2022-01-23, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Ingen som tänkte på den politiska styrningen i gårdagens program? Viss av tidigare erfarenheter kände jag av den.....

Kul program denna gång!
Du menar att samtliga deltagare har eller haft haft anställning eller uppdrag åt arbetsgivarna SR eller SVT där man måste vara på vänsterkanten för att komma in i värmen, jodå det var uppenbart, lika uppenbart sommatt de styr detta hårdare eftersom det är valår.

Synd att Farah är så gapig och Glans tvingad ta sin sedvanliga pajasroll i sammanhanget, hade vart kul att se något seriöst från Glans..
Citera
2022-01-23, 20:11
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorkenslillatass
Du menar att samtliga deltagare har eller haft haft anställning eller uppdrag åt arbetsgivarna SR eller SVT där man måste vara på vänsterkanten för att komma in i värmen, jodå det var uppenbart, lika uppenbart sommatt de styr detta hårdare eftersom det är valår.

Synd att Farah är så gapig och Glans tvingad ta sin sedvanliga pajasroll i sammanhanget, hade vart kul att se något seriöst från Glans..

Skarp analys. Spot on.
Citera
2022-01-23, 21:36
Medlem
prominentens avatar
Kollade tråden och fler verkar se samma sak.
Tack för komplimangen haha!

Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Nej. Man ska vara bra skadad för att tänka i dom banorna.
Citera
2022-01-23, 22:29
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
"Walk this way", "Dude looks like a lady" och "Janies got a gun" är förmodligen mer kända för den yngre publiken än "Dream on".
Om man kollar på spelningar på Spotify och Youtube mm. brukar Dream On ligga i topp. Den är också av egna erfarenheter en av de mest spelade på radio. Vet att det kan vara något missvisande att lita på streaming-nummer, men låt oss enas om att låten hör till en av deras fem mest välkända.
Citera
2022-01-23, 23:22
Medlem
i-can-flys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosentry
Cecilia Düringer är så otroligt irriterande, tillgjord och forcerade. Hon är ju likadan i radion. Historiskt väder i P1 låter som ett kasst P3 program på grund av hennes sätt att prata. Nu är hon likadan i På spåret, säger massa onödiga små ord hela tiden. Hon utstrålar så mycket osäkerhet med sin överdrifter och dumma uttalanden . Blir arg bara jag ser henne öppna munnen.

Resten av deltagarna var gulliga.
Håller med.
Båda männen var bra speciellt Glans.
Programmet hade varit bättre om kvinnorna inte varit med.
Tål verkligen inte Duringer kan inte se/höra på något där hon är med.
Citera
2022-01-24, 00:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i-can-fly
Håller med.
Båda männen var bra speciellt Glans.
Programmet hade varit bättre om kvinnorna inte varit med.
Tål verkligen inte Duringer kan inte se/höra på något där hon är med.

Hur kan du hålla med om något du säger dig inte ha sett?
Citera
2022-01-24, 00:38
Medlem
Gavins-Friends avatar
Skärp er ang. vilken som är Aerosmiths mest kända låt.

"I don't wanna miss a thing" är överlägset Aerosmiths mest kända låt. "Dream on" är bättre dock.

Unge lär vara den mest allmänbildande av den typ av svenska kändisar som får vara med på såna här program. Det konstiga är att både här och i alla mot alla lyckas han slänga in rätt svar på fotbollsfrågor trots att han är osäker. En parantes är att i den matchen Italien mot Argentina i Neapel så var det massvis med italienare som höll på Argentina pga. Maradona, så stor är han där.

Frågorna på Boston var enkla och ledtråden 1773 på 10p men oerhört imponerande med 51p.
Citera
2022-01-24, 11:09
Medlem
Zyxel04s avatar
Tvådelat inlägg (1/2)

En patetisk och försenad analys.

Jag såg avsnittet under fredager på Svtplay och efter en helg med alkohol så har jag nog glömt saker. Det finns därmed en risk att något som skrivs är direkt felaktigt. Men what to do.

Säsongens sista lag är Farah Abadi och Johan Glans Detta är tredje gången de tävlar i programmet. Farah har varit programledare i både tv och på radio. Hon har även varit med och drivit en podd om jag fattat allt rätt. Johan Glans är mer känd som komiker och skådespelare.

Spontana intrycket är att de är charmiga och roliga, särskilt Johan. Han försöker ändå skoja till det vilket märktes i detta avsnitt när hans lag blev helt slaktat. En person som jag, som är skeptisk mot all Stockholmscentralisering, tycker det är charmigt att höra skånska i programmet. Det har varit episoder med enbart stockholmare och det är, i min mening, tråkigt eftersom Sverige är större än Stockholm.

Vi har tidigare pratat om Jonathan och Cecilias respektive karriärer i ett tidigare inlägg. Jag väljer därför att inte göra det igen. Jag måste dock vara så tråkig och påpeka att Cecilias klädsel var ful. Hon såg ut som ett anorexiafall och hennes vita skjorta med krage och den svarta västen (eller vad nu det plagget kallas för) matchade inte alls. Därutöver fula brillor.

Jag har dock lite noterbar ”smak” när det gäller kvinnor. Jag tänder mer på kraftiga kvinnor vilket jag nämnde när Hanna Hellquist tävlade.

Utöver Cecilias klädval så fanns det inte mycket att kritisera hos vinnarna. Jonathan och Cecilia ledde matchen sedan start och det kändes alltid kontrollerat. Johan och Farah var aldrig särskilt nära att komma ifatt och i slutändan vann stockholmarna med 51-22 (!). Jag är medveten om att Cecilia är född i Linköping men hon bor numera i Stockholm om jag fattat allt rätt.

Jag är den typen av individ som ofta försöker problematisera ”storheter”, alltså hitta brister och begränsningar i det som framstår som perfekt. Men denna seger är svår att snacka bort eftersom marginalen var enorm.

Jonathan och Cecilia fick 10 p på första resmålet och 8 poäng vardera på det andra och tredje. Noterbart var att Cecilia besatt kunskapen som resulterade i poängskörden och inte Jonathan. Det var Cecilia som förstod kopplingen mellan året 1773 och Boston, någon Helena och Neapel samt greppade vad Christian Luuk menade när han sa att resmålet (Åre) fanns med i programmet. Han avsåg då att Åre bokstavligt talat står i På Spåret. Luuk sa också något annat som fick henne att förstå att resmålet var norrut, i närheten av Trondheim, men jag minns faktiskt inte vad det var. Det var som sagt i fredags jag såg avsnittet och en galen helg senare sitter jag här och skriver detta.

Hatten av för Cecilia som dominerade. Intrycket från Jonathan var också positivt. Han var väldigt avslappnad och reagerade snabbt när han förstod att Cecilia listat ut vilket resmålet det handlade om. Noterbart att Cecilia var personen som kunde resmålet samtidigt som Jonathan drog i bromsen. Upplever att Jonathan är en riktig vinnarskalle som är på hugget och drar på direkten. Nu var ändå vinstmarginalen enorm och därmed fick inte hans snabba ryck en direkt avgörande effekt men i en jämnare match kan sådana detaljer skilja vinnare från förlorare.

Det bör dock nämnas att hans stressfulla agerande också kan få negativa konsekvenser. Jonathan gick förmodligen i hög utsträckning på känsla när han drog i bromsen och han var inte särskilt säker på vilket resmål det var. Det är å ena sidan viktigt att våga chansa på de höga ledtrådarna eftersom det trots allt handlar om att vinna. Det är ohållbart att enbart vänta tills man 100% säker eftersom man då måste vänta till 2-poängsledtrådarna där resmålet i princip sägs explicit.

Samtidigt finns det alltid en risk att man chansar bort sig och blir nollad ifall man chansar för tidigt på bristfälligt kunskapsunderlag. I senaste avsnittet skedde det inte men de kan nog hända längre fram. I viss mån vill jag påstå att det skedde i första programmet där Jonathan och Cecilia sa Göteborg på Alingsås. Om de hade väntat någon sekund med att dra så hade kanske Cecilia kunnat organisera informationen i sitt huvud och svarat Alingsås. I slutändan visade det sig att hon hade den relevanta kunskapen men hade inte lyckats organisera den kognitivt och därför inte nått korrekt slutsats.

Rent kunskapsmässigt så var Jonathans insats bra, det var tydligt på frågan rörande superhjältarna där han rabblade alla tre som rinnande vatten. Han hade också koll på tex Boston Globe, namnet på regionen som Neapel tillhör och frågan om karoliner. Trots detta upplevde jag att det i högre utsträckning var Cecilia som bidrog till vinsten och inte Jonathan. Det är alltid svårt att veta exakt vem i paret som kan frågan, de kan ju vara så att båda kan svaret och/eller att den ena kan svaret men att den andre säger svaret till domarna.

Det jag vill få fram med detta är att min slutsats kring att Cecilia bidrog mer än Jonathan är en magkänsla utav det jag såg i programmet och inte någon vetenskapligt belagd slutsats.
Citera
2022-01-24, 11:10
Medlem
Zyxel04s avatar
Tvådelat inlägg (2/2)

Vi måste också skriva någon rad om Farah och Johan. Det främsta man kan säga är att insatsen var väldigt svag och poängmässigt deras sämsta någonsin. De har totalt tävlat i 7 avsnitt. Den generella känslan var att Johan kunde mer än Farah, de var oftast han som svarade och/eller försökte värka fram svaret. Det påminner lite om hur det såg ut mellan Patrik Arve och Irena Pozar i avsnittet innan där Patrik hade betydligt mer koll.

Jag är dock medveten om att också Farah kunde någon sak här och där, hon hade väl koll på den där italienska salladen tex och något mer. Återigen är det en magkänsla och ingen fast vetenskap.

Den tydligaste bloopern från Farah och Johan var när de nollades på andra resmålet. De sa Kap Verde som är ett land och ingen stad, landets huvudstad heter Praia. Det som fick dem att säga Kap Verde var att Luuk på 6 poäng-ledtråden sa något likt ”Var det” och det försökte dem koppla till den nämnda gissningen.

Nu har förvisso På Spåret tidigare smugit in namnet på resmålet i en ledtråd och därmed fanns det ändå en viss logik i deras tänk. Dock känns det väldigt långsökt att enbart gå på det, alltså att enbart via ”var det” chansa på Kap Verde som då inte ens är en stad. Till Farah och Johans försvar så kan det nämnas att det var i underläge när de skulle åka till det andra resmålet samtidigt som Jonathan och Cecilia redan dragit på 8-poängsledtråden. Det fanns troligen en del stress hos Farah och Johan som höll på att tappa matchen totalt och därför behövde chansa trots att det var riskfyllt. Nästa gång kanske en riskfylld chansning betalar sig, vem vet.

Finns det något mer att säga från avsnittet?

Egentligen inte men kanske ändå.

Jag tycker det är tråkigt att Svtplay tagit bort Tyst kupé vilket fanns ifjol. Jag är en sån individ som själv gillar att gissa på både resmål och delfrågorna för att få räkna ut hur många poäng jag själv tagit. Detta blir svårare på resmålen utan tyst kupé eftersom deltagarna emellanåt börjar prata samtidigt som Luuk läser upp ledtråden. Detta hände faktiskt i senaste programmet på 6-poängledtråden när Christian sa ”Massa tjusigt folk” vilket hintade om att de var i Massachusetts. Luuks uttal gjorde det ännu tydligare att det var Massachusetts eftersom han sa det med en specifik betoning.

Detta bidrog till att Farah reagerade och medan Luuk läser fortsättningen på ledtråden så sa hon något likt ”Massachusetts, det är Boston” och Johan sa ”Ja”. Riktigt tråkigt för oss som vill försöka lista ut svaret själv. Farah och Johan sa Boston innan Luuk hunnit läsa klart 6 poäng-ledtråden.

Jag ser att flera i tråden uppmärksammat att programmet verkar ha ekonomiska svårigheter. De har denna säsong varit i både Åre och Östersund som ligger nära varandra samt Capri och Neapel. Tidigare har de också varit i Falköping och Alingsås som är närliggande kommuner. Det är enligt mig tråkigt när de är på två sådana platser eftersom det är roligare med mer varierande resmål. Denna säsong har de inte varit i Mellanöstern, Sydamerika eller norra Afrika vilket är tråkigt.

En grej som måste nämnas i detta avsnitt är Jonathans story när han åkte taxi med sin mor och syster i Neapel. Det fick mig att skratta till lite grann. Det han berättade var att han åkte med någon taxichaffis som var crazy. Taxichauffören reagerade starkt när Jonathan tog på sig säkerhetsbältet eftersom det enligt honom indikerade att han var orolig under körningen. Taxichauffören körde också mot rött ljus eftersom det i hans mening enbart var en rekommendation och inget krav. Påminner lite om hur gemene svensk agerat under corona där var och varan svensk struntar i det som sägs från FHM eftersom det ändå enbart är rekommendationer.

Det måste också uppmärksammas att Jonathan och Cecilia lyckades ta över 50 poäng vilket är otroligt starkt. Tittar man de senaste 10 åren, om jag fattat allt korrekt, så är det enbart Elisabeth Höglund och Jesper Rönndal som plockat mer än 50 poäng i ett enskilt avsnitt och det var 2015-16. Jag har inte exakt koll på hur resultaten såg ut under Ingvar Oldsbergs tid och kan därför inte dra längre historiska paralleller. Efter dessa två avsnitt så är dock Jonathan och Cecilia självklara favoriter till att ta hem det hela.

Angående Johan och Farah så måste man ändå säga att dem presterade betydligt bättre i tidigare säsonger. De deltog 2019-20 och fick med sig en seger (33-31) och en förlust (30-27). Säsongen därefter så inledde det med vinst (30-27) men förlorade den andra gruppspelsmatchen med 31-28. Resultaten räckte dock för andra chansen där de segrade med 35-32. I semifinalen blev det en knapp förlust med 33-32. Johan och Farah var därmed nära att nå final ifjol och de bör därför inte räknas bort trots den bleka insatsen senast.

Inför nästa avsnitt är det relevant att ta upp tabellen för tvåorna. Två av tre grupptvåor kommer avancera och i grupp 1 så blev Dilan och Moa tvåa samtidigt Claes och Magdalena upprepade den bedriften i grupp 2. Dilan och Moa samlade ihop 46 poäng totalt samtidigt som Claes och Magdalena inkasserade 61 poäng. Det innebär att Claes och Magdalena redan är vidare till andra chansen

I grupp 3 är det Patrik och Irena samt Farah och Johan som gör upp om andraplatsen varav dessa team möts på fredag. Patrik och Irena fick 24 poäng i deras avsnitt och måste därmed vinna samt plocka minst 23 poäng för att gå vidare. Om de vinner samt tar 22 poäng så har både Patrik och Irena samt Dilan och Moa totalt 46 poäng vardera. Jag vet att detta ämne diskuterats förut och jag vet faktiskt inte vad som händer i ett sånt läge. Jag tror det är poäng på resmålen som fäller avgörande men jag är inte helt säker. För Farah och Johan så krävs seger samt 25 poäng för att vara garanterat vidare till andra chansen. Om de tar 24 poäng så hamnar de på samma poängskörd som Dilan och Moa varav då vet jag inte exakt hur det avgör.
Citera
2022-01-24, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Dessutom brukar städer i USA alltid ske på väg, inte tåg. Lätt att identifiera med de gula mittlinjerna.

Har ni andra trender/attribut som ni har identifierat?

Sverige har vänstertrafik för tågtransporter.
Citera
2022-01-24, 16:31
Medlem
freeriderXIIs avatar
Vilka ämnen tycker ni det varit för lite frågor på i årets På Spåret?

Politik, kungar och krigshistoria tycker jag varit för lite om (bra att de testade Annie Lööf på Gustav II Adolfs födelseår i Alla mot Alla i kanal 5 som hon gissade fel på med över 200 år) även uppfinnare och vetenskapsmän och varför inte arkitekturhistoria har det varit för lite om. När man kommer till ett resmål så är ju en bra fråga vem som ritat någon av stadens kändaste sevärdheter.

Frågor om lokal eller landets fordonshistoria är också passande ämnen när man kommer till en stad i något av de större I-länderna.
Citera
2022-01-24, 17:57
Medlem
i-can-flys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hur kan du hålla med om något du säger dig inte ha sett?
Höhöhöhö.........

Man kan spola fram på svt play som tur är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in