2006-10-23, 22:23
Medlem
kalabalikens avatar
Under julhelgen 1992 mördades en nittonåring i Skellefteå, se nedanst. notis från Aftonbladet. Under många år har jag hört från Skelleftebor att det sägs att polisen faktiskt vet vem det är men inte kan bevisa det. Dock så har dessa Skelleftebor kunnat peka ut vem ryktet gäller. Nån som kan berätta mer om detta?

Jessica Torstensson, 19, Skellefteå, 1992:

Hittades knivhuggen till döds i stadsdelen Anderstorp efter en utekväll med kompisarna den 16 december 1992. Hon var på väg hem till mamman när hon mördades.
Spaningsläget: Trots stora spaningsinsatser och mängder av tips är mordet olöst.
DNA: Vissa saker säkrades och skickades till SKL. Hittills ingen träff på de intressanta personer som funnits i utredningen.
Citera
2007-02-04, 21:35
Medlem
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,506391,00.html
Citera
2008-02-05, 19:49
Medlem
kalabalikens avatar
Jag hörde häromdagen att Efterlyst tagit upp fallet för någon vecka sen och mer eller mindre utpekat en granne till Jessica som var lite efterbliven. Den som berättade för mig hade dock bara slötittat på en del av inslaget. Nån som såg det och kan berätta mer?
Citera
2008-02-24, 01:45
Medlem
prudenss avatar
klösmärken...

Jag kommer i håg detta mordfall och minns, då det precis hade inträffat, ett inslag i en nyhetssändning som jag reagerade starkt över. En reporter intervjuade ett par, kille och tjej, som tydligen var de sista som sett mordoffret i livet! De hade efter en utekväll tillsammans, skjutsat tjejen till det bostadsområde där modern bodde och där hon skulle sova över. Paret stod enbart några meter ifrån fyndplatsen och redogjorde för var de släppt av tjejen den aktuella mordnatten, och verkade inte speciellt chockade över vad som hänt. De som förvånade mig och som jag tänkt på i alla år är att killen hade stora sår i ansiktet - det såg i mina ögon ut som klössår!!? Jag blev som sagt väldigt förvånad över att ingen reagerade över dessa färska märken som är så typiska för motstånd
Citera
2008-02-24, 10:15
Medlem
Är inte det är mordet polisärt uppklarat, att polisen vet vem gjorde det, men inte har tillräckligt med bevis för att sätta dit kräket...

Mamman till Jessica var ju med i nån kvällstidning för ett tag sen, där hon sa hon visste vem som dödade hennes dotter, men att det inte fanns tillräckligt med bevis.
Citera
2008-02-24, 15:04
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blåa gumman
Är inte det är mordet polisärt uppklarat, att polisen vet vem gjorde det, men inte har tillräckligt med bevis för att sätta dit kräket...

Mamman till Jessica var ju med i nån kvällstidning för ett tag sen, där hon sa hon visste vem som dödade hennes dotter, men att det inte fanns tillräckligt med bevis.

Ok. Finns det någon tråd här på FB angående mordet?
Citera
2008-02-24, 15:11
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prudens
Ok. Finns det någon tråd här på FB angående mordet?
Det tas upp i den här tråden..
http://www.flashback.org/showthread.php?t=299793
Citera
2008-02-24, 15:27
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny-62

Tack
Citera
2008-03-07, 18:39
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny-62

Och i den tråden kunde man hitta:

Citat:
Vid tillfället för mordet bodde jag mycket nära mordplatsen. Hade det inte varit att det den natten blåste otroligt mycket skulle jag säkert hört eventuella skrik. Polisen förhörde alla i området, inklusive mig och min familj.

Det har uppstått många rykten kring gärningsmannen och hur brutalt mordet skulle ha varit. Jag kan inte annat än komma med fler rykten. Jag har inte hört något om att en pizzabagare skulle vara inblandad. Däremot har jag (genom polisen) fått höra att den som stod högst upp bland de misstänkta var en psykisk sjuk man som bodde i samma hus. Jag vet mycket väl vem denna man var/är. Han var inte känd som en särskilt trevlig person och hade periodvis våldsamma utbrott samt en förkärlek till att bekanta sig med yngre kvinnor. Andra grannar i det huset varnades av polisen för kontakt med den mannen. Eftersom mordet ej klarats upp blev denne man så klart ej fälld.

Jag bor inte kvar i samma stad längre men har inte sett honom då jag varit där (man såg honom ofta annars). Vad som hänt med honom vet jag inte.

och
Citat:
Jessica Torstensson som mördades 1992 på skiftesgatan har redan tagits upp, jag har hört från flera källor att mordet ska vara polisiärt uppklarat (bland annat i den här tråden), men jag har sett åtminstone 2 personer pekas ut som mördare. I den här tråden nämns "pizzabagaren" och på svenskamord.se nämns en äldre bror till Jessica. (Hon ska ha haft två bröder, en psyksjuk och en till, det ska vara den icke psyksjuke som pekas ut). Jag var bara 12 när det här hände, men jag skulle gärna få höra mer detaljer. Kommer jag ihåg rätt så skedde mordet bara något tiotal meter, hundra högst, från där jag bor nu.
Citera
2008-03-07, 18:47
Medlem
kalabalikens avatar
Och här är tråden i svenskamord.se
http://www.svenskamord.se/index.php?topic=331.0
Citera
2008-03-08, 00:31
Medlem
prudenss avatar
Ja, det var mycket bra info vilket gjorde mig än mer nyfiken. Vilka är dessa bröder det talas om? Och varför fanns det inte tillräckliga bevis mot den misstänkte?

Kan det vara så att den person som tillsammans med sin flickvän blev intervjuad i något nyhetsinslag om mordnatten och som hade skjutsat henne hem efter utekvällen var en av hennes bröder?

Efter ett sådant mord borde man bli rejält blodig. Skulle det då inte vara möjligt att ta upp fallet på nytt och använda sig av modern teknik - jag tänker på det "nyligen" uppklarade Helenfallet. Där använde man sig, mig veterligen, av dna-teknik!

Ja inte för att jag tror att jag har kommit på något som inte polisen redan klurat ut, men man kan ju alltid spåna

Kanske finns det någon Fb:are som vet lite mer om fallet
Citera
2008-03-08, 19:30
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prudens

Kan det vara så att den person som tillsammans med sin flickvän blev intervjuad i något nyhetsinslag om mordnatten och som hade skjutsat henne hem efter utekvällen var en av hennes bröder?

Det tror jag är helt uteslutet. Första vardagen efter mordet visste polisen och lokaltidningen inte hur Jessica tagit sig från stan till Anderstorp. När paret som skjutsat Jessica läste tidningen den dagen kontaktade de polisen. Att inte det skulle ha uppmärksammats att brodern var den som skjutsat henne är alltför otroligt.
Hon försökte få skjuts bland annat av discjockeyn inne på Etage, men han skulle jobba med att plocka bort sina prylar och skulle blir kvar ett tag så han sa att han inte kunde skjutsa henne. Sedan fick hon väl tag på paret ute på gatan och de kunde skjutsa henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in