36 880 besökare online
858 325 medlemmar • 45 874 286 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Arbetsliv och arbetsmarknad
Svara på ämne
Ämnesverktyg
glyo
Medlem
glyos avatar
Hur mycket tjänar en mjölkbonde i genomsnitt per år?

Filofax... Ska nog hitta dig ser du... :evilgrin39:

speedfreek
Medlem
speedfreeks avatar
Räkna inte med något vidlyftig leverne. Även om du måhända har stora tillgångar i gården ger det sällan fet avkastning för bonden. Dessutom är det svårt att driva en gård på under 100 djur och kanske även det är tungrott. Se dig om efter något annat.

Släktingar som förvisso la av för snart 10 år sedan hade en stor gård, de tjänade kring 20 spänn i timmen. Då känns det svårt att gå upp vid halv fem-snåret alla dagar om året.

Smurfen_
Avstängd
Smurfen_s avatar
Svår fråga.

Det beror först och främst på följande faktorer:
*Gårdens storlek
*Jordbruk i första eller andra generation; belåningsgrad
*Antal kor

I regel väljer bönder att inte ta ut en allt för stor inkomst i lön, för då får de skatta bort så mycket.
Om de ska köpa en bil tex. så väljer de i regel sådana modeller som går att köpa till lantbruket och på så vis undviks moms samt att betala med skattade pengar.

Min granne är bonde och han har inte högre månadslön än 10 kkr innan skatt, men han bor i en herrgård med tillhörande åker- och skogsareal om 250 hektar.

Så mitt svar är att det i princip är omöjligt att uppskatta en bondes egentliga inkomst.

erikgottfrid
Medlem
erikgottfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfen_
....
Jag håller med, har själv grannar som är bönder och känner för den delen bönder också och har fått höra precis det smurfen säger.
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfen_
Om de ska köpa en bil tex. så väljer de i regel sådana modeller som går att köpa till lantbruket och på så vis undviks moms samt att betala med skattade pengar
För att detta ska funka måste det vara ett AB. Om det är enskild firma (som många bönder har) så brukar inte skattemasen gå med på det om du inte har en ganska bra bil privat.
.) . /(_)
/__/

psike
Medlem
Och hur dom än väljer att köpa bilen kan ni hugga i sten att den går på samma bränsle som traktorn, det vill säga diesel.

Dieselråttan
Medlem
Dieselråttans avatar
Efter min uppväxt på landet har jag gjort följande observationer

*En bonde går ALDRIG med vinst
*Det är alltid antingen för vått eller torrt för att skörden ska klara sig
*Maskinparken förnyas var femte år (trots att det inte blivit ngn vinst. ekonomiskt mysterium)
*En bonde betalar alltid alldeles för mycket i skatt (att de är skattesubventionerade till största delen rör dom inte i ryggen)

Så vad en mjölkbonde tjänar? Ingenting antagligen

Bacon
Medlem
Det går ju att leva bara på de pengarna som kommer från EU.

Blå Ruta
Medlem
Blå Rutas avatar
Bönder jag träffat gnäller alltid på att det är för vått/torrt/dyrt/beskattat o.s.v.
En bonde är ALDRIG nöjd.
Ett år när vädret varit perfekt kom bonden förbi och såg ut som en unge som bitit i en citron. Han gick med på att vädret varit perfekt, men enligt nån långtidsprognos skulle det bli lite fel i vädret två månader senare. Förstår inte varför inte bönder dör av magsår när allt jämt är fel...

Gammal Hårdrockare
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
En bonnjävel har alltid mat på bordet. Så sade man förr och det ligger mycket i det. De kan nog plocka ut en hel del skulle jag tro.

speedfreek
Medlem
speedfreeks avatar
Ja visst fan får man äta, det får de flesta som jobbar merparten av den vakna tiden. Håller med om att det är konstigt att de inte kolar av magsår, det är ganska oroande att ens årsinkomst kan bero på väder (detta påverkar ju då inte mjölkbönder lika mkt)

erikgottfrid
Medlem
erikgottfrids avatar
En bonde har det fan inte lätt vad ni än säger. Att ha en sommar som vi hade i år med extrem torka i vissa delar av kandet är dödens för en bondes ekonomi. Slår man ut arbetskonstnaderna så kan man komma ner i 20 kr/h. Så att bönder är gnälliga kan jag hålla med om men det är inte obefogat.
.) . /(_)
/__/

glyo
Medlem
glyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedfreek
Räkna inte med något vidlyftig leverne. Även om du måhända har stora tillgångar i gården ger det sällan fet avkastning för bonden. Dessutom är det svårt att driva en gård på under 100 djur och kanske även det är tungrott. Se dig om efter något annat.

Släktingar som förvisso la av för snart 10 år sedan hade en stor gård, de tjänade kring 20 spänn i timmen. Då känns det svårt att gå upp vid halv fem-snåret alla dagar om året.
Det är alltså så jävla kasst? Det suger ju Jag som tänkte mig skaffa massa EU-Bidrag och leva på Något liknande skit man kan göra?

Filofax... Ska nog hitta dig ser du... :evilgrin39:

Svara på ämne
Topp Dela »