Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-10-29, 20:07
  #1
Medlem
getosts avatar
Hey

Finns det något offentligt register över alla med vapenlicens i landet?
Citera
2006-10-29, 20:09
  #2
Medlem
Ivanovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getost
Hey

Finns det något offentligt register över alla med vapenlicens i landet?
Hoppas inte det, då skulle ju alla bovar veta vart det finns en bössa att hämta..
Citera
2006-10-29, 20:13
  #3
Medlem
getosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanovich
Hoppas inte det, då skulle ju alla bovar veta vart det finns en bössa att hämta..

- Okey då, så det går inte ta reda på om någon har licens eller inte, utan att anmäla dem för Polisen först m.a.o.?

(med tanke på att ca 750 000 svenskar har licens, är det knappast svårare än att ta sig in i ett hus nära naturen för att ha god chans på en byssa ändå ; )
Citera
2006-10-29, 20:14
  #4
Medlem
Daineas avatar
Inte nationellt men du kan begära ut uppgifter från polisområdet.
Citera
2006-10-29, 20:44
  #5
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getost
Hey

Finns det något offentligt register över alla med vapenlicens i landet?

Inte ett nationellt som sagt. Orolig för att bli uppsökt av fienden efter en kommunistisk ockupation?

Citat:
Ursprungligen postat av Ivanovich
Hoppas inte det, då skulle ju alla bovar veta vart det finns en bössa att hämta..

Offentlighetsprincipen ska gälla, känner en person som försökte och efter lite krångel och läsande av lagen gick det att få ut det. Dock tror jag att man diareför när någon begär ut registren varför det kan vara korkat att sedan börja bestjäla bostäderna på listan.
Citera
2006-10-29, 21:14
  #6
Medlem
Ivanovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Offentlighetsprincipen ska gälla, känner en person som försökte och efter lite krångel och läsande av lagen gick det att få ut det. Dock tror jag att man diareför när någon begär ut registren varför det kan vara korkat att sedan börja bestjäla bostäderna på listan.
Oj,så rent teoretiskt så skulle vi kanske kunna läsa likt "så här mycket tjänar din granne" "Så här många vapen har din granne" i aftonbladet imorgon?
Citera
2006-10-29, 21:32
  #7
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanovich
Oj,så rent teoretiskt så skulle vi kanske kunna läsa likt "så här mycket tjänar din granne" "Så här många vapen har din granne" i aftonbladet imorgon?

Så dumma är nog inte pressen, hoppas jag, men så vitt jag vet är vapenregistren offentliga.
Citera
2006-10-29, 21:59
  #8
Avstängd
Ann-O-Ny-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Så dumma är nog inte pressen, hoppas jag, men så vitt jag vet är vapenregistren offentliga.

Att hoppas på att pressen skulle ha speciellt mycket förstånd eller att nya höjder i dumhet ännu inte kommer bli nådda, är nog att hoppas på för mycket.

Hittills har människor som blivit publicerade i "miljonärsligan - så rik är din granne" blivit kidnappade.
Citera
2006-10-29, 21:59
  #9
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Inte ett nationellt som sagt. Orolig för att bli uppsökt av fienden efter en kommunistisk ockupation?



Offentlighetsprincipen ska gälla, känner en person som försökte och efter lite krångel och läsande av lagen gick det att få ut det. Dock tror jag att man diareför när någon begär ut registren varför det kan vara korkat att sedan börja bestjäla bostäderna på listan.



Han fick väll inte ut hela registret?
men vill man kolla upp en enskild individ så går det utan problem vet jag!
Citera
2006-10-29, 22:10
  #10
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
Han fick väll inte ut hela registret?
men vill man kolla upp en enskild individ så går det utan problem vet jag!

Nu blev jag osäker faktiskt.
Citera
2006-10-29, 22:18
  #11
Medlem
Daineas avatar
I rimlighetens namn borde det egentligen inte vara omöjligt att få ut hela registret, offentlighetsprincipen torde väl gälla oavsett antal sökningar man vill göra? Att sen polisen skulle vara ytterst motvilliga till en sådan förfrågan, det är jag relativt säker på...
Citera
2006-10-29, 22:45
  #12
Medlem
nazipoliss avatar
"Offentlighetsprincipen ska gälla"

-Jo det kan jag köpa!

men med tanke på omständigheterna så tror jag inte att man får ut HELA registret utan ändast dem namnen man uppger som man vill kolla upp!!!

Ringde för ett tag sedan till Polismyndiheten som hade hand om vapenlicensavdelningen och försökte kolla med dem ifall jag kunde ta lite olika licenser, men detta kunde dem ej uppge för mig över telefon, för det skulle ske ett beslut om detta då det var aktuellt...
och det var välldigt mycket hysch hysch över allt och hon ville inte uppge nåt!


så för rikets säkerhet så låter det välldigt ovettigt att lämna ut sånna register!

Tänk om sånna där nötter från Green peace fick tag i dem listorna före älgjakten eller liknande,

-Nääh, många listor kan vara offentliga, men denna Hela listan tror jag är svårt att få loss


Tel polisen: 114 114 eller 031-7392000
Någon som vill kolla upp detta så skriv gärna hur det gick!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback