Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-11, 19:38
  #205
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Du kan inte veta mycket om musik om du anser att Håkan Hellström och Babyshambles/P. Doherty är bäst i världen Även Björn Olsson, Cornelis Vreeswijk och John Frusciante är lite märkliga val över världens bästa artister...

1: Du citerar ett typ 7 år gammalt inlägg

2: Vad finns det då att diskutera om det handlar om din objektiva lista?
Säg vad du tycker är bäst och så kan tråden då stängas. Vad är syftet med att lista saker om dem inte ska anses rimliga?

3: Du verkar vara ett retard.
Citera
2018-09-11, 19:44
  #206
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
1: Du citerar ett typ 7 år gammalt inlägg
Ok, förhoppningsvis har din smak förbättrats lite under dessa år...
Citat:
2: Vad finns det då att diskutera om det handlar om din objektiva lista?
Säg vad du tycker är bäst och så kan tråden då stängas. Vad är syftet med att lista saker om dem inte ska anses rimliga?
Vi är båda subjektiva när vi har helt olika uppfattning om Håkan, och detta är självfallet helt ok...
Citat:
3: Du verkar vara ett retard.
Varför då...? För att jag råkade såra din stolthet en liten gnutta eller...
Citera
2018-09-12, 05:53
  #207
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Ok, förhoppningsvis har din smak förbättrats lite under dessa år...
Vi är båda subjektiva när vi har helt olika uppfattning om Håkan, och detta är självfallet helt ok...
Varför då...? För att jag råkade såra din stolthet en liten gnutta eller...

Nej, men för att du vill diskutera och ifrågasätta folks åsikter vad gäller en subjektiv tråd gällande konst.
Om du har kriterier på vad man ska följa när man bedömer artister kan du lägga fram dem. Så kan vi alla kanske hamna på samma artister och så blir vi alla superdupermega glada då vi alla tycker Dream Theater är bäst för dem spelar snabbast och något annat band för dem har flest ackord i sina låtar.
Citera
2018-09-12, 10:21
  #208
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Nej, men för att du vill diskutera och ifrågasätta folks åsikter vad gäller en subjektiv tråd gällande konst.
Om du har kriterier på vad man ska följa när man bedömer artister kan du lägga fram dem. Så kan vi alla kanske hamna på samma artister och så blir vi alla superdupermega glada då vi alla tycker Dream Theater är bäst för dem spelar snabbast och något annat band för dem har flest ackord i sina låtar.
Nja, det är väl meningen att vi skall vara subjektiva, jag råkar bara bli lite förbryllad när någon hävdar att t.ex. Håkan Hellström är bäst i världen, jag klarar inte alls av att förstå detta... När jag tittar på övriga skribenters listor så finns det åtskilliga namn som jag kanske inte själv tycker är bäst, men som jag ändå klarar av att förstå att andra rankar högt... Depeche Mode, Pixies, Television, Genesis, Pink Floyd och Eric Clapton t.ex. Sen finns det som sagt enstaka namn som jag inte alls fattar vad dom har att göra på en sån här världselit-lista...

Så är det med det...
Citera
2018-09-12, 23:25
  #209
Medlem
Geomeisters avatar
The Godfather of Soul, Mr. Please Please himself, The hardest working man in showbusiness.. Jaaaames Brown!

Steely Dan

The Doors

Neil Young

Blue Öyster Cult

Thin Lizzy

Qunicy Jones

Simon & Garfunkel

Genesis

Queen
Citera
2018-09-12, 23:49
  #210
Medlem
Tycker nog James Brown är bäst. Sen alla klassiker och band som queen och LedZeppelin är grymma och förtjänar en plats men personligen så gillar jag James Brown bäst av alla.. Gillar Chuck Berry med.
Citera
2018-09-21, 16:28
  #211
Medlem
Maidenmartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
ALLTID kul när andra människor upptäcker världens bästa band!
Lättlyssnat är det knappast. När jag själv började lyssna på Genesis så var det skivor som Invisible Touch och den självbetitlade från 1983 som gällde. Det var först när jag upptäckte The Knife, ett av deras många mästerverk, som nörderiet startade på allvar.
Supper's Ready är i min värld världens bästa låt. Den har ALLT. Den är allt ifrån glad till dyster, mjuk till tung och mot slutet även ödesmättad. Peter Gabriels vandring genom bibliska kapitel och syn på apokalypsen. The Musical Box är också lite av en låt som innehåller det mesta. Från tillbakalutat till rena galenskapen i mitten, för att sedan kulminera i slutet med Peters "why dont you touch me"-skrik. Definitivt en låt som visar vilket intryck bandet gjorde på senare prog- och hårdrocks-band.

Collins-eran är sjukt underskattad. Folk missar ofta hur välarbetat det är, och att bandet aldrig släppte sina progrötter oavsett hur kommersiella de kunde bli. Låtar som Invisible Touch och Land Of Confusion är en sak, men nämnda Driving The Last Spike, Fading Lights och den långa sviten i slutet på skivan Duke visar starkt att de fortfarande var ett progressivt band. Även om de inte alltid var progressiva, så var de inte blygsamma med att experimentera heller. Se låtar som Dreaming While You Sleep, Dodo/Lurker och Domino. Dessa överskuggas tyvärr av skivornas hitlåtar (som för övrigt oftast är lysande)

Har skrivit ett inlägg riktat till dig i Genesistråden där jag skrivit om mitt fortsatta utforskande av genesis. Det tar sig mer och mer måste jag säga. Ska försöka sätta ihop en topp 10 lista ikväll!
Citera
2018-10-13, 18:22
  #212
Medlem
Messiaskomplexs avatar
1. Led Zeppelin
2. Steely Dan
3. The doors
4. Biggie Smalls
5. Kanye West
6. Cream
7. Latin Kings
8. pst/q
9. Organism 12
10. Iron Maiden
Citera
2019-01-24, 03:03
  #213
Medlem
Maidenmartins avatar
Tiden går. Vissa band lämnar listorna, andra förblir kvar. Efter att ha utforskat väldigt mycket ny musik under 2018 tror jag att jag äntligen har lyckats skapa en korrekt och komplett topp 10-lista. Det ska sägas att placeringarna mellan banden varierar oerhört mycket beroende på dagsform och hur mycket man lyssnar på banden jämfört med andra. Det spelar dock ingen större roll. Totalt sett är det nog ändå de här banden/artisterna som permanent kommer att återfinnas på min topp 10-lista under en lång tid framöver


Iron Maiden:

Judas Priest:

Black Sabbath:

Rush:

AC/DC:

Metallica:

Pink Floyd:

Genesis:

Queen:

Bruce Springsteen:
Citera
2019-01-25, 00:31
  #214
Medlem
1. Rush!

I mitt tycke världens bästa rockband. Bara tre medlemmar som var för sig är musikaliska genier och alla anses vara top 10 bäst någonsin på sina respektive instrument.

Neil Pert anses av många som bästa trummisen, om inte annat så är han top 3 i de flestas bok.
Samma sak med Geddy Lee, top 3. I mitt tycke är han bästa basisten.
Hårdare konkurrens med elgitarr men Alex Lifeson platsar utan tvekan på top 10.

Otroligt synkroniserat och melodiskt band. Djupa filosofiska texter om allt möjligt. De har allt från instrumentala / progressiva låtar, till mer lättsmälta rocklåtar som verkligen fastnar tack vare melodin och refrängerna, samt en del tyngre låtar med sinnessjuka riffs.

Tätt efter Rush så följer band som: Pink Floyd, Led Zeppelin, Queen, Lynyrd Skynyrd, Jimi Hendrix, The Rolling Stones, Black Sabbath, Judas Priest, Metallica, Iron Maiden, Guns N'Roses, Neil Young, Alice In Chains, Genesis, Yes, King Crimson, Porcupine Tree, Tool.. Listan kan göras betydligt längre.

EDIT: Läste nyss posten ovanför min, kan inte annat än att hålla med Maidenmartin! Rush skapar konst! Tycker synd om alla människor som inte upptäckt Rush eller inte har förmågan att njuta av deras konst!
__________________
Senast redigerad av Eruannon 2019-01-25 kl. 00:42.
Citera
2019-10-24, 09:39
  #215
Medlem
VanDogs avatar
Yes, Genesis, Pink Floyd, David Bowie, The Who, Van Morrison, Bob Dylan, Eric Clapton, Lou Reed, Paul Simon
Citera
2019-10-24, 12:08
  #216
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
1) Pink Floyd

2) Iron maiden

3) Led Zeppelin

4) Guns N Roses

5) Black Sabbath

6) The Police

7) Scorpions

8) Metallica

9) Nirvana

10)Aerosmith
__________________
Senast redigerad av MegalodonIsAlive 2019-10-24 kl. 12:12.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback