Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-23, 13:13
  #5053
Avstängd
Var hos en polare igår som bjöd på hemgjort snus, dock i prillor inte löst som jag hade trott de skulle va.
Smakade töntigt på nåt sätt. Man kan väl göra de hur starkt man vill? Han hade gjort dom jättesvaga haha...
Citera
2017-03-24, 11:48
  #5054
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Ska man klippa hål i ett hörn som det står på baksidan av stekpåsen eller? Körde nyss in snussatsen med stekpåsen utan att klippa hål..

Så här gör jag:

1. Nej klipper inget hål i påsen. Kanske andra gör det men vad skulle det isåfall vara för mening om man nu vill slippa den goda doften vid snustillverkningen...

2. Kramar ur all luft i påsen innan den går in i värmen. Pga att luft expanderar vid värme och påsen kan annars explodera.

3. Använder inte de medskickade förslutningsatiraljerna utan lägger inte ner mer snus än att det går att knyta en rejäl luftät knut.

4. Påsarna kan utan problem återanvändas efter rengörning.

Lycka Till!
Citera
2017-03-24, 13:28
  #5055
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaintCosme
Så här gör jag:

1. Nej klipper inget hål i påsen. Kanske andra gör det men vad skulle det isåfall vara för mening om man nu vill slippa den goda doften vid snustillverkningen...

2. Kramar ur all luft i påsen innan den går in i värmen. Pga att luft expanderar vid värme och påsen kan annars explodera.

3. Använder inte de medskickade förslutningsatiraljerna utan lägger inte ner mer snus än att det går att knyta en rejäl luftät knut.

4. Påsarna kan utan problem återanvändas efter rengörning.

Lycka Till!
Gav fan i att klippa hål och so far so good! Tillsatte öven lite Dark fired och Burley tobak igår och snuset fick en annan lukt/ton idag när jag skulle ta ut den och tillsätta sista innan den ska in 12h igen. Ska bli intressant om smaken blir lite mörkare med. Tackar!
Citera
2017-03-25, 15:52
  #5056
Medlem
slitenslavs avatar
Efter att ha snusat grovsnus i flera decennier bestämde jag mig att prova göra eget när prislappen började närma sej 50 spänn. kan som kuriosa nämna att 1980 kostade en dosa snus lika mycket som en liter bensin, 3 kronor. så för veckopengen handlade jag 5 liter soppa och 2 dosor grov. åter till ämnet så handlade jag hos kungssnus första gången och det höll på bli min sista, att blanda detta finkorniga blev ingen höjdare, men fick sedan prova hemgjort ifrån cuthof som var en tioplussare, men cuthof var lite väl dyrt så numera köper jag Prillan grov, som är väldigt prisvärt. Gjorde 3 satser nu i veckan, till mitt recept hade jag 3 flaskor anis, två bergamotte och en eucalyptus, till den ena satsen hade jag även kanelolja och vaniljolja. så djävla bra snus finns inte på affären, ibland när jag glömt dosan hemma så blir jag tvungen köpa nåt lössnus i butik, men den åker ner i storburken vid hemkomst. köpsnuset håller färskt ett par dagar medan det egna blir godare ju längre det lagras, det smakar lite bränt i början och är skitgott efter nån månad. Har gjort eget i 7-8 år nu och prislappen är inte längre nåt argument för att sluta. ca 285 för tobaken + 30 för kemikaliesatsen och 20 spänn per flaska smakoljor blir ca 400 spänn för 2,5 kilo, det är billigt.
Citera
2017-03-25, 19:04
  #5057
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slitenslav
Efter att ha snusat grovsnus i flera decennier bestämde jag mig att prova göra eget när prislappen började närma sej 50 spänn. kan som kuriosa nämna att 1980 kostade en dosa snus lika mycket som en liter bensin, 3 kronor. så för veckopengen handlade jag 5 liter soppa och 2 dosor grov. åter till ämnet så handlade jag hos kungssnus första gången och det höll på bli min sista, att blanda detta finkorniga blev ingen höjdare, men fick sedan prova hemgjort ifrån cuthof som var en tioplussare, men cuthof var lite väl dyrt så numera köper jag Prillan grov, som är väldigt prisvärt. Gjorde 3 satser nu i veckan, till mitt recept hade jag 3 flaskor anis, två bergamotte och en eucalyptus, till den ena satsen hade jag även kanelolja och vaniljolja. så djävla bra snus finns inte på affären, ibland när jag glömt dosan hemma så blir jag tvungen köpa nåt lössnus i butik, men den åker ner i storburken vid hemkomst. köpsnuset håller färskt ett par dagar medan det egna blir godare ju längre det lagras, det smakar lite bränt i början och är skitgott efter nån månad. Har gjort eget i 7-8 år nu och prislappen är inte längre nåt argument för att sluta. ca 285 för tobaken + 30 för kemikaliesatsen och 20 spänn per flaska smakoljor blir ca 400 spänn för 2,5 kilo, det är billigt.

Känner igen mig i dig.

Visserligen började jag snusa Grov redan 1972 och minns faktiskt inte vad priset var på den tiden men en dosa lös kostade alltså bara 3kr 1980.

Kom med i gänget och börja odla din egen tobak med tanke på att du redan nu odlar din egen opiumvallmo.
Citera
2017-03-27, 00:41
  #5058
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaintCosme
Så här gör jag:

1. Nej klipper inget hål i påsen. Kanske andra gör det men vad skulle det isåfall vara för mening om man nu vill slippa den goda doften vid snustillverkningen...

2. Kramar ur all luft i påsen innan den går in i värmen. Pga att luft expanderar vid värme och påsen kan annars explodera.

3. Använder inte de medskickade förslutningsatiraljerna utan lägger inte ner mer snus än att det går att knyta en rejäl luftät knut.

4. Påsarna kan utan problem återanvändas efter rengörning.

Lycka Till!

Varför kladda med snuset direkt i påsen? Burkarna man får med satsen får plats i de stora stekpåsarna. Då räcker det bra med påsförslutaren som följer med.
Citera
2017-03-27, 01:32
  #5059
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steehle
Varför kladda med snuset direkt i påsen? Burkarna man får med satsen får plats i de stora stekpåsarna. Då räcker det bra med påsförslutaren som följer med.

Okej låter absolut mest praktiskt om man kör i ugnen.

Använder själv riskokare och i denna är det lie svårt att få ner lådorna..
Citera
2017-03-28, 14:01
  #5060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaintCosme
Okej låter absolut mest praktiskt om man kör i ugnen.

Använder själv riskokare och i denna är det lie svårt att få ner lådorna..

Ah, använder själv riskokare, men kör utan någon påse. Luktar nästan inget när jag kör den i riskokaren, i alla fall inget oangenämt (som det brukar göra i ugnen). Men det beror kanske på att jag kör den i låg temperatur, 55-60 grader.
Citera
2017-03-28, 14:41
  #5061
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steehle
Ah, använder själv riskokare, men kör utan någon påse. Luktar nästan inget när jag kör den i riskokaren, i alla fall inget oangenämt (som det brukar göra i ugnen). Men det beror kanske på att jag kör den i låg temperatur, 55-60 grader.

Tyvärr har jag den sämsta sortens riskokare. typ denna: http://www.xn--ob-eka.se/hushall/kok...oltage-3503404

Den håller inte tätt någonstans och om man inte lägger snusmassan i påsar så är snusmassan totalt "snustorr" redan efter ett halvt dygn.

Men med en riskokare som är hermetiskt tillsluten och med tilltäppt ventil är naturligtvis läget helt annorlunda.

Så jag erkänner att jag var aningen begränsad och enögd i mitt svar till både dig och spitzlix.
Citera
2017-04-01, 13:15
  #5062
Medlem
storpungens avatar
Någon som hört talas om en portionssnussars som heter betnér svenskt snus. Har bara sett dom på en butik och söker på nätet så ser jag att en butik i norra norrland tagit hem det.
Citera
2017-04-01, 17:28
  #5063
Medlem
GunvaldLarssons avatar
Kungssnus MEDIUM är riktigt najs. Kan även tipsa om Jämtsnus och deras satser. Aningen dyrt kanske, men man slipper "gruset" som många gånger finns i tex. Cobras satser. Och i vanlig god ordning, man får det man betalar för.

=)
Citera
2017-04-02, 13:04
  #5064
Medlem
slitenslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaintCosme
Känner igen mig i dig.

Visserligen började jag snusa Grov redan 1972 och minns faktiskt inte vad priset var på den tiden men en dosa lös kostade alltså bara 3kr 1980.

Kom med i gänget och börja odla din egen tobak med tanke på att du redan nu odlar din egen opiumvallmo.
Haha, Ja jag har funderat på odla min egen tobak, hur stor yta behövs för ca 5 kilo torrsubstans?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback