2006-11-16, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fedora
Låter som jag ska försöka prata med en viss inskrivningsförrättare igen då Jag ringer nog på måndag och hör vart jag ska gå för att det ska finnas stor chans att man får köra leoparden. Fast först måste det ju finnas plats för mig nå'n stans

Vart finns det flest leoparder? P7? Finns det något stridsvagnskompani med endast leoparder?

Leoparden kan va rätt mäktigt men du får vara beredd på att du kommer tillhöra det kompani som har mest kvällstjänster i armén, tror vi hade ca 10 fria kvällar under hela min värnplikt. Du bör även vara motorintresserad eftersom det är en hel del mek.
Citera
2006-11-17, 10:52
Medlem
_R_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denilsson
Leoparden kan va rätt mäktigt men du får vara beredd på att du kommer tillhöra det kompani som har mest kvällstjänster i armén, tror vi hade ca 10 fria kvällar under hela min värnplikt. Du bör även vara motorintresserad eftersom det är en hel del mek.

Stämmer delvis...

Mycket kvällstjänst - ja

Mycket mek - nej

Beror väl på om man kallar att slå av pads för mek eller att spänna banden. Jag behövde aldrig göra nåt mekande...
Citera
2006-11-17, 22:53
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Ny uniform? Sett folk med den nya jackan med luva på väg hem på helgerna, folk som såg ut som vanliga lumpare. Såg bekväm och praktisk ut. En luva är guld värd och användbar vid många tillfällen (sova måste även en krigare exempelvis). Vad är det för tyg?

Att benfickan inte har dragkedja är dock IG.

Vet inte riktigt vad det där är för något, men det är väl säkerligen någon gortexhistoria.
Den jackan du har sett är förmodligen arktisjackan (http://www.terrang.se/bilder/produkter/Yt.Smock.rip.jpg , http://www.terrang.se/bilder/produkt...e.schwartz.jpg )

Vet inte om några vpl har fått ut sådana, men en jäkla massa befäl springer runt i sådana nu iaf.
Ser fräcka ut och är förmodligen jäkligt varma och sköna att ha på vintern också.
Fast det ser lite märkligt ut med gradbeteckningen mitt på magen.
Citera
2006-11-18, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Vet inte riktigt vad det där är för något, men det är väl säkerligen någon gortexhistoria.
Den jackan du har sett är förmodligen arktisjackan (http://www.terrang.se/bilder/produkter/Yt.Smock.rip.jpg , http://www.terrang.se/bilder/produkt...e.schwartz.jpg )

Vet inte om några vpl har fått ut sådana, men en jäkla massa befäl springer runt i sådana nu iaf.
Ser fräcka ut och är förmodligen jäkligt varma och sköna att ha på vintern också.
Fast det ser lite märkligt ut med gradbeteckningen mitt på magen.

Njae. Arctisjackan är rätt gammal och den vet jag hur den ser ut. Jag tror inte den är M-märkt för den delen heller så de befäl som springer omkring med den följer inte reglementet, sa Larsson (och skadar man sig så kan det bli en försäkringsfråga om man inte använt godkända persedlar). Ser ut som en rätt kass jacka för övrigt, men det är nog bara för att jag föredrar dragkedja framför knappar.

De uniformer som många befäl har på sig är FJS 02 (M-nr 7351-041000-8) se bild. Bilden du länkade till som visade en uniform med luva var inte FJS 02, det ser man på strukturen på tyget bland annat. Jag skulle tippa att det är något som provas på MSS helt enkelt... och frågan var... vad.
Citera
2006-11-18, 08:43
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Njae. Arctisjackan är rätt gammal och den vet jag hur den ser ut. Jag tror inte den är M-märkt för den delen heller så de befäl som springer omkring med den följer inte reglementet, sa Larsson (och skadar man sig så kan det bli en försäkringsfråga om man inte använt godkända persedlar). Ser ut som en rätt kass jacka för övrigt, men det är nog bara för att jag föredrar dragkedja framför knappar.

De uniformer som många befäl har på sig är FJS 02 (M-nr 7351-041000-8) se bild. Bilden du länkade till som visade en uniform med luva var inte FJS 02, det ser man på strukturen på tyget bland annat. Jag skulle tippa att det är något som provas på MSS helt enkelt... och frågan var... vad.

Ah sorry, jag rörde visst ihopa det lite här.
FJS 02 är det som de flesta befäl knatar runt i ja, dock förekommer där faktiskt någon enstaka i arktis.

Ang. den bilden på markussoldaten så är jag lite inne på om det kan vara en liknande uniform som M/90 Ö (fast grön förstås) , materialet ser ut att vara det samma.
Citera
2006-11-23, 20:16
Medlem
quadroxs avatar
Tjo!

Kvarn är riktigt nice! Låg inne där som stridsfordonsskytt 05/06. Det kan tyckas att det är lite långt ut i skogen, men det är bra på ett sätt att det är det. Sammanhållningen och kamratskapet blir så mycket bättre. Byt för all del inte till P4/Skövde.. Vi var där ibland på övningar osv, maten är fruktansvärt usel, befälen är kassa, allt är f-n kasst där. Var glad för Kvarn, det är ju inte för ingenting som grenadjärkompaniet i Kvarn blev utnämnda till bästa kompaniet i brigaden
Citera
2006-11-23, 21:27
Medlem
T-bone-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quadrox
Kvarn är riktigt nice! Låg inne där som stridsfordonsskytt 05/06. Det kan tyckas att det är lite långt ut i skogen, men det är bra på ett sätt att det är det. Sammanhållningen och kamratskapet blir så mycket bättre. Byt för all del inte till P4/Skövde.. Vi var där ibland på övningar osv, maten är fruktansvärt usel, befälen är kassa, allt är f-n kasst där. Var glad för Kvarn, det är ju inte för ingenting som grenadjärkompaniet i Kvarn blev utnämnda till bästa kompaniet i brigaden

Tyvärr så hamnade jag ju inte där.
Men snackade med en som hade fått tjänsten jag ville ha trotts att hon hade sämre värden än mig. Ja jag är bitter.
Citera
2006-11-23, 22:02
Medlem
503s avatar
Citat:
Byt för all del inte till P4/Skövde.. Vi var där ibland på övningar osv, maten är fruktansvärt usel, befälen är kassa, allt är f-n kasst där.

Men....det där är ju inte sant.
Citera
2006-11-23, 23:35
Medlem
Fedoras avatar
Citat:

Ja jag har nog bestämt mig för att stanna i ödemarken Delvis för det jag hört, men främst för att det verkar bara vara kvar typiska tråkiga tjänster. (Ja, enligt mig då.) T ex en kompis som fått preliminär antagning till stridsfordonsförare blev nu nått himla radiolänkschef eller liknande..
Citera
2006-11-23, 23:56
Medlem
503s avatar
Citat:
Ja jag har nog bestämt mig för att stanna i ödemarken Delvis för det jag hört, men främst för att det verkar bara vara kvar typiska tråkiga tjänster. (Ja, enligt mig då.) T ex en kompis som fått preliminär antagning till stridsfordonsförare blev nu nått himla radiolänkschef eller liknande..

Som du kanske läst i både denna tråden och andra liknande så kan även befattningen stridsfordonsförare bli mycket mycket tråkigare än vad man hade förväntat sig.
Ett stridsfordon är inte alltid vad man tror så att säga.
Citera
2006-11-24, 00:02
Medlem
Fedoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Som du kanske läst i både denna tråden och andra liknande så kan även befattningen stridsfordonsförare bli mycket mycket tråkigare än vad man hade förväntat sig.
Ett stridsfordon är inte alltid vad man tror så att säga.

Nej jag må veta det. Ack och ve om jag får sitta och pilla på nå'n maskin eller liknande. Så jävla värdelöst. Men bara jag slipper sitta i tross/bas så är jag "nöjd" men jag kommer ju förstås klaga på allt som är tråkigare än strf 90!
Citera
2006-11-24, 00:36
Medlem
503s avatar
Citat:
Nej jag må veta det. Ack och ve om jag får sitta och pilla på nå'n maskin eller liknande. Så jävla värdelöst. Men bara jag slipper sitta i tross/bas så är jag "nöjd" men jag kommer ju förstås klaga på allt som är tråkigare än strf 90!

Aja, det beror ju helt på vad man är intresserad av.
Jag har kompisar som är väldigt tekniskt intresserade och som tycker att sambandsbefattningar och dyl. är det roligaste de någonsin gjort.

Jag själv däremot är helt knäpp på sådant och rantar hellre runt i skogen pangar en massa och är således helt nöjd med min befattning.

Vill man köra någon typ utav fordon så skall man givetvis försöka få en sådan befattning.
Vill man pilla med maskiner så bör man göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in