Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-10-30, 03:23
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Känns svårt. Du är ju inte direkt känd som en aniträttshaverist Caine. Orkar inte läsa den långa diskussionen, men en titt på artikeln orkade jag med:
Vill man skriva en sådan sak så är det helt okej - men inte utan källa.

Får jag fråga dig en sak. Låt säga att någon går in i en Wikipedia-artikel om schizofreni och ändrar kriterierna för schiozfreni från de vetenskapligt definierade till att det står "schiofren är man om man är dum i huvet och galen".

Om jag då startar en diskussion och vill att man skall återgå till den vetenskapliga definitionen av schizofreni, är det att förespråka schizofreni? Är det att vara partisk?
Citera
2006-10-30, 11:50
  #14
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Vill man skriva en sådan sak så är det helt okej - men inte utan källa.

Får jag fråga dig en sak. Låt säga att någon går in i en Wikipedia-artikel om schizofreni och ändrar kriterierna för schiozfreni från de vetenskapligt definierade till att det står "schiofren är man om man är dum i huvet och galen".

Om jag då startar en diskussion och vill att man skall återgå till den vetenskapliga definitionen av schizofreni, är det att förespråka schizofreni? Är det att vara partisk?

Visst, du har en poäng, om det inte framgick så tyckte jag det där stycket var i stil med anticannabisfilmerna som gjordes av socialstyrelsen på 70-talet, och det känns som pathos och inte logos har använts uteslutande.

Men mja... alltså, helt ovetenskapligt så säger magen till mig att någonting här inte är helt som det ska, eller som det verkar; VAD det är vet jag inte, och jag har inte riktigt tid att ta reda på var det inte stämmer just nu.
Citera
2006-10-30, 17:48
  #15
Medlem
Anis avatar
Har själv råkat ut för Wikipedias godtycke i andra ämnen. Blev bannad för att jag påpekade rena sakfel i flera artiklar, utan förklaring till banningen bör tilläggas. Mejlat och begärt förklaring men inte fått någon. Nu är jag inte längre bannad men sakfelen kvarstår. Känns totalt onödigt att engagera sig för hjälpa till att höja kvaliteten på deras artiklar, engelska Wikipedia rekommenderas istället.
Citera
2006-10-30, 18:20
  #16
Banned
stierna875s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Personligen använder jag enbart engelska Wikipedia, dels för att jag behärskar språket till fullo, men framförallt på grund av att ribban ligger högre och man slipper PK-tomtarna, som tydligen även har infiltrerat svenska Wikipedia. Nu fick jag bara ännu en anledning att betrakta svenska Wikipedia som något jag bör undvika å det grövsta. Av kuriosaskäl beslöt jag mig för att läsa den engelska versionen av hebefiliartikeln och den var väl rätt okej?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ephebophile

på vilket sätt har "PK-tomtarna" påverkat svenska wikipedia ?
Citera
2006-10-30, 18:34
  #17
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stierna875
på vilket sätt har "PK-tomtarna" påverkat svenska wikipedia ?
Betrakta följande meningar lösryckta ur sitt sammanhang på svenska wikipedia om hebefili:

"Det finns få studier avgränsat till hebefiler. De studier som finns berör, som följd av de professionella terminologierna, både hebefiler och pedofiler eftersom pedofili idag innebär sexuellt umgänge med barn och ungdomar under 18 år och där åldersskillnaden är 5 år eller mer. "

Vad är det för dumheter?
Citera
2006-10-30, 19:48
  #18
Avstängd
Vi måste faktiskt komma ihåg att Wikipedia är inte demkoratiskt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Wikiped...ot_a_Democracy
Citera
2006-10-30, 20:04
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Betrakta följande meningar lösryckta ur sitt sammanhang på svenska wikipedia om hebefili:

"Det finns få studier avgränsat till hebefiler. De studier som finns berör, som följd av de professionella terminologierna, både hebefiler och pedofiler eftersom pedofili idag innebär sexuellt umgänge med barn och ungdomar under 18 år och där åldersskillnaden är 5 år eller mer. "

Vad är det för dumheter?
Det är precis sådana dumheter som man inte får invända mot utan att bli bannad och kallad för pedofil.
Citera
2006-10-30, 20:10
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Betrakta följande meningar lösryckta ur sitt sammanhang på svenska wikipedia om hebefili:

"Det finns få studier avgränsat till hebefiler. De studier som finns berör, som följd av de professionella terminologierna, både hebefiler och pedofiler eftersom pedofili idag innebär sexuellt umgänge med barn och ungdomar under 18 år och där åldersskillnaden är 5 år eller mer. "

Vad är det för dumheter?

Oh ja herregud, jag satte på en sjuttonåring när jag var tjugotre, det måste ju betyda att jag är pedofil om man ska följa svenska Wikipedias sanningar

Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Vi måste faktiskt komma ihåg att Wikipedia är inte demkoratiskt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Wikiped...ot_a_Democracy

Det står ju på den sidan att Wikipedia inte är censurerat, men följer staten Floridas lagar, då det är där servrarna finns. Den engelska hebefilartikeln verkar ju inte bryta mot Floridas lagstiftning, och nog borde väl ändå "icke censurerat" även gälla för svenska Wikipedia?

Hade jag varit Caine hade jag nog skickat iväg ett mail till någon amerikansk höjdare för Wikipedia, och som bilaga lagt den svenska artikeln av hebefilartikeln direkt översatt till engelska för att visa på dumheterna som står där, och visa hur "biased" den är i förhållande till den amerikanska artikeln. Kanske skulle man kunna påpeka dessutom att enligt svensk lagstiftning är alla från femton och uppåt helt okej, till skillnad från 18 som det är i Florida (som jag tror lagstiftningen är där).
Citera
2006-10-30, 20:33
  #21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Hade jag varit Caine hade jag nog skickat iväg ett mail till någon amerikansk höjdare för Wikipedia, och som bilaga lagt den svenska artikeln av hebefilartikeln direkt översatt till engelska för att visa på dumheterna som står där, och visa hur "biased" den är i förhållande till den amerikanska artikeln. Kanske skulle man kunna påpeka dessutom att enligt svensk lagstiftning är alla från femton och uppåt helt okej, till skillnad från 18 som det är i Florida (som jag tror lagstiftningen är där).
Eller så skiter vi i detta och låter felaktigheterna vara kvar så att Wikipedia får sämre rykte som en tillförlitlig encyklopedisk källa, och väntar på Citizendium istället, som kommer att vara mycket bättre när det släpps.

http://en.wikipedia.org/wiki/Citizendium
Citera
2006-10-30, 20:46
  #22
Medlem
Ozis avatar
Det är verkligen konstigt att en sida som skall stå för oberoende fakta agerar på detta sätt. Det verkar dock bara vara svenska Wikipedia som censureras av s.k. pk-tomtar. De finska, norska och danska artiklarna påminner ju ganska mycket om den engelska, även om de inte är lika långa.
Citera
2006-10-30, 21:32
  #23
Medlem
Mats Halldin är ett 40-årigt tidningsbud som nyligen gått tekniskt basår...

Finns det inget högre råd för wikipedia-admins dit man kan anmäla honom? Jag kan inte tänka mig att övriga admins tycker detta är rätt. WP ska presentera ren granskningsbar fakta och vedertagna metoder. Sånt här larv har fanimig ingen plats där.
Citera
2006-10-30, 21:37
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B110
Mats Halldin är ett 40-årigt tidningsbud som nyligen gått tekniskt basår...

Finns det inget högre råd för wikipedia-admins dit man kan anmäla honom? Jag kan inte tänka mig att övriga admins tycker detta är rätt. WP ska presentera ren granskningsbar fakta och vedertagna metoder. Sånt här larv har fanimig ingen plats där.

"Medlem i: Greenpeace, Syndikalisterna, Röda korset, Amnesty International, Svenska Naturskyddsföreningen, Ordfront, Bakhåll, Svenska freds och skiljedomsföreningen, Konsum mm."

Tja... är det i Greenpeace han lärt sig att tycke av allt under 18 är pedofili månntro... eller är det kanske i Naturskyddsföreningen? Herregud vilken tomte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback