2006-10-28, 00:55
Citat:
Ursprungligen postat av cnash
håller med. På mitt förra jobb åt jag o mina kamrater en gång i veckan på en indisk restaurang. Gott var det, o gav en skön mättnadskänsla faktiskt. Men nästan allt på menyerna är rena skiten sett till näring. Och då pratar jag inte om kryddningen för kryddor är nyttig men såserna simmar i ghee-olja, det är inga färska grönsaker, mycket är friterat och NAN-brödet o efterätterna är överdrivet oljiga och sliskiga, med mycket socker. Har även läst indiska kokböcker där recepten är dom samma som på restaurangerna. Dessutom har jag vart på indiska krogar där jag vet att personalen är från Indien. Det blir knappast annorlunda mat om det är indier eller bangladeshier som lagar.
Men ni kan ju inte jämföra traditionell indisk mat med det som serveras på ett jävla hak i stan!! För det första så finns det så otroligt många olika sorters indisk mat, pga att det är ett så stort land fylld med massor av olika mattraditioner, att jämföra de få rätter som serveras här, även om de skulle tillagas som de gör i indien, så skulle de inte kunna ge ens en liten smak av toppen av det isberg som döljer sig där. För det andra så är den maten som serveras på dessa indiska krogar och beskrivs i de västerländska "indiska" kokböckerna präglade av den västerländska kulturen = Fett, socker och kolhydrater i mängder. Och sådana faktum som att grönsakerna inte är färska beror ju inte på matkonsten i sig utan på restaurangen och dess personal!! Det finns en otrolig restaurang i Umeå, Ghandi, där maten är gudomlig. Och om du åker dit och efter det kan påstå att "All indisk mat är fet, söt och sliskig." så kommer jag tappa den lilla gnutta respekt jag har för dig, det gäller för alla. Jag försvarar Indisk mat med all min heder. Kom inte och säg att indisk mat är på ett sätt eftersom att du har sett hur det är i restauranger och matböcker, var av 99% är inställda på att tjäna pengar istället för att göra mat som är värd att kallas indisk, som vi har här i sverige! Det är i mina ögon lika intelligent som att säga att alla afrikaner är tjuvar, bara för att de två afrikaner som du träffat var de!