Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-30, 20:55
  #805
Medlem
EastCoastWays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Nej, bensodiazepiner har en minimal negativ påverkan på levern, även vid högre doser. Bensodiazepiner är inte ens problematisk för patienter med leversvikt, beträffande Nitrazepam så är det ingen skillnad:


https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28606603/

Tack för svaret. Sökte lite själv och hittade:

” Nitrazepam has been associated with severe hepatic disorders, similar to other nitrobenzodiazepines. Nitrobenzodiazepines such as nitrazepam, nimetazepam, flunitrazepam, and clonazepam are more toxic to the liver than other benzodiazepines as they are metabolically activated by CYP3A4 which can result in cytotoxicity”

Alla benzo aktiverar väl det enzymet?!
Jaja
Citera
2023-07-31, 16:28
  #806
Medlem
EastCoastWays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Nej den rök för att den skrevs ut så sällan de sista åren så det fanns inga pengar för läkemedelsbolagen att tjäna.

När Z analogerna dök upp på marknaden så klassades de ju nästan som "harmlösa" och läkarna blev mer och mer restriktiva med Flunitrazepam och Nitrazepam och gör bolagen ingen vinst så avregistreras mediciner.

Tyckte Nitrazepam var helt ok att sova på fast med längre påslagstid än Flunitrazepam som var den upphottade versionen av Nitrazepam där man hade tillsatt fluormolekyler (om jag inte minns helt fel) vilket gjorde att den passerade blod/hjärnbarriären snabbare och man fick då ett snabbare påslag och det blev lite som att ta en Nitrazepam + en Stilnoct på samma gång dvs snabbare knockouteffekt.

Precis, Nitra är långsammare än Flunitra men gör jobbet ganska hyggligt ändå. Jag tror dom är relativt lika halveringstids-mässigt & långverkande. Men flunitra är ju betydligt mer potent än lillebrorsan Nitrazepam.

Men om jag måste jämföra tillslag, ja, då är väl Flunitra att föredra.
Zolpidem är fantastisk att somna på men inte om du har sån ångest och oro för då vaknar du 3 timmar senare pga dess korta halveringstid. Däremot är ju Zolpidem ökänd för att få folk att flippa ut helt och hållet om dom inte somnar direkt

Men på tal om potenta benzos.
Bring back Triazolam! Och midazolam. Enormt korta halveringstider men jisses vilken affinitets-bindning på receptorerna.
En Halcion och en Indica dominant gås, adios muchacho!
Citera
2024-02-14, 12:00
  #807
Medlem
Sådär då var licensen på Nitrazepam i hamn, förbannat skönt att slippa sova på en monstercocktail av andra läkemedel bla Xanor v.b (som är betydligt värre i min bok).
Citera
2024-02-14, 15:51
  #808
Medlem
Jag har aldrig förstått varför jag fick nästan noll effekt på nitrazepam även om jag tog 3-4st men sen om jag fick apodorm 5mg blev jag dunder skön på 2st. Någon som har förklaring på detta för jag fattar noll och det är samma med sobril 10mg och kunde ta 50mg och uppleva väldigt liten effekt men tog jag sen 2st 25mg sobril så kände jag av effekten säkert X5 tycker det är sjukt konstigt men har hänt på olika sorters alprazolam oxå minns en sort dom sen tog bort dom platta alprazolam som kickade som 2mg på endast 1mg.
Har det med bindning medel att göra eller varför.
Hade triazolam utskrivet några månader och dom var det kräm i fast var för hypnotisk för mig.
Citera
2024-02-20, 15:52
  #809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fluclazolam
Jag har aldrig förstått varför jag fick nästan noll effekt på nitrazepam även om jag tog 3-4st men sen om jag fick apodorm 5mg blev jag dunder skön på 2st. Någon som har förklaring på detta för jag fattar noll och det är samma med sobril 10mg och kunde ta 50mg och uppleva väldigt liten effekt men tog jag sen 2st 25mg sobril så kände jag av effekten säkert X5 tycker det är sjukt konstigt men har hänt på olika sorters alprazolam oxå minns en sort dom sen tog bort dom platta alprazolam som kickade som 2mg på endast 1mg.
Har det med bindning medel att göra eller varför.
Hade triazolam utskrivet några månader och dom var det kräm i fast var för hypnotisk för mig.
Ingen aning.

När jag hade Nitrazepam på recept förut så kände jag ingen skillnad på Mogadon, Apodorm eller Nitrazepam Recip öht.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback