Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-10, 20:02
  #829
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Det är ingen som "undanhåller" informationen, utan den kan helt enkelt betraktas som irrelevant. Att någon är jude har ingen betydelse i personens yrke, lika lite som om personen vore kurd, rom eller svensk. Jag inser att jag skriver på Flashback nu, och att det finns många som inte håller med mig om detta, men gör man inte det så gör man också skillnad på folk och folk enbart baserat på deras bakgrund, och det är ofrånkomligen rasism.

Jan Eliasson är född och uppvuxen i stadsdelen Kålltorp i Göteborg. Han har arbetarbakgrund
Jan Eliasson was born in a working-class family of Jewish ancestry in Gothenburg.

Hur kan det här inte klassas som undanhållande av att karln är jude?
Citera
2014-04-13, 07:06
  #830
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Det resonemanget håller inte eftersom Wikipedias perspektiv ska vara globalt. Svensk medias konvention att inte ange etnicitet är tämligen världsunik, så den ska man strunta högaktningsfullt i om man följer reglerna.

Snarare handlar det om bristande konsekvensneutralitet, där dominanta användare tycker sig göra något gott för världen genom att censurera etnicitet. Sådana människor finns det många av i alla repressiva system. De anser att det som de gör egentligen inte räknas som censur - eftersom de själva anser att det är för ett gott syfte. Tänk om alla resonerade så...

Visst ska Wikipedia vara globalt, men varje separat språkversion skriver sina egna regler så länge de inte bryter mot de fem huvudpelarna.
Citera
2014-04-13, 07:23
  #831
Medlem
morkfromorks avatar
Man ser tex. att Pontus Enhörnings wiki är ganska kort, men historiken ger att någon editerar och en annan tar omedelbort något
Citera
2014-07-21, 12:40
  #832
Medlem
Intelligenskvots avatar
Från en annan tråd beträffande censur på Wikipedia gällande Gudrun Schyman:
(FB) Gudrun Schyman omyndigförklarades - sprids så mycket att Expressen varnar läsare!
Citera
2015-04-25, 17:23
  #833
Medlem
Wikipedia ska "verka för sin neutralitet" sägs det. Men hur kommer det sig då att ickeneutrala EXPO lättvindigt tillåts användas som en flitig källa, samtidigt som Svenskarnas Parti benämns med de mest grovkallibriga, oneutrala och vinklade epitet som "Högerextrem", "nazistisk", etc. Och varje gång någon försöker ändra det till en mer NEUTRAL beskrivning så blir det omedelbart borttaget?

Om jag ogillar någonting, kan jag då också starta ett företag och baktala människor som inte delar min åsikt? Kan jag använda mitt "superseriösa" företag och agera faktabok? Och de jag baktalar ska naturligtvis inte få en syl i vädret, det censurerar vi?

Ni behöver inte svara. Det finns ingen neutralitet på Wikipedia. Det kryllar av vänsterextremister med tydliga vänsteragendor som tillåts härja fritt hur mycket som helst.

Mitt tips är: Bojkotta Wikipedia.
Citera
2015-04-26, 09:51
  #834
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Man ser tex. att Pontus Enhörnings wiki är ganska kort, men historiken ger att någon editerar och en annan tar omedelbort något
Engelsk wiki om honom?
Citera
2015-04-26, 15:41
  #835
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBlanko
Wikipedia ska "verka för sin neutralitet" sägs det. Men hur kommer det sig då att ickeneutrala EXPO lättvindigt tillåts användas som en flitig källa, samtidigt som Svenskarnas Parti benämns med de mest grovkallibriga, oneutrala och vinklade epitet som "Högerextrem", "nazistisk", etc. Och varje gång någon försöker ändra det till en mer NEUTRAL beskrivning så blir det omedelbart borttaget?

Om jag ogillar någonting, kan jag då också starta ett företag och baktala människor som inte delar min åsikt? Kan jag använda mitt "superseriösa" företag och agera faktabok? Och de jag baktalar ska naturligtvis inte få en syl i vädret, det censurerar vi?

Ni behöver inte svara. Det finns ingen neutralitet på Wikipedia. Det kryllar av vänsterextremister med tydliga vänsteragendor som tillåts härja fritt hur mycket som helst.

Mitt tips är: Bojkotta Wikipedia.

Ja AFA och Nassar är väl det mest butthurt människor som går att uppbringa. Som borgerlig är det ingen tvekan att SvP är ett nazistiskt parti, likaväl som AFA beskrivs som vänsterextrem på Wikipedia. Det är inte att baktala, lär dig skilja på begreppen!

Sedan har de Expo inlagda som källor plus en hel del andra källor om partiet så att var och en kan bilda sig en egen uppfattning. Dessutom länkar de till SvP:s hemsida så var i helvete är censuren???

Dessutom finns ju Metapedia, du kan ju kolla där och se om du upplever censurfritt! Bara vänta på att AFA pundarna gör något liknande!
Citera
2015-04-26, 17:24
  #836
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Ja AFA och Nassar är väl det mest butthurt människor som går att uppbringa. Som borgerlig är det ingen tvekan att SvP är ett nazistiskt parti, likaväl som AFA beskrivs som vänsterextrem på Wikipedia. Det är inte att baktala, lär dig skilja på begreppen!

Man kan också undra vilka uppgifter det egentligen är som censureras i fallet SvP. Inga förutom möjligen partiet självt (och de är väl rätt så öppna med vad de står för till skillnad från SD) hävdar något annat än att de är nazister. Läser man igen partiets partiprogram framgår det att de är nazister. Läser man om partiföreträdarnas vision för Sveriges framtid framgår det att de är nazister. Det finns helt enkelt inget att diskutera här, och det finns heller inget att censurera. Skulle man förtiga att det är ett nazistiskt parti - då hade man kunnat snacka om censur...
Citera
2015-12-10, 14:08
  #837
Medlem
N.Born2partys avatar
Svenska wikipedia är ett gäng moralpoliser som tar bort allt som de inte tycker passar in. Skulle skriva lite info om studieresultaten på ett svenskt gymnasium och då togs det bort av någon pajas till admin. Studie resultaten på en skola är nog det viktigaste av alla info som står om en skola på wiki. Letat efter bra källor i typ två timmar och så får en inlägg lika upp 10 min.
Citera
2015-12-10, 19:52
  #838
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Born2party
Svenska wikipedia är ett gäng moralpoliser som tar bort allt som de inte tycker passar in. Skulle skriva lite info om studieresultaten på ett svenskt gymnasium och då togs det bort av någon pajas till admin. Studie resultaten på en skola är nog det viktigaste av alla info som står om en skola på wiki. Letat efter bra källor i typ två timmar och så får en inlägg lika upp 10 min.


Det kan ju också ha plockats bort pga att du stavar som en kråka?
Citera
2015-12-10, 22:47
  #839
Medlem
Chevrons avatar
Har nästan helt slutat läsa på svenska Wikipedia. Det är ju numera som Aftonbladet i wikiform.

Oftast har man helt godtyckliga förklaringarna till varför man utelämnar komprometterande detaljer om "de goda" och låtsas falla tillbaka på detta regelverk. Nästlar man i varför "enskilda artiklar bedöms för sig" (som det oftast låter) framgår att information tas bort då inte "etablerade media" skrivit om det.

=> resultat: helt omöjligt att kunna lägga in information från domstolar och liknande, trots att dokumenten är lätta att begära ut.

Exempel:
Klas Lund

Kontra dessa två:
Jacques Wallner (grov misshandel och vållande till annans död)
Tobias Hübinette (mordbrand)

Ingetdera har media yppat något om av förståeliga skäl, så artiklarna rensas lika snabbt som de redigeras.
Citera
2016-11-03, 03:39
  #840
Medlem
martinvaxjos avatar
Wikipedias administratörer - Vilka är de? Kan de avpixlas?

Det är med tragikomiskt intresse jag noterar att några av Svenska Wikipedias s.k. "administratörer" censurerat min rätt att påverka innehållet till det bättre, först på själva Wikipedia och diskussionsflikarna, sedan även på min egen användarsida. Ett besynnerligt beteende. Jag tar därför tillfället i akt att kopiera och publicera min användardiskussion på egen blogg, innan kanske även den förvrängs eller censureras ytterligare. Jag har även valt att kommentera den ytterligare.

MEN vad viktigare är...

Vet någon vilka är dessa administratlrstomtar är egentligen? Vore kul att få reda på lite mer detaljer. Handlar det om "government trolls", är de betalda via tankesmedjor för att vakta pejorativa ord som splittrar Sverige som ex. "islamofob" etc.? Är de förbundna med politiska partier? Någon som vet vilka personer och bakgrunder som döljer sig bakom deras fjantiga alias "Tournesol", "Riggwelter", "Skottniss", "Ghostrider", etc.?

Det vore utomordentligt trevligt att avpixla dem och dra av dem slöjan, inte enbart för mig, men för alla andra som censurerats och blockerats av dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback