Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-10-23, 11:07
  #1
Medlem
osiriz88s avatar
http://wii.qj.net/Wii-reiterates-fre...g/49/aid/70221

http://sickr.wordpress.com/2006/10/2...ed-to-be-free/

Börjar Sony bli smått nervösa eller?
I en jämförelse mellan PS3 och konkurenterna MS och Nintendo, så ljuger Sony rakt ut om bl.a att Wiis online multiplayer funktion kommer vara gratis i endast 6 månader och därefter kosta pengar.

Uppgifterna dementerades kort efter av Nintendos högkvarter samt flera stora spelmedier som struntprat!.. Haha, desperat försök att dra ner Wiis status! Längst ner i artikeln på Wii.qj.net så kan man läsa att MS dessutom hotar att vidtaga rättsliga åtgärder mot Sony pga deras felaktiga marknadsföring. ^^

Well.. om jag hade varit chef på Sony så hade jag varit lite nervös nu.

* Extremt försenad. Fansens tålamod rinner ut i sanden.
* Gamespy tycker att PS3s release titlar är svaga.
* IGN har sågat PS3 kontrollern samt det extrema priset på hela enheten.
* Skiljer sig inte märkvärt från X-box 360 när det gäller prestanda och spelutbud.
* Konsollen ligger långt sist i mätningarna på bl.a http://nexgenwars.com/
* Stor risk att Blu-Ray ej blir DvDns ersättare. Betydligt större chans att det blir HD-DVD, detta innebär katastrof för Sony.
* Sony smygljuger dessutom om sina konkurenters konsoller. = mest lol.

FloppStation3 någon?
Citera
2006-10-23, 11:22
  #2
Avstängd
Khorassans avatar
HD DVD är mer universallt. Blue Ray är mer än PSP skiva grej. Eller ett minneskort för någon konsoll. Det kommer alldrig bli "standard". Det blir bara en ny PSP skiva.

Ps3 kommer inte knäcka MS och Wii. Ps 3 har 7 CPUn, men bara 6 som används. Och de är på 1.3 ghz inte som MS 3.2GHZ! Och ju färre processorer desto bättre. Mindre mellanhänder om man säger så. Och en mardröm för speltillverkarna, det är ett fiasko.

Wii borde inte jämföras med MS o Ps3. Det är som att jämföra en Karaoke maskin med en spelkonsoll. Det är 2 helt skillda världar.
Känns lite som att alla grafikfanatiker gått över till PC, och bättre graffekort.

Wii har den där mysiga hemmakänslan och party conseptet. De är helt klart vinnarna.
Citera
2006-10-23, 11:42
  #3
Medlem
Hardtails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osiriz88
* Skiljer sig inte märkvärt från X-box 360 när det gäller prestanda och spelutbud.

Du verkar inte riktigt läst på, och att du ger ogrundad kritik om att "ju färre "processorer", dessto bättre" är ju bara skrattretande.

1. PS3 är sjukt mycket starkare än Xbox360, den kan inte ens mäta sig med PS3, XBOX360 är till och med nästan old-school numera. PS3 kommer hålla sjukt mycket längre hårdvarumässigt, jämfört med X360. Visst, Gears of War ser snyggt ut nu, men om 3-4 år så kommer MS sitta på sitt huvudkontor och gråta för att de va så giriga och lanserade sin konsol för tidigt för att försöka sno åt sig köpare från PS3.

Enda sporren som PS3 har emot sig är att det är relativt svårt att utveckla spel som tar ut ens en bit av max-effekten på PS3an, medans XBOX360s hårdvara redan reglerar spelutvecklares framtida planer. Detta är då nu, innan konsollen än släppts.

2. Ju färre "processorer" dessto bättre? Vad är det du snackar om egentligen? Hur kan du starta en tråd och ta upp någon som du inte har någon som helst koll på som grund för dina fördomar?

Ungefär lika dumt som att säga att alla invandrare i Sverige är arbetslösa och okunniga.

Varken XBOX360 eller PS3 har fler än en processor. En cell-processor innehåller 8 processorkärnor på samma chip, inte 8 separata processorer.

3. Sony tappar inte fans, de har hur många som helst.
Däremot är det tillexempel Microsoft det går dåligt för. Det gick så dålig för dem att de fick lansera X360 två gånger i Japan, pga att försäljningen gick så dålig.

Kommer till exempel ihåg ett klipp från en spelmässa, för några veckor sen där ett par personer gick omkring och frågade ut säkert 100 pers på mässan (en mässa för X360, PS3 och andra maskiner) om dom skulle köpa X360, PS3 eller Wii, och säkert 96% svarade PS3, många svarade dessutom PS3 och Wii, medans högst 1 svarade XBOX360.

4. Sen var du får det där med att HD-DVD skivor skulle bli större än Blu Ray förstår jag inte heller. En dubbellager Blu Ray tar, om jag inte missminner mig 50 gb och en dubbellagers HD-DVD tar bara 30 gb, en vanlig Blu Ray tar 25 gb och en vanlig HD-DVD tar 15 gb.

Det enda som står emot Blu Ray är väl att de har ett senare releasedatum på deras dubbellagrade diskar och att det krävs Blu Ray-spelare för att spela dem, vilket dock inte är något problem då dessa maskiner gott och väl kan komma att ta över marknaden så fort de sjunker i pris, detta kan ingen dra någon säker prognos på. Att tillägga finns ju att Blu Ray har ett större stöd av tillverkare.

Att du håller på å klagar som du gör beror väl bara på att du är så rädd att PS3 kommer vara den absolut dominerande multimediakonsollen på marknaden såfort den släpps.
Citera
2006-10-23, 11:50
  #4
Medlem
ZeroGravitys avatar
Microsoft dominates windows, nothing else..

Citat:
Ursprungligen postat av Hardtail
Du verkar inte riktigt läst på, och att du ger ogrundad kritik om att "ju färre "processorer", dessto bättre" är ju bara skrattretande.

1. PS3 är sjukt mycket starkare än Xbox360, den kan inte ens mäta sig med PS3, XBOX360 är till och med nästan old-school numera. PS3 kommer hålla sjukt mycket längre hårdvarumässigt, jämfört med X360. Visst, Gears of War ser snyggt ut nu, men om 3-4 år så kommer MS sitta på sitt huvudkontor och gråta för att de va så giriga och lanserade sin konsol för tidigt för att försöka sno åt sig köpare från PS3.

Enda sporren som PS3 har emot sig är att det är relativt svårt att utveckla spel som tar ut ens en bit av max-effekten på PS3an, medans XBOX360s hårdvara redan reglerar spelutvecklares framtida planer. Detta är då nu, innan konsollen än släppts.

2. Ju färre "processorer" dessto bättre? Vad är det du snackar om egentligen? Hur kan du starta en tråd och ta upp någon som du inte har någon som helst koll på som grund för dina fördomar?

Ungefär lika dumt som att säga att alla invandrare i Sverige är arbetslösa och okunniga.

Varken XBOX360 eller PS3 har fler än en processor. En cell-processor innehåller 8 processorkärnor på samma chip, inte 8 separata processorer.

3. Sony tappar inte fans, de har hur många som helst.
Däremot är det tillexempel Microsoft det går dåligt för. Det gick så dålig för dem att de fick lansera X360 två gånger i Japan, pga att försäljningen gick så dålig.

Kommer till exempel ihåg ett klipp från en spelmässa, för några veckor sen där ett par personer gick omkring och frågade ut säkert 100 pers på mässan (en mässa för X360, PS3 och andra maskiner) om dom skulle köpa X360, PS3 eller Wii, och säkert 96% svarade PS3, många svarade dessutom PS3 och Wii, medans högst 1 svarade XBOX360.

Väldigt intressant. Folk i min skola tror mig inte när jag säger att PS3 kommer vara sjukt mkt bättre än XBOX360. Personligen tyckte jag inte om Xbox:en heller. Jag är mer av en PlayStation kille.

1. Håller fullständigt med.

2. Hahaha xD

3. Inte konstigt att det går så illa för Microsoft så som dom håller på..

Däremot vet jag inte om jag ska köpa PS 3, det är ju förbannat dyrt. Ska kanske vänta ett år lr två.
Men jag funderar starkt på att köpa Wii, det kommer bli billigt och det ser väldigt snyggt ut !
Citera
2006-10-23, 11:53
  #5
Medlem
_2FST_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osiriz88
http://wii.qj.net/Wii-reiterates-fre...g/49/aid/70221

http://sickr.wordpress.com/2006/10/2...ed-to-be-free/

Börjar Sony bli smått nervösa eller?
I en jämförelse mellan PS3 och konkurenterna MS och Nintendo, så ljuger Sony rakt ut om bl.a att Wiis online multiplayer funktion kommer vara gratis i endast 6 månader och därefter kosta pengar.

Uppgifterna dementerades kort efter av Nintendos högkvarter samt flera stora spelmedier som struntprat!.. Haha, desperat försök att dra ner Wiis status! Längst ner i artikeln på Wii.qj.net så kan man läsa att MS dessutom hotar att vidtaga rättsliga åtgärder mot Sony pga deras felaktiga marknadsföring. ^^

Well.. om jag hade varit chef på Sony så hade jag varit lite nervös nu.

* Extremt försenad. Fansens tålamod rinner ut i sanden.
* Gamespy tycker att PS3s release titlar är svaga.
* IGN har sågat PS3 kontrollern samt det extrema priset på hela enheten.
* Skiljer sig inte märkvärt från X-box 360 när det gäller prestanda och spelutbud.
* Konsollen ligger långt sist i mätningarna på bl.a http://nexgenwars.com/
* Stor risk att Blu-Ray ej blir DvDns ersättare. Betydligt större chans att det blir HD-DVD, detta innebär katastrof för Sony.
* Sony smygljuger dessutom om sina konkurenters konsoller. = mest lol.

FloppStation3 någon?

Säger samma sak i den här tråden som en annan. Hur kan man lita på Nextgenwars? Finns inte en källa till något. Inte hur många som röstat, inte var dom får siffran antal sålda konsoller ifrån. Helt värdelös sisda då det gäller att få folk till att köpa en annan konsoll än PS3 som du nu använder sidan till.

Citat:
Ursprungligen postat av Khorassan
HD DVD är mer universallt. Blue Ray är mer än PSP skiva grej. Eller ett minneskort för någon konsoll. Det kommer alldrig bli "standard". Det blir bara en ny PSP skiva.

Ps3 kommer inte knäcka MS och Wii. Ps 3 har 7 CPUn, men bara 6 som används. Och de är på 1.3 ghz inte som MS 3.2GHZ! Och ju färre processorer desto bättre. Mindre mellanhänder om man säger så. Och en mardröm för speltillverkarna, det är ett fiasko.

Wii borde inte jämföras med MS o Ps3. Det är som att jämföra en Karaoke maskin med en spelkonsoll. Det är 2 helt skillda världar.
Känns lite som att alla grafikfanatiker gått över till PC, och bättre graffekort.

Wii har den där mysiga hemmakänslan och party conseptet. De är helt klart vinnarna.

Sen om man tar en titt på Playstation-3.se så ser man att den har 7 stycken kärnor på vardera 3.2GHz. Även engelska wikipedia säger 3.2GHz (http://en.wikipedia.org/wiki/Playstation_3). Varifrån har du fått din källa om att kärnorna ligger på 1.3GHz?
Citera
2006-10-23, 12:07
  #6
Medlem
stRs avatar
Jag tror att ps3 skulle vara en bättre maskin med hd-dvd.
Bluray är inte ett bättre alternativ för att det har mer utrymme, det är ett sämre alternativ för det är dyrare att tillverka och kräver att alla byter ut sin nuvarande multimedia utrustning, vilket medelklassen inte kommer uppskatta. Jag kom att tänka på att om ps3 är regionsfri blu-ray så är det ju faktiskt ett jävligt stort steg för blu ray, det värdelösa är att den inte klarar utav dvd skivor så man måste byta ut filmsamlingen.. Men jag antar att efter blu-ray kan vi ta det lite lungt med detta eviga upgraderande, känns ju fortfarande som att dvd är nytt.
Citera
2006-10-23, 12:17
  #7
Medlem
Draugs Hargs avatar
Woho! Fanboys!

Helt allvarligt, hur orkar folk hålla på raljera om Xbox och PS hela tiden? Diskussionerna verkar aldrig ta slut och folk vägrar inse att man faktiskt kan ha fler än en konsol åt gången.
Citera
2006-10-23, 12:19
  #8
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draugs Harg
Woho! Fanboys!

Helt allvarligt, hur orkar folk hålla på raljera om Xbox och PS hela tiden? Diskussionerna verkar aldrig ta slut och folk vägrar inse att man faktiskt kan ha fler än en konsol åt gången.

Inte om man har begränsad budget.
Vi som inte är bortskämda slynglar brukar vilja få ut så mycket som möjligt för pengarna.
Citera
2006-10-23, 12:34
  #9
Medlem
ZeroGravitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stR
Inte om man har begränsad budget.
Vi som inte är bortskämda slynglar brukar vilja få ut så mycket som möjligt för pengarna.

Here here! =)

Blueray kommer vara dyrt ja, men spelen kommer vara jävligt mkt bättre.
Citera
2006-10-23, 12:35
  #10
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroGravity
Here here! =)

Blueray kommer vara dyrt ja, men spelen kommer vara jävligt mkt bättre.

Jag syftade på kassavalvet som tyckte man kunde ha flera olika konsoler.
Citera
2006-10-23, 12:39
  #11
Medlem
osiriz88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardtail
Du verkar inte riktigt läst på, och att du ger ogrundad kritik om att "ju färre "processorer", dessto bättre" är ju bara skrattretande.

1. PS3 är sjukt mycket starkare än Xbox360, den kan inte ens mäta sig med PS3, XBOX360 är till och med nästan old-school numera. PS3 kommer hålla sjukt mycket längre hårdvarumässigt, jämfört med X360. Visst, Gears of War ser snyggt ut nu, men om 3-4 år så kommer MS sitta på sitt huvudkontor och gråta för att de va så giriga och lanserade sin konsol för tidigt för att försöka sno åt sig köpare från PS3.

Enda sporren som PS3 har emot sig är att det är relativt svårt att utveckla spel som tar ut ens en bit av max-effekten på PS3an, medans XBOX360s hårdvara redan reglerar spelutvecklares framtida planer. Detta är då nu, innan konsollen än släppts.

2. Ju färre "processorer" dessto bättre? Vad är det du snackar om egentligen? Hur kan du starta en tråd och ta upp någon som du inte har någon som helst koll på som grund för dina fördomar?

Ungefär lika dumt som att säga att alla invandrare i Sverige är arbetslösa och okunniga.

Varken XBOX360 eller PS3 har fler än en processor. En cell-processor innehåller 8 processorkärnor på samma chip, inte 8 separata processorer.

3. Sony tappar inte fans, de har hur många som helst.
Däremot är det tillexempel Microsoft det går dåligt för. Det gick så dålig för dem att de fick lansera X360 två gånger i Japan, pga att försäljningen gick så dålig.

Kommer till exempel ihåg ett klipp från en spelmässa, för några veckor sen där ett par personer gick omkring och frågade ut säkert 100 pers på mässan (en mässa för X360, PS3 och andra maskiner) om dom skulle köpa X360, PS3 eller Wii, och säkert 96% svarade PS3, många svarade dessutom PS3 och Wii, medans högst 1 svarade XBOX360.

4. Sen var du får det där med att HD-DVD skivor skulle bli större än Blu Ray förstår jag inte heller. En dubbellager Blu Ray tar, om jag inte missminner mig 50 gb och en dubbellagers HD-DVD tar bara 30 gb, en vanlig Blu Ray tar 25 gb och en vanlig HD-DVD tar 15 gb.

Det enda som står emot Blu Ray är väl att de har ett senare releasedatum på deras dubbellagrade diskar och att det krävs Blu Ray-spelare för att spela dem, vilket dock inte är något problem då dessa maskiner gott och väl kan komma att ta över marknaden så fort de sjunker i pris, detta kan ingen dra någon säker prognos på. Att tillägga finns ju att Blu Ray har ett större stöd av tillverkare.

Att du håller på å klagar som du gör beror väl bara på att du är så rädd att PS3 kommer vara den absolut dominerande multimediakonsollen på marknaden såfort den släpps.
Luktar gråtande fanboy om detta inlägg.

Du skriver 40000000 rader med cool text utan att uppge en enda källa till svammlet! Me visst, fortsätt du att övertyga dig om att dina 6000 du planerar att kasta bort på detta dödsdömda projekt i Mars 2007 är välplacerade slantar. PS3 kan jämföras med en stylad Volvo. Snygg på utsidan (grafiken) men ful och fet på insidan (Kvalliten + spelglädjen = noll). ^^

c u

Ps.. Inte bara Wii som kommer att mosa ps3. Den redan väletablerade X-box 360 kommer göra detsamma.
Citera
2006-10-23, 12:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardtail
2. Ju färre "processorer" dessto bättre? Vad är det du snackar om egentligen? Hur kan du starta en tråd och ta upp någon som du inte har någon som helst koll på som grund för dina fördomar?

Ungefär lika dumt som att säga att alla invandrare i Sverige är arbetslösa och okunniga.

Varken XBOX360 eller PS3 har fler än en processor. En cell-processor innehåller 8 processorkärnor på samma chip, inte 8 separata processorer.

Även om den har flera kärnor krävs multitrådning för att nyttja dom fullt ut. Det är ett betydligt mer tidskrävande arbete för en utvecklare och dessutom försvårar processorns arkitektur både testning och felåtgärder.

Att nyttja de olika kärnornas kraft är ett svårt arbete om det inte nyttjas i ett OS där olika programtrådar fördelas vid exekvering av processer. Att nyttja alla kärnor i en process är svårare.

Jag snackar av erfarenhet som utvecklare, dock inte just till CELL, men i allmänhet. Jag kan absolut tänka mig att den nya "experimentella" arkitekturen kommer bidra stora kostnader och längre utvecklingstider. Det påverkas naturligtvis markant av utvecklingsverktygen, men nya utvecklingsverktyg kräver även kraft och arbete.

Själv föredrar jag Nintendo 8-Bitars. Själva "next-gen" kriget isig är inte intressant för mig. Jag ligger redan 12 generationer efter
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback