Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-24, 11:50
  #5245
Medlem
"Huruvida du ser på min ålder vet jag inte riktigt vart det är relevant. nu är jag 30 om det skulle vara viktigt."


Jaja när jag var i nedre tonåren visste jag också precis hur alltet låg till och visste precis hur allt skulle göras.

Vad jag förstår av ditt inlägg är det framförallt ett visst märke på råtobaken som man måste använda för att få det där perfekta resultatet....
Citera
2017-11-24, 11:53
  #5246
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaintCosme
"Huruvida du ser på min ålder vet jag inte riktigt vart det är relevant. nu är jag 30 om det skulle vara viktigt."


Jaja när jag var i nedre tonåren visste jag också precis hur alltet låg till och visste precis hur allt skulle göras.

Vad jag förstår av ditt inlägg är det framförallt ett visst märke på råtobaken som man måste använda för att få det där perfekta resultatet....

Nej, men det är dem jag använder och det är dem mina tips utgår ifrån.
Lite svårt att ge slutvikter på andra satser som ger 2.5kg färdigt snus och det jag använder ger 2kg färdigt snus. Därför var jag tvungen att utgå ifrån vad jag använde för grejer. Och ja jag tkr dem är överlägset bäst på marknaden! Men det går att göra gott snus på andra märken helt klart! Jag har provat!
Citera
2017-11-24, 15:50
  #5247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Kan man köpa råtobak som privatperson från ett annat EU-land?

Har kollat på tullverkets hemsida men hittar bara info om cigaretter och röktobak.
Inga regler gällande import av råtobak.

Det borde väl vara tullfritt att importera själv?
Hur mycket får man importera som privatperson egentligen?

Du får ta hem så mycket du vill så länge det är för eget bruk och inte rökbart eller behandlat! Behandlat menas när tobaken är strippad/sönderriven med maskin eller för hand! Behandlad kan också vara att den är smaksatt med någon arom! Så fort något gjorts med tobaken mer än plockad är den således behandlad! Ingen tull eller skatt på den tobaken som du får ta med dig hem för eget bruk!
Citera
2017-11-26, 00:06
  #5248
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaktarn666
Du får ta hem så mycket du vill så länge det är för eget bruk och inte rökbart eller behandlat! Behandlat menas när tobaken är strippad/sönderriven med maskin eller för hand! Behandlad kan också vara att den är smaksatt med någon arom! Så fort något gjorts med tobaken mer än plockad är den således behandlad! Ingen tull eller skatt på den tobaken som du får ta med dig hem för eget bruk!


Det vart inga problem med tullen, fick det levererat hem till dörren igår!

Nu skall det kvarnas till pulver och hoppas på bra snus av det hela
Citera
2017-11-26, 09:54
  #5249
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaktarn666
Du får ta hem så mycket du vill så länge det är för eget bruk och inte rökbart eller behandlat! Behandlat menas när tobaken är strippad/sönderriven med maskin eller för hand! Behandlad kan också vara att den är smaksatt med någon arom! Så fort något gjorts med tobaken mer än plockad är den således behandlad! Ingen tull eller skatt på den tobaken som du får ta med dig hem för eget bruk!
Fast jag vill nog förtydliga lite:
Om man köper tobaksblad som är "kurerade" med exempelvis coca-cola eller honung så innebär det inte att tobaken skall beskattas (även om ordet betyder just botad/behandlad).

När det gäller strippade blad så är mitt intresse väldigt svalt just för att själva mittnerven (och ibland även lite stjälk) bara gör själva snuset bättre.
-Det är däremot smart att hacka stjälken redan vid skörden då den efter torkning är ungefär lika hård som tröskeln till eran dörr (nästan omöjlig att mala). Men däremot så blir mjölet en fantastisk komponent som binder ihop snuset. De större bitarna ger en känsla av grovare tobak.
-Därför föredrar jag egen tobak före köpt, men man ska också vara medveten om att det är en halv veteskap..
Citera
2017-11-26, 18:18
  #5250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Det vart inga problem med tullen, fick det levererat hem till dörren igår!
Kan du direkt köra ner allt i en kvarn, eller måste du först sortera? Vad fick du betala? Har du någon länk till butiken?
Citera
2017-11-26, 23:57
  #5251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Kan du direkt köra ner allt i en kvarn, eller måste du först sortera? Vad fick du betala? Har du någon länk till butiken?

Du har PM
Citera
2017-11-27, 10:36
  #5252
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Kan du direkt köra ner allt i en kvarn, eller måste du först sortera? Vad fick du betala? Har du någon länk till butiken?
Hur menar du med att sortera?
-Jag brukar använda mig av en "blender" på en gammal matberedare/hushållsassistent. Sen siktar jag tobaken i en sikt men ett durkslag går troligen ganska bra det också.
Tänk på att ha mycket fria ytor runt dig bara (det skitar ner lite nämligen).
min åsikt om olika kategorier:
Burley ger lite nötig smak på snuset.
Ljustobak ger lite smaken av stall.
Mörktobak ger ofta en fruktig smak. Robustare i sin smak (Jag älskar smaken men några hatar den)
Orientalisk (Turkisk) smakrik, men inte så "kraftig" smak som mörk tobak.

-Vill man känna sin tobak så tycker jag att man bör göra en mindre sats och "bara" smaksätta med lite Rökarom. Då märker man ganska fort vad man själv gillar mest. Sen kan man börja experimentera med diverse andra aromer (om man vill).
Citera
2017-11-27, 12:32
  #5253
Medlem
Det är kul att blanda eget.
https://snusfabriken.com/produkt-kat...nda-eget-snus/
Där har dem en bra uppsättning tobak!
Citera
2017-11-27, 18:49
  #5254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Hur menar du med att sortera?
Kanske fel ordval, tänkte nog om man river bort bladnerven och kör separat, eller om det bara är att mosa ner tobaken i kvarnen, om det kan fungera med en vanlig köttkvarn.
Citera
2017-11-27, 20:42
  #5255
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Kanske fel ordval, tänkte nog om man river bort bladnerven och kör separat, eller om det bara är att mosa ner tobaken i kvarnen, om det kan fungera med en vanlig köttkvarn.
Aha min relativt låga erfarenhet är att du lyckas bäst om du öppnar förpackningen och luftar tobaken. Låter den ligga i rumstemp någon dag.
Är inte mittnerverna torra nog så blir det bara gröt..

Men som sagt jag föredrar även blender före kvarn.
Citera
2017-11-28, 12:45
  #5256
Medlem
Inget mer bakande i ugn i flera dagar.
Deras snussats Premium Express är suveränt bra. Bäst hittills av alla snussatser jag provat genom åren.


https://swedsnus.nu/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback