Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2007-05-29, 10:37
  #49
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Jag fattar inte hur man kan misslyckas så kapitalt som man gjort med detta spel? Man undrar ju om det är något studentikåst skämt eller nåt.

Hur kan man så kategoriskt misslyckas med en duglig uppföljare till detta spel? Spelet har ju massiv potential bara lite ambition investerades i projektet. En trogen skara spelare finns ju och spelidén är faktiskt riktigt bra.

Så jävla sjukt uselt att jag måste revidera flertalet testsajter för att de inte bara kastat ut spelet direkt utan försökt ge sig på en någorlunda "seriös" recension.
Citera
2007-05-29, 11:02
  #50
Medlem
papa_ogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
Om man gillar orginalet gillar man nog det här, det känns som om dom gjort vissa saker medvetet dåliga för att få den rätta Ufo-känslan. Introt är ett väldigt bra exempel, eller explosionerna ingame e gött fula (jag menar att det är ful å dålig på ett väldigt bra sätt om nån förstår vad jag menar).
det är framförallt 2 saker jag inte tycker om med det här;
1. Det är inte på jorden, känns mer personligt att spela på jorden på nått sätt (klart att Area 51 ska ligga i nevada-öknen, eller att göteborgsbasen ska ligga i Sverige osv..).
2. Det är i framtiden, Det känns konstigt att mänskligheten behöver forska på laser-teknologi ett par 100 år i framtiden. saknar alla bondgårdar å kiosker som va så kul å spränga i Ufo:enemy unknown, nu e de fula ambulanser å framtids-skit. Dock är det bara mer eller mindre annan textur, banorna fungerar på precis samma sätt.

Förbättringar finns faktiskt också. Tex så kan man namnge sina soldater för att få det lite mer personligt, samt att dom dör inte när dom blir nedskjutna utan dom hamnar på sjukan typ 5-30 dagar vilket gör att man verkligen kan följa enstaka soldaters utveckling. Forskningen tycker jag fungerar bättre också, i Ufo:eu så satte man ju igång å forska på heavyplasma såfort man kom över en, nu går man igenom laservapnen också, känns mer realistiskt.

Jag har inte kommit överdrivet långt in i spelet ännu, men jag har aldrig råkat ut för en panikslagen soldat som skjuter sina kamrater hej-vilt, vet inte om jag tycker det är bra eller dåligt.

Jag kan iallafall säga att det är det bästa Ufo-spelet som släpps sen det första, tveklöst.

Du kan ju döpa om soldater i originalet med, samt att soldaterna dör inte alltid där heller.

Jag är nog tvungen att testa den här remaken eftersom jag är stort fan av unknown och terror from the deep.

Låter ju inte som en höjdare dock dessvärre.
Citera
2007-05-29, 11:22
  #51
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Efter att ha sett kommentarerna här så får man ju tyvärr inte allt för mycket positiva tankar.. Har alltid varit ett stort fan av x-com-serien och skulle gärna se en bra ny version, tyvärr verkar det ju inte vara denna..

Är det nån som har testat den varianten som det talas om i http://www.flashback.org/showthread.php?t=490075
Det är ett open source-projekt som jobbar för att skapa en ny och bättre version av x-com och just eftersom det är open source så litar jag mycket på dom. Det är fans av originalet som gör det. Inget företag som vill tjäna enkla pengar..

EDIT: Och den har multiplayer också. Lite lockande.
Citera
2007-05-29, 12:15
  #52
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
2. Det är i framtiden, Det känns konstigt att mänskligheten behöver forska på laser-teknologi ett par 100 år i framtiden
varför skulle det va konstigt ?
kolla bara på oss, vi har tillgång till laser lite överallt numer men laservapen ligger ändå LÅNGT in i framtiden och behövs forskning för att komma dit.
Citera
2007-05-30, 10:04
  #53
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Jag sitter här, två dagar efter att jag installerade och prövade spelet. Jag har fortfarande inte riktigt återhämtat mig från sorgen och besvikelsen. Min ynka semester på två veckor, varav en vecka dedikerad till UFO ter sig nu synnerligen oöverblickbar.

Vad bör jag göra? Tråden var en aptit-retare för mig, men utan den nödvändiga behovstillfredställelsen. Jag vill spela nåt liknande spel, fast ett bra sådant.

Tips?
Citera
2007-05-30, 10:09
  #54
Medlem
Herr Lindholms avatar
Har man löst problemet med att om ett flygplan skall åka över någon av polerna så tar det inte den rakaste vägen, utan rundar polen? (Själv så löste jag det problemet med att först åka till själva polen och sedan åka vidare. Jag misstänker att det beror på att jorden egentligen inte är en sfär, utan en cylinder man nypt till ändarna på.)
Citera
2007-05-30, 10:12
  #55
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Tips?
ta en titt i mod-världen eller modifiera spelet själv.
både grafik och script går att ändra-
Citera
2007-06-01, 10:53
  #56
Medlem
Redspeedos avatar
Går det att välja turnbased eller realtime före uppdragen? Apocalypse är min favorit i serien och utan realtime funkar inte dessa för mig längre.
Citera
2007-06-01, 10:59
  #57
Medlem
papa_ogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Efter att ha sett kommentarerna här så får man ju tyvärr inte allt för mycket positiva tankar.. Har alltid varit ett stort fan av x-com-serien och skulle gärna se en bra ny version, tyvärr verkar det ju inte vara denna..

Är det nån som har testat den varianten som det talas om i http://www.flashback.org/showthread.php?t=490075
Det är ett open source-projekt som jobbar för att skapa en ny och bättre version av x-com och just eftersom det är open source så litar jag mycket på dom. Det är fans av originalet som gör det. Inget företag som vill tjäna enkla pengar..

EDIT: Och den har multiplayer också. Lite lockande.

Det där såg däremot jävligt lockande ut. Måste testas ikväll!
Citera
2007-06-15, 01:21
  #58
Medlem
rückblendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
varför skulle det va konstigt ?
kolla bara på oss, vi har tillgång till laser lite överallt numer men laservapen ligger ändå LÅNGT in i framtiden och behövs forskning för att komma dit.
Vad jag menar är att man från början har vanliga enkla krutvapen.. nått säger mig att det finns något bättre om 100år eller va de nu kan tänkas vara. Så dags å börja forska på sånt när utomjordningarna är här lixom..
Nu har jag iallafall tröttnat på spelet, kan inte nån kunnig person fixa ordning banorna på spelet? Jag saknar städerna som va med i UFO:eu, och framför allt saknar jag bondgårdarna.. nu är det bara massa löjliga framtidshus och oljeledningar till höger å vänster.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback