom går att söka fram på Nordnet. Jag tror inte Nestle är en av de som går att köpa.

Absolut lättast är att köpa Trackern AVA NESTLE TRACKER på Avanza.
Är det 30% vinstskatt på Nordnets AF-konto med? (Som på Avanza).
Citera
2023-07-08, 18:52
  #450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverkula
Är det 30% vinstskatt på Nordnets AF-konto med? (Som på Avanza).

Ja det är samma oavsett vilken bank man har kontot på.
Citera
2023-07-08, 19:00
  #451
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janos
Ja det är samma oavsett vilken bank man har kontot på.
Ok. Ja jag märker att det inte fungerar att handla OTC med ISK på Nordnet. Tänker ju inte använda AF då det är värdelöst. Att köpa Nestle via trackern på Avanza (har ägt den där vid ett tillfälle förr) är nog smidigast då. (Nu har jag ifs inte tänkt köpa just nestle men om man skulle göra det…) Får se om jag hittar något som verkar bra på Nordnet (någon UK-aktie då antagligen) som inte finns på Avanza. Har klarat mig bra under lång tid med det utbudet de har dock (har ägt Diageo under lång tid via Avanza tex) men kan vara kul med lite förnyelse.
__________________
Senast redigerad av Silverkula 2023-07-08 kl. 19:23.
Citera
2023-10-25, 08:32
  #452
Medlem
Nu använder jag Nordnet rätt sällan men de få gånger de har strulat/gjort fel så tar det väldigt lång tid för dem att dels svara på meddelande och dels rätta till deras fel.

Nu gjorde de en felbokning vid en corporate action i fredags, jag noterade detta måndag morgon och meddelade dem direkt. Nu är det onsdag men ännu inget svar eller korrigering. Hur långsamma upplever ni att Nordnet är på att svara på meddelanden? Hos Avanza brukar det ta max 1 dag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback