2006-10-20, 16:12
Medlem
FreddeCMs avatar
Tjenare... blev riktigt chockad när jag noterade att det läcker vatten från en konstig sprucken spacklad låda som sitter fastmonterad uppe i högra takhörnet i sovrummet. Då slog det mig, kan det vara grannens duschvatten, grannens toalett, eller kommer det utifrån nu när det regnat? Delar av tapeten är nästan helt förstörd och det är blött som fan på golvet.

Någon som har en aning om vad denna fastmonterande låda är för skit? Övre diameter ~ 30cm Nedre Diameter ~ 10 cm
Citera
2006-10-20, 16:15
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreddeCM
Tjenare... blev riktigt chockad när jag noterade att det läcker vatten från en konstig sprucken spacklad låda som sitter fastmonterad uppe i högra takhörnet i sovrummet. Då slog det mig, kan det vara grannens duschvatten, grannens toalett, eller kommer det utifrån nu när det regnat? Delar av tapeten är nästan helt förstörd och det är blött som fan på golvet.

Någon som har en aning om vad denna fastmonterande låda är för skit? Övre diameter ~ 30cm Nedre Diameter ~ 10 cm

ta bilder så kan vi se mer. Kan vara allt från en luft tumma till en stam som går konstigt.

Är det en hyresrätt så ring hyresvärden asap!
Citera
2006-10-20, 16:16
Medlem
woofers avatar
Ibland så bygger man ju in rör och särskillt avloppsrör i små lådor för att det ska se snyggare ut. Det är alltså ingen omöjlighet att det är ett läckande avloppsrör. Det borde ju kännas på lukten om det är avlopsvatten. Är det en bostadsrätt så är det väl bara att ta fram bräckjärnet och öppna för att se vart vattnet kommer ifrån. Är det en hyresrätt så är det ju bara att ringa värde och säga fixa.

Edit: Nähä inte först idag heller... *surar*
Citera
2006-10-20, 16:31
Medlem
FreddeCMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
ta bilder så kan vi se mer. Kan vara allt från en luft tumma till en stam som går konstigt.

Är det en hyresrätt så ring hyresvärden asap!
Just nu är jag inte hemma, sitter på jobbet. Såg detta precis innan jag stack idag. Måste inträffat under natten
Det luktar spackel om skiten bara... lite sur äcklig lukt

Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Ibland så bygger man ju in rör och särskillt avloppsrör i små lådor för att det ska se snyggare ut. Det är alltså ingen omöjlighet att det är ett läckande avloppsrör. Det borde ju kännas på lukten om det är avlopsvatten. Är det en bostadsrätt så är det väl bara att ta fram bräckjärnet och öppna för att se vart vattnet kommer ifrån. Är det en hyresrätt så är det ju bara att ringa värde och säga fixa.

Edit: Nähä inte först idag heller... *surar*

Ja det är bostadsrätt som jag inte får tag på just nu! blir tokig... kan bli allvarliga skador
Citera
2006-10-20, 16:44
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreddeCM
Just nu är jag inte hemma, sitter på jobbet. Såg detta precis innan jag stack idag. Måste inträffat under natten
Det luktar spackel om skiten bara... lite sur äcklig lukt

Ja det är bostadsrätt som jag inte får tag på just nu! blir tokig... kan bli allvarliga skador

Nu vet ju inte jag vad du jobbar med och vilka konsekvenser som ev frånvaro kan få men om jag märkte att det läckte vatten från taket i min bostadsrätt så skulle jag nog sett till att det var under kontroll innan jag åkte till jobbet. Det känns som en högst legitim anledning att komma försent. Fastigheten kanske har avtal med någon form av jourhavande firma som man kan ringa när sådant här inträffar om man nu inte får tag på värden. Annars borde ditt försäkringsbolag kunna hjälpa till. Det ligger ju i deras eget intresse att begränsa skadan.

I värsta fall kan det ju vara en vattenlednig som spruckit och sådana sprickor blir inte mindre...Dom växer...
Citera
2006-10-20, 16:50
Medlem
Pendeltågs avatar
Övrigt >>>>>>>>>>>>>>> Bostad, hem och trädgård.

//Moderator
Citera
2006-10-20, 17:03
Medlem
FreddeCMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Nu vet ju inte jag vad du jobbar med och vilka konsekvenser som ev frånvaro kan få men om jag märkte att det läckte vatten från taket i min bostadsrätt så skulle jag nog sett till att det var under kontroll innan jag åkte till jobbet. Det känns som en högst legitim anledning att komma försent. Fastigheten kanske har avtal med någon form av jourhavande firma som man kan ringa när sådant här inträffar om man nu inte får tag på värden. Annars borde ditt försäkringsbolag kunna hjälpa till. Det ligger ju i deras eget intresse att begränsa skadan.

I värsta fall kan det ju vara en vattenlednig som spruckit och sådana sprickor blir inte mindre...Dom växer...
Har du rätt i... Åker hem direkt för att kolla läget. Sen har jag lite papper hemma där det står diverse journummer. Tack för hjälpen
Citera
2006-10-20, 17:37
Medlem
-jOE!s avatar
Samma sak hände mig förra veckan! Ring som sagt hyresvärden omgående!
Citera
2006-10-20, 17:45
Medlem
Jettings avatar
Får en känsla av att det är en avsättning för en golvbrunn eller en vinkel till avlopp eller liknande. Är fastigheten nyligen stambytt? Gamla badrumsgolv har ofta en bygghöjd på upp till 15cm(dvs allt fick plats i den kakan) Ibland inkräktar man på taket i lgh under för att slippa bygga upp golvet till den här massiva tjockleken. Stort misstag, men vanligt hos små föreningar för att spara en slant!
Citera
2006-10-21, 19:52
Medlem
kalabalikens avatar
Hos mig läckte det i en koppling mellan två avlopprör i innertaket för ett år sen. Som tur var så droppade det ner i tvättstugan, dvs. till ett våtrum. Rörmokaren fick göra en massa extra eftersom det visade det sig att den koppling som inte var helt ihoptryckt "lutade fel" dvs. det låg vatten i skarven hela tiden. Dessvärre var det inte bara att trycka ihop den och reglera fallet utan pga ett ventilationsrör som var ivägen så knegade han större delen av en förmiddag med detta. Sedan fick snickarna komma och sätta ny takgips.

Om vattnet kommer ex. från grannens dusch så är det inte säkert att det luktar.
Citera
2006-10-22, 04:22
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken
Om vattnet kommer ex. från grannens dusch så är det inte säkert att det luktar.

det kan jag skriva under på.
Citera
2006-10-22, 09:45
Medlem
Bråkmakarns avatar
Hur går det för dig Fredde? Fått ordning på't?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in