Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-05-07, 16:59
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Csaba
Är det någon som vet om det går att se fastighetsbeteckningar också?
Är själv intresserad av karta med fastighetsbeteckningar på. Någon som kan hjälpa till?
Citera
2014-07-26, 15:20
  #26
Medlem
Det enklaste sättet att se både fastighetsgränser och fastighetsbeteckningar är kanske via Geodataportalen:
  • Klicka i rutan Fastigheter och fysisk planering i Sökpanelen
  • Bläddra till raden Fastighetsområde Visning Inspire och klicka på ikonen WMS-tjänst i spalten Länkar
Om man zoomar in kartan tillräckligt långt så visas fastighetsgränserna inkl. beteckningar. Ett tips är väl också att fälla ihop sökpanelen och dra i ramarna så att kartan blir större.
__________________
Senast redigerad av Mendes 2014-07-26 kl. 15:23.
Citera
2014-08-04, 12:14
  #27
Medlem
Den där funkar inte i min firefox, bara den enklare versionen med liten ruta. Får byta till Chrome eller damma av den gamla IE och hoppas på det bästa. Vet du om det går att lägga in koordinatlinjer eller rutor också i bilden eller finns inte det med i påläggen?
Citera
2016-04-17, 20:42
  #28
Medlem
Är det någon som vet hur väl gränserna stämmer.
Jag förvaltar vägen (enskild väg i en vägförening) Det är en granne som bråkar o sätter upp vägkäppar intill vägen så deras rabatt inte ska bli förstörd. De har även en plättt med gräs framför den på ca 30cm som man måste va så jävla försiktig med när man plogar och sladdar vägen. Rabatten ligger nämligen kloss inpå deras hus.
När jag kollar på både fornsök och metria så ligger även en bit av deras hus på min mark. Kan jag hälsa dom det nästa gång jag kör upp deras lilla gräsplätt med vägsladden?
Citera
2016-04-18, 22:52
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljungbacken666
Är det någon som vet hur väl gränserna stämmer.
Jag förvaltar vägen (enskild väg i en vägförening) Det är en granne som bråkar o sätter upp vägkäppar intill vägen så deras rabatt inte ska bli förstörd. De har även en plättt med gräs framför den på ca 30cm som man måste va så jävla försiktig med när man plogar och sladdar vägen. Rabatten ligger nämligen kloss inpå deras hus.
När jag kollar på både fornsök och metria så ligger även en bit av deras hus på min mark. Kan jag hälsa dom det nästa gång jag kör upp deras lilla gräsplätt med vägsladden?

Fornsök har lantmäteriets karta.
själv använder jag oftast komunens bygg och exploateringskarta då man på den kan växla mellan karta och sattelitbild. Nackdelen med sattelibild är att gränser kan se lite flyttade ut beroende på att bilderna sällan är tagna rakt uppifrån.
Gränserna på kartbild både på komunens och fornsök är inte giltiga i ett rättsläge men på mina marker tycker jag att grännserna på dessa kartor stämmer exakt.
Citera
2016-04-19, 17:29
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tennek
Fornsök har lantmäteriets karta.
själv använder jag oftast komunens bygg och exploateringskarta då man på den kan växla mellan karta och sattelitbild. Nackdelen med sattelibild är att gränser kan se lite flyttade ut beroende på att bilderna sällan är tagna rakt uppifrån.
Gränserna på kartbild både på komunens och fornsök är inte giltiga i ett rättsläge men på mina marker tycker jag att grännserna på dessa kartor stämmer exakt.
Ok, tack.
Tänker inte göra något men de är alltid så jävla gnälliga när det är något som inte passar dom.
Citera
2016-04-20, 16:21
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljungbacken666
Ok, tack.
Tänker inte göra något men de är alltid så jävla gnälliga när det är något som inte passar dom.


förstår exakt, ja, du kan ju alltid visa upp kartan för dom och påpeka det,
själv har jag pratat med några tomtägare som gränsar till min mark, fast jag har först har jag oftast letat efter deras tomtrör innan jag har pratat med dom.
i alla dessa fall jag har haft så har kartan stämt exakt, tomtrör har varit placerade exakt där kartan visat att gränsen ska gå.

och i de fall tomtrör har saknats så har jag ansett att kartan visar rätt och vid klagomål från tomtägaren har jag ansett att dom i så fall får anlita lantmäteriet och sätta upp nya tomtrör.

så jämför kartan med en gräns som du är helt säker på så ser du själv hur säkert kartan visar.
Citera
2016-04-20, 17:46
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tennek
förstår exakt, ja, du kan ju alltid visa upp kartan för dom och påpeka det,
själv har jag pratat med några tomtägare som gränsar till min mark, fast jag har först har jag oftast letat efter deras tomtrör innan jag har pratat med dom.
i alla dessa fall jag har haft så har kartan stämt exakt, tomtrör har varit placerade exakt där kartan visat att gränsen ska gå.

och i de fall tomtrör har saknats så har jag ansett att kartan visar rätt och vid klagomål från tomtägaren har jag ansett att dom i så fall får anlita lantmäteriet och sätta upp nya tomtrör.

så jämför kartan med en gräns som du är helt säker på så ser du själv hur säkert kartan visar.
Jag ska kolla lite i helgen efter rör eller markeringar när jag kommer hem. Men eftersom jag bor ute i ingenstans så tvivlar jag på att det finns.
Hur fungerar det juridiskt när deras hus ligger delvis på min mark? Kanske ska ta det i juridikforumet....
Citera
2018-03-07, 00:14
  #33
Medlem
Gjuter nytt liv i tråden. Upptäckte igår att man nu kan visa och skriva ut fastighetskartan (topowebbkartan med fastighetsgränser och -beteckningar) via Lantmäteriets karttjänster.

Kartsök (visning på skärm)
Välj Topografisk med gränser i listrutan uppe till höger så visas fastighetsskiktet när man zoomar in.

Kartutskrift (PDF-karta för utskrift)
En PDF-karta med 12 kartblad skapas över det område som täcks av rutnätet, och för att få med fastighetsskiktet måste man välja skala 1:10 000:

1. Välj Ändra > Skala > 1:10 000
2. Navigera/zooma till området som ska ingå i kartan
3. Välj Skapa karta > Fastighetsindelning > OK
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback