Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-25, 02:10
  #2245
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Såhär säger lagen:



Lite svårt att tolka vilka befogenheter dom har men den säger att det ska grundas på uppgifter från patienten så säg inte ett knyst om att du har fru/flickvän eller liknande då detta ger grund för läkaren att kalla in denna för prov även om du påstår att ni inte har haft sex på flera år. För det är ju bara något du säger som inte kan bevisas och spårarens uppgift kommer vara att just testa din partner för att minska risken för spridning.

Vilken smittspårare kommer ta ditt ord när du både är otrogen och dragit på dig sjukdomar?

Nej men smittspåraren kan ju enkelt se att man är gift det är offentliga uppgifter
Citera
2024-01-11, 20:46
  #2246
Medlem
distanss avatar
Sena svar efter ledigheterna..

Citat:
Ursprungligen postat av Anyluck
Utraljudet visade att det är en cysta. Oklart varför min pung är röd. Samt molande värk. Har ju gjort test för könis via urinprov och blodprov men kan det vara något dom missat?


Hörru du du.. "Blir skickad på ultraljud, Det visar inget."

Be dom tömma/operera bort cystan!

https://www.mindoktor.se/halsa-sjukdomar/spermiecysta/

Citat:
Nu önskar läkare skicka prov för odling. Om det skulle vara en könis som ligger bakom kan dom se detta via odlingsprov?

Ja, till en viss del.. Vid odling kan man upptäcka bakterier (och svamp), men inte virus. Men att en odling skulle visa på något som inte framkommit vid dina tidigare PCR-tester låter högst osannolikt!

Så, hur gick det?
Citera
2024-01-11, 21:57
  #2247
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Nej men smittspåraren kan ju enkelt se att man är gift det är offentliga uppgifter

Gråzon.. I teorin skulle en kontroll av ditt civilstånd kunna jämföras med "samkörning av register", något vi i Sverige är världsbäst på att inte göra men:

6 Kap 9 § Uppgiftsskyldighet

Citat:
9 § Om smittskyddsläkaren för att kunna fullgöra sina skyldigheter enligt denna lag behöver uppgifter om en person som smittats av en allmänfarlig sjukdom, är följande personer och myndigheter skyldiga att på begäran av smittskyddsläkaren lämna honom eller henne de uppgifter som behövs,
1. myndigheter som genom sin verksamhet får kännedom om uppgifter av betydelse för smittskyddet, och /.../

(dvs Skatteverket för civilstånd)

4 Kap 8 § Underrättelse till närstående

Citat:
8 § Om en behandlande läkare får veta eller misstänker att en patient som bär på en allmänfarlig sjukdom inte informerat en närstående om sjukdomen och läkaren bedömer att den närstående löper påtaglig risk att smittas skall läkaren anmäla detta till smittskyddsläkaren.

Smittskyddsläkaren skall, om han eller hon gör samma bedömning som den behandlande läkaren, underrätta den närstående om smittrisken och hur den kan förebyggas.

Läkarens befogenheter sträcker sig alltså lite längre än att blint lita på vad pat säger.

Anyhow.. Hur gick det för dig?
Citera
2024-01-12, 06:52
  #2248
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Gråzon.. I teorin skulle en kontroll av ditt civilstånd kunna jämföras med "samkörning av register", något vi i Sverige är världsbäst på att inte göra men:

6 Kap 9 § Uppgiftsskyldighet



(dvs Skatteverket för civilstånd)

4 Kap 8 § Underrättelse till närstående



Läkarens befogenheter sträcker sig alltså lite längre än att blint lita på vad pat säger.

Anyhow.. Hur gick det för dig?


Jo precis därför vågade jag inte gå till vårdcentralen.

Det går sådär, jag åt en kur på amoxicillin 750mg var 12e timme i en vecka.

Då försvann besvären från de nedre regionerna, men har fått ett öga som kliar och är infekterat rätt så rejält och misstänker att det är klamydia i ögat. Har även lite ont i kissblåsan fortfarande. Så funderar på att ta hem doxycyklin eller azithromycin.

Inte haft sex med frugan på en månad vilket såklart har säkert fått henne att undra.
Inte för att det var så jävla ofta innan (hehe)


Vågar fortfarande inte göra nått med henne då jag inte vet om det fungerar eller inte eftersom jag känner vissa symptom. Och det här med ögat börjar bli allt mer påtagligt..
Citera
2024-02-07, 17:24
  #2249
Medlem
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackOnCrack
För er som varit otrogna och inte vill att er partner ska få redan på saken finns det ett alternativ. Danmark!

På Bispebjerg kan du testa dig anonymt och de skickar inga papper eller håller på med smittspårning.

http://www.bispebjerghospital.dk/men...koenssygdomme/

Ta öresundståget till Hellerup och byt där till S-tåget mot Ny Ellebjerg. Hoppa av på stationen Bispebjerg och gå upp mot sjukhuset.

Addressen är:

Bispebjerg Bakke 23
4. tværvej - byggnad 5.
Kliniken ligger på 1. sal (eller andra våningen på svenska).

Öppettiderna är:

måndag-tisdag: 8.30-16.00
onsdag kl. 8.30- 18.00
torsdag kl. 8.30-12.30
fredag kl. 9.00-12.30

Observera att tiderna kan ändras under semestertider.

Kom tidigt (dörrarna öppnas redan kl 8.00) eftersom att det är väldigt många som kommer och du riskerar att få vänta i fleeeeeera timmar.

Där får du svara på lite frågor (om du haft bögsex/legat med prostituerade/om tjejerna varit från skandinavien osv).

I regel räcker det med klamydia och gonorrétest. Personalen är trevlig men observera, de utför INTE urintest utan använder stickor som de kör upp i din snorre. Men det är inte så illa som det låter. Anledningen är att de har så många patienter så att det blir för mycket urin att hantera.

Därefter får du en lapp med ett nummer och en pinkod som du ska ringa om 5 dagar. Jag ringde efter 4 och svar att jag hade fått klamydia. Kom dit dagen efter och fick ett recept på zithromax 2x500 mg som jag plockade ut på valfritt apotek i Danmark. Dosen kostade 30 DKK och besöken var gratis.

Bispebjerg skickar inga brev och har ett slutet system så trots att du uppger ditt personnummer så kommer det inte synas i några andra danska journaler.

Held og lykke, fuckers!
Någon som vet om denna informationen fortfarande är relevant?
Citera
2024-02-08, 02:05
  #2250
Medlem
BackOnCracks avatar
Ja, det borde den vara

https://www.bispebjerghospital.dk/un...mme-19635.aspx
Citera
2024-02-13, 13:17
  #2251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Sena svar efter ledigheterna..



Hörru du du.. "Blir skickad på ultraljud, Det visar inget."

Be dom tömma/operera bort cystan!

https://www.mindoktor.se/halsa-sjukdomar/spermiecysta/



Ja, till en viss del.. Vid odling kan man upptäcka bakterier (och svamp), men inte virus. Men att en odling skulle visa på något som inte framkommit vid dina tidigare PCR-tester låter högst osannolikt!

Så, hur gick det?

Fortfarande samma symtom. Variation av irritation på pungen. Ibland mer tydligt beroende på pungens format (pansar vid kyla, hängpung vid värme) Molande/kylande känsla kommer och går. Pallar inte göra mer återbesök. Är uppe troligtvis runt 6-8 besök hos samma läkare. Kanon..
Citera
2024-02-17, 00:57
  #2252
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anyluck
Fortfarande samma symtom. Variation av irritation på pungen. Ibland mer tydligt beroende på pungens format (pansar vid kyla, hängpung vid värme) Molande/kylande känsla kommer och går. Pallar inte göra mer återbesök. Är uppe troligtvis runt 6-8 besök hos samma läkare. Kanon..

Mkay.. Lite märkligt att dom inte skickar dig vidare till en urolog om dom nu har problem med att diagnosticera din åkomma. Eller?

Jag hade ringt VC, sagt att problemen kvarstår, och bett om en remiss till en urolog.

Vill dom inte det kan du göra en egen vårdbegäran ("egenremiss") och skicka till lämplig mottagning för bedömning. Läs mer på 1177:

https://www.1177.se/sa-fungerar-vard...#section-17967

Funkar det inte med en egenremiss (det skiljer sig mellan regionerna), begär en ny medicinsk bedömning. Det kan vara en annan läkare på samma mottagning, eller så ringer du till en annan VC.

https://www.1177.se/sa-fungerar-vard...#section-18253

Gå till en privat klinik. Kostar dock en del.
Citera
2024-02-17, 20:33
  #2253
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anyluck
Är uppe troligtvis runt 6-8 besök hos samma läkare. Kanon..

Svar på det jag citerar och inte ditt problem isig.

Byt läkare då?

Bästa jag någonsin gjorde var att byta vårdcentral och få prata med en läkare som förstod mina problem istället för att blir bollad runt utan svar av läkare som inte ens tog mig på allvar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback