Flashback bygger pepparkakshus!
2006-10-19, 14:30
Medlem
SKRUVosdADs avatar
Köpte några xanor 0.5 mg för en vecka sedan tänkte ha dom som ångestämpande till flygeresan, då jag inte vet så mycket om olika prepparat så tänkte jag testa en tablet så man vet ungefär hur man känner sig.

Så jag åt 1st 0.5 mg och efter en timme kännde jag någon form av ro å lugn.
Men sen när man skulle sova vaknade efter 2 timmar tok svettig efter den värsta mardrömmen i mitt liv å vågade knappt somna om, somnade om å drömde samma saker igenom hela natte.

Tillfäligheter? är jag överkänslig? är det ett dåligt prepparat att använda för extrem flygrädsla? Kan det finnas något bättre att ta? isf vad?

Mvh
Citera
2006-10-19, 14:38
Medlem
Det är säkert tillfäligheter! 0,5mg är den lägsta dosen av alprazolam som just xanor innehåller. Eftersom du inte är van vid benso så kan du nog känna av det, men ta alla fall 1-2mg nästa gång. Då kommer du känna en mycke skönare känsla. Perfekt om du är flygrädd
Citera
2006-10-19, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigern
Det är säkert tillfäligheter! 0,5mg är den lägsta dosen av alprazolam som just xanor innehåller. Eftersom du inte är van vid benso så kan du nog känna av det, men ta alla fall 1-2mg nästa gång. Då kommer du känna en mycke skönare känsla. Perfekt om du är flygrädd

Finns även 0,25mg-tabletter.

Citat:
Ursprungligen postat av SKRUVosdAD
text...

Sömnstörningar är annars ovanliga av Xanor i terapeutiska doser (och allt upp till 2mg för en ovan kan kallas terapeutisk dos). Jag skulle tippa på tillfällighet. Hade du varit överkänslig mot alprazolamet hade det gått mer villt till än endast mardrömmar, så det är nog lugnt. Gå nu inte och oroa dig och var rädd för tabletterna bara för att du hade en dålig sömnupplevelse första gången du tog det. Jag har fått mardrömmar (och dessa har varit starka och otäcka) nån enstaka gång när jag tagit Xanor, men det rör sig kanske om endast ett par gånger och jag har ändå ätit det veckovis i flera år.

Plus: man kan även få mardrömmar utan medikamenter, som du säkert vet. Om man får det nån enstaka gång ibland så betyder det ju normalt inte att man är rädd för att sova, right?
Citera
2006-10-21, 15:16
Medlem
Himmler!s avatar
Jag får jämt mardrömmar om jag tar xanor innan jag går och lägger mig. Har aldrig haft liknande problem med andra lugnande/sömntabletter.
Citera
2006-10-25, 18:49
Medlem
Lite sent kanske, men saxat från fass ang. sömnen när det gäller Xanor/alprazolam:

Citat:
Ursprungligen postat av FASS.se alprazolam (xanor/alprazolam
Alprazolam ger en dosberoende minskning av REM-sömn och en förlängning av REM-latens.

Citat:
Ursprungligen postat av FASS.se oxazepam (sobril/oxascand)
Varken under eller efter utsättande synes oxazepam påverka REM-sömnen.
(nå, utsättning, men det torde ju innebära att det inte har nån inverkan på sömnen under insättande heller.)

Klonazepam och diazepam: ingen uppgift.

Förklaringen kan ligga där. Det tycks mig konstigt att biverkningslistan för xanor/alprazolam inte innehåller något om eventuella mardrömmar, eller sömnstörningar i övrigt. Om det nu är som fass beskriver det borde det vara tillräckligt många personer som rapporterat om det för att det skulle komma med som (om än sällsynt) biverkning.
Citera
2006-10-25, 20:04
Medlem
Doogless avatar
Jag får också mardrömmar om jag har tagit Xanor innan jag går och lägger mig. Det är ingen inbillning,utan jag märker helt klart att jag får mardrömmar av Xanor(Alprazolam).
Citera
2006-10-25, 20:37
Medlem
Arrite, då har vi mer eller mindre fastslagit att mardrömmar i vissa fall är en (odokumenterad) biverkning av Xanor. Kanske nåt man kan göra Pfizer, Merck NM m.fl. som saluför alprazolam/xanor uppmärksamma på? Om det nu är så att Xanor i en del fall ger sömnstörningar så bör det stå med i listan på biverkningar.
Citera
2006-10-27, 15:47
Bannlyst
Jag får en del Xanor 0,5 mg nu. Har underhållsdos på 4,5 mg om dagen. Har haft 6 mg som mest. Ska stå det i fass med någonstans. Jag får väldigt trevliga drömmar som jag kommer ihåg ganska väl, aldrig något störande i dem, tvärtom ser jag fram emot dem. Häromnatten var jag på en båt med 200 nakna kvinnor till exempel.
Citera
2006-10-28, 14:36
Medlem
Himmler!s avatar
Yepp inatt hände det igen. Jag kände att jag behövde en xanax för att somna, och vaknade under natten av att jag skrek på grund av mina mardrömmar. Aldrig mer alprazolam innan natti natti.
Citera
2006-10-28, 16:28
Medlem
Har också fått störd sömn av xanor, även av diazepam. När det gäller diazepam är oftas i doser högre än 25mg. Inte mardrömmar men vaknar lätt och stiger oftast upp efter bara ett par timmar. Fortfarande trött men kan inte somna om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in