Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-17, 22:32
  #1417
Medlem
Ferry31s avatar
Fruktansvärt tråkigt och tungt, men Kuyt har valt att lägga skorna på hyllan. Jag hade hemskt gärna haft kvar honom i Feyenoord en säsong till då hans lagmoral och rutin skulle kunna komma till nytta i Champions League.

Men jag förstår honom. Han är 36 år, har haft en lång karriär med mycket slit och ganska lite utdelning. Han fick göra hattrick i sin sista match och därmed spela hem första ligatiteln till Rotterdam på 18 år. En bättre avslutning på karriären är svår att få. Lägg även till att han fått spela mindre och mindre under säsongen så han kanske kände att det inte fanns så mycket mer att ge. Samma sak med landslaget där han tröttnade för ett par år sedan när han inte längre fick så mycket speltid. Nu tror jag dock att det huvudsakligen beror på åldern.

Han får säkert ett annat uppdrag inom klubben. Och Feyenoord får se till att förstärka i sommar. Få in lite nya spelare och förhoppningsvis även förlänga kontraktet med nyckelspelare i truppen. Kuyt borta, Elia lämnar troligen och antingen Vermeer eller Brad Jones kommer tacka för sig då båda är för bra målvakter för att vara backup åt den andra.
Citera
2017-05-28, 13:38
  #1418
Medlem
Hakapelitas avatar
Spännande nu mellan Utrecht och Alkmaar om plats i EL-kvalet.

Az vann första med 3-0, Utrecht leder nu sin hemmamatch med 2-0 inför andra halvlek.
Citera
2017-08-23, 21:02
  #1419
Medlem
Stivalis avatar
Den här spelaren som spelade för Haarlem har lustigt nog ett namn med fyra ord med tre bokstäver i varje. 3x4. Då är det ändå inte det mest lustiga med honom.

Abe van den Ban:
https://pbs.twimg.com/media/CeLoa69XEAEj0Gz.jpg:large
Citera
2017-08-23, 21:07
  #1420
Medlem
Stivalis avatar
Fan, då hade han ännu bredare mustasch tidigare!

Abe van den Ban:
https://pbs.twimg.com/media/CajwBDjUcAA1onz.jpg
Citera
2017-08-24, 03:07
  #1421
Medlem
Untouchables avatar
Hörde på radiosporten att Simon Gustafsson numera återfinns i Roda där han har startat säsongen bra. Kul om det skulle släppa för honom, han är för begåvad för Feyenoords frysbox i mina ögon.
Citera
2017-10-15, 19:55
  #1422
Medlem
Kosmios avatar
Någon som har varit på plats i Holland och sett fotboll? Ska se på PSV Eindhoven - Vitesse och undrade över fotbollskulturen, är de någon höjdare?
Citera
2017-10-15, 23:25
  #1423
Medlem
Ustyugov3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmio
Någon som har varit på plats i Holland och sett fotboll? Ska se på PSV Eindhoven - Vitesse och undrade över fotbollskulturen, är de någon höjdare?

PSV:s arena kan rocka som fa-an i höjdarmatcher i Holland samt i CL. Ett möte med Vitesse kan nog bli helt okej rent stämningsmässigt.
Citera
2018-09-10, 05:53
  #1424
Medlem
Wild.Bills avatar
Vad gör AZ Alkmaar och Twente i andradivisionen? Länge sen jag minns Twente som ett topplag, där nu PSV och Ajax sprungit ifrån, men Alkmaar har väl varit rätt respektabla det senaste decenniet? 1p på 3 matcher nu..


Hur är läget i landet fotbollsmässigt nuförtiden egentligen? Landslaget på dekis där Sneijder fick avtackning i veckan och Robben måste väl vara inne på sitt sista år...men han pensionerade sig förra året i landslaget... Tack Sverige!

Bakom är det fan tunt. Depay fick kapitulera tillbaka till Ligue 1 typ men sen har man Wijnaldum och Van Dijk i Liverpool iaf. Var fan är profilerna? Satsas det bara på skridskor och cykel nuförtiden??


Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Den här spelaren som spelade för Haarlem har lustigt nog ett namn med fyra ord med tre bokstäver i varje. 3x4. Då är det ändå inte det mest lustiga med honom.

Abe van den Ban:
https://pbs.twimg.com/media/CeLoa69XEAEj0Gz.jpg:large
Hahah, härlig natthumor det där.
Citera
2018-09-10, 22:28
  #1425
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wild.Bill
Vad gör AZ Alkmaar och Twente i andradivisionen? Länge sen jag minns Twente som ett topplag, där nu PSV och Ajax sprungit ifrån, men Alkmaar har väl varit rätt respektabla det senaste decenniet? 1p på 3 matcher nu..,
AZ spelar fortfarande i Eredivisie, det är förmodligen deras andralag som spelar i Eerste Divisie. Twente har jag för mig hade rejäla ekonomiska problem vilket till slut ledde till nedflyttning.
Citat:
Hur är läget i landet fotbollsmässigt nuförtiden egentligen? Landslaget på dekis där Sneijder fick avtackning i veckan och Robben måste väl vara inne på sitt sista år...men han pensionerade sig förra året i landslaget... Tack Sverige!

Bakom är det fan tunt. Depay fick kapitulera tillbaka till Ligue 1 typ men sen har man Wijnaldum och Van Dijk i Liverpool iaf. Var fan är profilerna? Satsas det bara på skridskor och cykel nuförtiden??
Jag tycker det ser ljusare ut nu än på flera år tillbaka.

Stortalanger har man i de Ligt, de Jong, van de Beek & Kluivert. Europeiska toppspelare har man i De Vrij och Van Dijk. Habila truppspelare har man i Wijnaldum, Strootman, Blind & Promes (åtminstone om han fortsätter leverera nu när han bytt från ryska till spanska ligan). Fortsätter Depay som förra säsongen (32 poäng i Ligue 1) så kan han faktiskt till och med bli något att räkna med. Jag har säkert glömt någon då jag inte har full koll på Oranje.

Det är så klart långt från vissa forna generationer som var mycket namnstarkare, men om man jämför med hur det såg ut för tre-fyra år sedan är det en klar förbättring skulle jag säga.
Citera
2018-09-10, 23:08
  #1426
Medlem
Wild.Bills avatar
Haha vad fan tänkte väl! Stod bara AZ Alkmaar upp och ner i listan så trodde det var a-laget. Ajax och PSVs lag har ju "Jong" innan namnen i andraligan.

(Borde kanske inte kollat på natten.)


Tuff grupp man fått i UNL och de där profilerna man växte upp med lyser med sin frånvaro. Mest därför jag fick för mig att kolla lite snabbt. För snabbt tydligen.

Man stod upp rätt okej mot mästarna Frankrike på bortaplan men offensiven lyste lite med sin frånvaro. Kunde varit värre antar jag...
Citera
2019-07-06, 16:14
  #1427
Medlem
Stivalis avatar
Märklig name-dropping

Jag hittade ett nummer av Fotbollsmagasinet från våren 1992. Här är bla en kortare intervju med Ruud Gullit. Där säger han att: "-Vår generation håller ytterligare två år. Sedan får andra ta över med Willy Gorter & Marco Gentile i spetsen."

Här är det märkligt. För mig ringde ingen klocka alls över dessa namn & jag påstår inte att de var dåliga bara för att jag inte hört talas om dem, men det låter ändå konstigt efter att ha kollat upp dem.

Marco Gentile var 24 år 1992 då Gullit gjorde uttalandet. Han spelade för FC Den Haag/ADO Den Haag (samma klubb, de bytte bara namn efter sammanslagning). Han hade aldrig spelat i landslaget. Det kan såklart ha varit så att han var på gång men att lojalitet till klubben sumpade en större karriär. Den Haag åkte nämligen ur Eredivisie den säsongen & Gentile stannade kvar i sin hemstads klubb. Kanske trodde han att de snabbt skulle ta sig tillbaka till högsta divisionen men det gjorde de inte så Gentile fortsatte spela i andradivisionen.

Men några år senare byter han klubb till MVV Maastricht som också ligger i andradivisionen. Sen tar karriären aldrig riktigt fart om han nu var ämnad att ta över efter EM-guld generationen från 1988. Trots att han är född i Den Haag så ska han enligt holländska wikipedia på något sätt vara släkt med gamle italienske storbacken Claudio Gentile. Gullit hade ju karriär i Italien så möjligen kan det ha bidragit till att han snappat upp Gentile som en kommande storspelare.

(FC Den Haag är alltså samma lag som ADO Den Haag)
https://en.wikipedia.org/wiki/Marco_Gentile

Sen har vi Willy Gorter som visserligen var mer framgångsrik än Gentile men som ändå ter sig som ett ännu märkligare namn att droppa som Hollands framtid. Han är nämligen bara ett år yngre än Gullit! Dessutom spelade han huvudsakligen med Lugano i Schweiz! Gullit är född -62, Gorter -63. Lugano hör ju inte ens till de bättre klubbarna i Schweiz, vid den tiden runt 1992 så dominerade Grasshoppers med Servette som utmanare. Gorter hade heller aldrig spelat i landslaget.

Det känns helt bisarrt att en 29-åring som mest spelat för Lugano & aldrig varit i landslaget skulle betraktas som spetsen för det nya Holland! 1992 när intervjun med Gullit gjordes så hade Gorter dock gått till Caen i Frankrike. Här kan lite av förklaringen ligga. Den säsongen var nämligen Caens bästa någonsin då laget slutade 5a. Möjligen att Gorter då var lite i ropet som nyförvärv & stjärna i ett sensationslag i Frankrike. De hade kanske rentav länge häng på en riktig topplacering.

Denna spelare var svår att googla då han tydligen förekommer under lite olika namn. Edwin Gorter, Willy Görter, Wilhelmus Görter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Edwin_Gorter

https://fr.wikipedia.org/wiki/Willy_G%C3%B6rter

https://images.app.goo.gl/tWtgsWuwyvpMvpvt8

Det finns ingen underskrift på artikeln så det framgår inte om en svensk journalist gjort intervjun eller om den var inköpt utifrån. Det kan ju vara så att Gullit ville göra en markering mot kaxiga ungtuppar på väg upp genom att droppa två helt inaktuella spelare som de som ska "ta över" i Holland. Eller så hade han som bosatt i Italien ingen koll alls på holländsk fotboll. Gullit var ju inte Ajax-spelare & hade kanske dålig koll på vad Ajax hade på gång. Eller så ville han bara driva med en svensk journalist utan koll genom att droppa två inaktuella namn.

Fast jag lämnar ändå dörren öppen för att det kan ha varit seriöst menat. Gentile var kanske framgångsrik ända tills ADO Den Haag åkte ur Eredivisie & Gorter var kanske just där & då en sensation i Frankrike när Caen gjorde sin bästa säsong. Gullit hade kanske bara missat att Gorter var 29 år....
__________________
Senast redigerad av Stivali 2019-07-06 kl. 16:21.
Citera
2019-07-06, 22:58
  #1428
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Märklig name-dropping

Jag hittade ett nummer av Fotbollsmagasinet från våren 1992. Här är bla en kortare intervju med Ruud Gullit. Där säger han att: "-Vår generation håller ytterligare två år. Sedan får andra ta över med Willy Gorter & Marco Gentile i spetsen."

Här är det märkligt. För mig ringde ingen klocka alls över dessa namn & jag påstår inte att de var dåliga bara för att jag inte hört talas om dem, men det låter ändå konstigt efter att ha kollat upp dem.

Marco Gentile var 24 år 1992 då Gullit gjorde uttalandet. Han spelade för FC Den Haag/ADO Den Haag (samma klubb, de bytte bara namn efter sammanslagning). Han hade aldrig spelat i landslaget. Det kan såklart ha varit så att han var på gång men att lojalitet till klubben sumpade en större karriär. Den Haag åkte nämligen ur Eredivisie den säsongen & Gentile stannade kvar i sin hemstads klubb. Kanske trodde han att de snabbt skulle ta sig tillbaka till högsta divisionen men det gjorde de inte så Gentile fortsatte spela i andradivisionen.

Men några år senare byter han klubb till MVV Maastricht som också ligger i andradivisionen. Sen tar karriären aldrig riktigt fart om han nu var ämnad att ta över efter EM-guld generationen från 1988. Trots att han är född i Den Haag så ska han enligt holländska wikipedia på något sätt vara släkt med gamle italienske storbacken Claudio Gentile. Gullit hade ju karriär i Italien så möjligen kan det ha bidragit till att han snappat upp Gentile som en kommande storspelare.

(FC Den Haag är alltså samma lag som ADO Den Haag)
https://en.wikipedia.org/wiki/Marco_Gentile

Sen har vi Willy Gorter som visserligen var mer framgångsrik än Gentile men som ändå ter sig som ett ännu märkligare namn att droppa som Hollands framtid. Han är nämligen bara ett år yngre än Gullit! Dessutom spelade han huvudsakligen med Lugano i Schweiz! Gullit är född -62, Gorter -63. Lugano hör ju inte ens till de bättre klubbarna i Schweiz, vid den tiden runt 1992 så dominerade Grasshoppers med Servette som utmanare. Gorter hade heller aldrig spelat i landslaget.

Det känns helt bisarrt att en 29-åring som mest spelat för Lugano & aldrig varit i landslaget skulle betraktas som spetsen för det nya Holland! 1992 när intervjun med Gullit gjordes så hade Gorter dock gått till Caen i Frankrike. Här kan lite av förklaringen ligga. Den säsongen var nämligen Caens bästa någonsin då laget slutade 5a. Möjligen att Gorter då var lite i ropet som nyförvärv & stjärna i ett sensationslag i Frankrike. De hade kanske rentav länge häng på en riktig topplacering.

Denna spelare var svår att googla då han tydligen förekommer under lite olika namn. Edwin Gorter, Willy Görter, Wilhelmus Görter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Edwin_Gorter

https://fr.wikipedia.org/wiki/Willy_G%C3%B6rter

https://images.app.goo.gl/tWtgsWuwyvpMvpvt8

Det finns ingen underskrift på artikeln så det framgår inte om en svensk journalist gjort intervjun eller om den var inköpt utifrån. Det kan ju vara så att Gullit ville göra en markering mot kaxiga ungtuppar på väg upp genom att droppa två helt inaktuella spelare som de som ska "ta över" i Holland. Eller så hade han som bosatt i Italien ingen koll alls på holländsk fotboll. Gullit var ju inte Ajax-spelare & hade kanske dålig koll på vad Ajax hade på gång. Eller så ville han bara driva med en svensk journalist utan koll genom att droppa två inaktuella namn.

Fast jag lämnar ändå dörren öppen för att det kan ha varit seriöst menat. Gentile var kanske framgångsrik ända tills ADO Den Haag åkte ur Eredivisie & Gorter var kanske just där & då en sensation i Frankrike när Caen gjorde sin bästa säsong. Gullit hade kanske bara missat att Gorter var 29 år....

Kul fynd med det låter helt klart som sarkasm av Gullit. Låter som en typisk replik som Zlatan skulle kunna ha sagt, typ ”ja nu är det väl Pontus Wernbloom och Valmir Berisha som får ta över efter mig”.

Tror tanken var att uppa sig själv. Sen är det lite oklart hur stor udd som var riktad mot Gorter och Gentile. Kan ju vara så att han är kompis med dem och ville ”Zlatan-skämta” lite med dem.
__________________
Senast redigerad av Tintin.i.Kongo 2019-07-06 kl. 23:03.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback