• 1
  • 2
2006-10-23, 21:30
Bannlyst
kina har diskuretas länge här, hur nyttig den är, vad som är typiskt osv. Nu ska indisk mat rannsakas. Finns det nåt i den som kan tänkas vara nyttigt? Jag menar vitt långkornigt ris, oljiga såser, fett bröd..slipper den undan näringspoliserna? Och hur gör indierna själva för att inte få sämre hälsa av käket?
Citera
2006-10-23, 21:36
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cnash
kina har diskuretas länge här, hur nyttig den är, vad som är typiskt osv. Nu ska indisk mat rannsakas. Finns det nåt i den som kan tänkas vara nyttigt? Jag menar vitt långkornigt ris, oljiga såser, fett bröd..slipper den undan näringspoliserna? Och hur gör indierna själva för att inte få sämre hälsa av käket?

Men du. Om du nu har last den dar traden om kinamat sa vet du ju hur hopplost det ar att svara pa en san har fraga. Indisk mat ar ett JAVLIGT brett begrepp och innefattar en sjuk mangd olika ingredienser, tillagningssatt osv. Det gar helt enkelt inte att svara pa den fragan pa nat vettigt satt.
Citera
2006-10-23, 21:44
Medlem
StigAllans avatar
De indiska kokböcker jag äger har ofta någon tanke bakom sina maträtter.
En filosofi som Ayurveda, tex.
Beroende på vilken religion köket befinner sig i så är rätterna anpassade till denna.
Indisk mat är väldigt nyttig.
Citera
2006-10-23, 21:56
Medlem
fulltexts avatar
Citat:
Du kan ju inte bedömma ett helt lands flera olika kök endast baserat på vad som serveras på restauranger i Sverige som dessutom nästan aldrig ägs eller drivs av indier?
Citera
2006-10-23, 21:59
Medlem
Skints avatar
Alltså det här med mat från vissa länder är väldigt svårt. Indisk mat är ju inte bara nanbröd och Chicken vindaloo. Man kan säkert göra dessa rätter både fettrika och magra.
Ett land med en miljard människor har förmodligen en ganska diversifierad matkultur. Så att prata i termer som nyttig/onyttig mat angående indisk mat är nog svårt.
Citera
2006-10-23, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fulltext
Du kan ju inte bedömma ett helt lands flera olika kök endast baserat på vad som serveras på restauranger i Sverige som dessutom nästan aldrig ägs eller drivs av indier?

vad drivs dom av då om inte indier?
Citera
2006-10-23, 22:08
Medlem
fulltexts avatar
Citat:
vad drivs dom av då om inte indier?
Bengaler och pakistanier
Citera
2006-10-23, 22:11
Bannlyst
Citat:
Bengaler och pakistanier

jo men deras matkultur är ju besläktad, o den indiska maten i England är likadan som här. Förresten, varför är det fler bengaler än indier på india-krogarna?
Citera
2006-10-23, 22:12
Medlem
pockis avatar
I princip all 'indisk mat' som vi äter här har ju uppkommit i England och är en mix av mat från Indien, Pakistan och Bangladesh.
Den riktiga indiska maten är säkerligen nyttigare än den man får på restauranger.
Citera
2006-10-23, 22:30
Medlem
Citat:
Bengaler och pakistanier

Om man kan prata om indisk mat, utan att närmare specifiera sig, så kan man fan slänga in bengalisk och pakistansk mat där också.
Citera
2006-10-23, 22:51
Medlem
vagators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
De indiska kokböcker jag äger har ofta någon tanke bakom sina maträtter.
En filosofi som Ayurveda, tex.
Beroende på vilken religion köket befinner sig i så är rätterna anpassade till denna.
Indisk mat är väldigt nyttig.
Jag håller inte helt med.
Den absolut vanligaste basfödan i indien är vitt polerat ris, som gemene man äter berg av tillsammans med lite sönderkokta linser eller grönsaker.
Man använder tex rikligt med Ghee clarified butter till att steka och baka.
De alla indiska rätter du hittar på restauranger här i väst återfinns i Indien, ända skillnaden kan vara styrkan på kryddningen. Dessa rätter som oftast är ett axplock på de mest berömda rätterna från både norr och söder är just oftast väldigt feta och oljiga.
I tillägg så älskar Indier sötsaker, bakverk och socker som dom öser sitt kaffe eller chai fullt av.
I stort sett alla Indiska män jag känner har en stadig kalaskula
Naturligtvis finns det undantag men jämför man med tex Thailand, där folk är ganska smala överlag, känns indien som rena USA när det kommer till fethet.
Nu pratar jag naturligtvis inte om tiggarna eller de riktigt fattiga.
Citera
2006-10-23, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vagator
Jag håller inte helt med.
Den absolut vanligaste basfödan i indien är vitt polerat ris, som gemene man äter berg av tillsammans med lite sönderkokta linser eller grönsaker.
Man använder tex rikligt med Ghee clarified butter till att steka och baka.
De alla indiska rätter du hittar på restauranger här i väst återfinns i Indien, ända skillnaden kan vara styrkan på kryddningen. Dessa rätter som oftast är ett axplock på de mest berömda rätterna från både norr och söder är just oftast väldigt feta och oljiga.
I tillägg så älskar Indier sötsaker, bakverk och socker som dom öser sitt kaffe eller chai fullt av.
I stort sett alla Indiska män jag känner har en stadig kalaskula
Naturligtvis finns det undantag men jämför man med tex Thailand, där folk är ganska smala överlag, känns indien som rena USA när det kommer till fethet.
Nu pratar jag naturligtvis inte om tiggarna eller de riktigt fattiga.

håller med. På mitt förra jobb åt jag o mina kamrater en gång i veckan på en indisk restaurang. Gott var det, o gav en skön mättnadskänsla faktiskt. Men nästan allt på menyerna är rena skiten sett till näring. Och då pratar jag inte om kryddningen för kryddor är nyttig men såserna simmar i ghee-olja, det är inga färska grönsaker, mycket är friterat och NAN-brödet o efterätterna är överdrivet oljiga och sliskiga, med mycket socker. Har även läst indiska kokböcker där recepten är dom samma som på restaurangerna. Dessutom har jag vart på indiska krogar där jag vet att personalen är från Indien. Det blir knappast annorlunda mat om det är indier eller bangladeshier som lagar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in