Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-10-26, 21:42
  #1
Medlem
Kanonens avatar
Jag håller på att ta bort en stor klippa. Den går in under huset där jag ska bygga ett hobbyrum.

Jag har borrutrustning och snigamit(snigeldynamit). Ett hål sprack inte och det andra tog nästan tre dagar innan det sprack. Det är enklare att elda på berget och hälla på isvatten....

Så nu ska jag spränga bort bergknallen! Jag har knäckt ett klippstycke redan med 150g ANAL. Jag har en god vän som hjälper till och som jobbar för vägverket.. hehe..

Men till frågorna... Har någon nån erfarenhet av att spränga i berg? Jag undrar lite om hur mycket man måste ladda i borrhålen och hur tätt man ska borra?

Vilket är det bästa sprängämnet? Min vägverkspolare menar att man ska ammoniumnitrat och kol. Problemet med ANALEN... eh.. är att det lätt suger åt sig vatten...

Feedback bitte!
Citera
2006-10-26, 22:03
  #2
Medlem
Naturvetarens avatar
Jag hade använt mindre laddningar av ANNM, hellre spränga flera gånger än spränga för mycket en gång Om du använder torr amoniumnitrat och detonerar den direkt bör det inte vara något problem med vatten. En fråga, vad använder du för initialsprängämne? Industriella Pb(N3)2-hattar?
Citera
2006-10-26, 22:14
  #3
Avstängd
scoremaxs avatar
Nä går den "in i huset" som du insinuerar så får du jävlar i mig använda flera små laddningar

Normalt ligger hålen 1,15-1,20 meter ifrån varann, men när det gäller sånt finlir har jag ingen aning tyvärr.
Hur långt från husväggen ligger "point of impact"??
Citera
2006-10-26, 22:34
  #4
Medlem
Kanonens avatar
Jag har haft en sprängsnubbe hemma som kollat lite. Fan vad oseriöst det känns... haha..

Skulle vilja lägga upp lite bilder, men det här är nog på gränsen lagmässigt sett. När allt är klart kanske... Som tur är har jag inga grannar i närheten. Jag ska fixa sprängmattor i morgon förhoppningsvis, så blir det lite pangpang i helgen.

Killen som hjälper mig med detta har hjälpt till att spränga i vägverkets regi, men har ingen utbildning...

Sprängämnet är kommersiellt och kommer i gula påsar om 250 gram(tror jag), men en del påsar är inte ens täta och i dem har det kommit in fukt. Rätt läbbigt, förvarar dem på olika platser i en halvt inredd jordkällare(låg luftfuktighet). Har läst att gammalt ANAL kan börja reagera i fuktigt tillstånd....

Tändhattarna är av aluminium och är den stora typen. Har bara sett två sorter, men med dessa skulle man klara sig utan sprängämne. Jävla tryck i dessa tändhattar!

Jag har mer info i morgon. Då får jag lite "semi" proffshjälp. Man vill ju inte spränga huset på kuppen!
Citera
2006-10-26, 22:51
  #5
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonen
Tändhattarna är av aluminium och är den stora typen. Har bara sett två sorter, men med dessa skulle man klara sig utan sprängämne. Jävla tryck i dessa tändhattar!
Kommersiella tändhattar är grejer det Var glad att du kan få tag på det! Att AnAl ska reagera i fuktighet är ju sant, dock är det ju ingen risk att det sprängs... Vi får se vad de säger imorgon nu då, god natt
Citera
2006-10-26, 23:41
  #6
Avstängd
Captain Caustics avatar
Varför inte testa den gamla metoden att spränga med svartkrut?
Det gjordes i flera hundra år, innan Nobel uppfann Dynamiten.

Svartkrut ger tydligen väldigt jämna ytor, men man måste nog borra ganska tätt. I med krutet, stubin och en jävla massa lera eller sand som stopp...

Vore kul att höra om nån som provat denna urgamla metod som faktiskt skapat många av historiens stora byggen, gruvor, tunnlar osv.

C/C
Citera
2006-10-26, 23:56
  #7
Medlem
Kanonens avatar
Det är så dyrt med svartkrut. Jag köper 1kg kanonkrut för 500 spänn! Man kanske skulle kunna blanda ut det med ammoniumnitrat och kol? Jag har en säck prillad AN(gammalt gödsel).

Alltså det är en jävla bergknalle. Jag ska ta lite kort om jag törs och visa. Berget i källaren får jag spetta eller elda, eller kanske skjuta med pyttesmå laddningar...
Citera
2006-10-27, 06:45
  #8
Avstängd
scoremaxs avatar
Det här låter som ett risky projekt.
Kan bli jävligt dyrt om du får sättningar i huset..
Citera
2006-10-27, 07:10
  #9
Medlem
Jag har själv gått sprängkurs men skulle aldrig ens tänka den vansinniga tanken att själv försöka spränga bort berg vid eller under ett hus! Det är definitivt ett arbete för proffs med erfarenhet av just detta. Gör du fel riskerar du mycket allvarliga skador på hus och egendom, utebliven ersättning från försäkringsbolag samt naturligtvis risk att åka fast för hantering av explosiv vara utan tillstånd!
Citera
2006-10-27, 14:25
  #10
Banned
Klorex2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonen
Det är så dyrt med svartkrut. Jag köper 1kg kanonkrut för 500 spänn! Man kanske skulle kunna blanda ut det med ammoniumnitrat och kol? Jag har en säck prillad AN(gammalt gödsel).

Alltså det är en jävla bergknalle. Jag ska ta lite kort om jag törs och visa. Berget i källaren får jag spetta eller elda, eller kanske skjuta med pyttesmå laddningar...


Du lä gö filma skiten när du spränger tycker jag och lägga ut här. Fan, när jag tänker efter så har jag fan aldrig sprängt något berg JAg får nog fan göra detta någon dag vettdö=)!
Men lycka till okaY!

MVH // Klorex2.0
Citera
2006-10-27, 14:29
  #11
Medlem
Naturvetarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonen
Det är så dyrt med svartkrut. Jag köper 1kg kanonkrut för 500 spänn! Man kanske skulle kunna blanda ut det med ammoniumnitrat och kol? Jag har en säck prillad AN(gammalt gödsel).

Alltså det är en jävla bergknalle. Jag ska ta lite kort om jag törs och visa. Berget i källaren får jag spetta eller elda, eller kanske skjuta med pyttesmå laddningar...
Svartkrut kan du blanda själv för en bråkdel av det priset även om det tar lite tid. Att blanda ut svartkrut med NH4NO3 är dödfött, du kickar inte ammoniumnitrat med BP och om du använder tändhatt kan du lika gärna skita i BP:t. Att spränga berget i källaren är vansinne! Inga sprängämnen inomhus, sprängämnen kan få en helt annan verkan i ett rum än ute i det fria pga tryckförändringar! Tycker du om dina fönster t ex? Spett och borr är det enda rätta i den fallet, även om det tar tid.
Citera
2006-10-27, 15:06
  #12
Medlem
Kanonens avatar
Vi har tillstånd att spränga! Fick precis höra det, så det blir inga problem lagmässigt sett.

Jag har en mindre bergborr(en atlas copco) som ser ut som en förvuxen handjagare med ställning. Med en 12mm borr går det ganska snabbt att komma ner till runt 50-60cm. Vi får se hur det går, verkar det skaka huset för mycket får jag komma på något annat sätt.

"Källaren" är obebodd med stora öppningar. En för en garagedörr och två fönster(inga fönster ditsatta), så det är fria öppningar åt sidorna. Jag har också tillgång till ett licensfritt sprängämne, ska bli kul att testa!

Jag vill få bort den värsta klippan åtminstone, sen kan man roa sig att slå sönder den med en slägga eller spränga klippstycket... tror jag bara behöver spränga tre laddningar...

edit: sen så har jag ju nordisk familjebok alla upplagor och i den från 1917 finns en sprängkurs...
Återkommer!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback