Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-16, 19:26
  #3313
Medlem
Finns det någon som lyckats göra något som liknar göteborgs prima fint och hur
Citera
2014-04-16, 21:33
  #3314
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schadow
Finns det någon som lyckats göra något som liknar göteborgs prima fint och hur
Tyvärr inte jag iaf.. Men intressant:
Rökarom (som allt annat snus).
Fruktig smak (jag kan gissa på druvor och någon citrus)
Nypon (hittar ingen lämplig arom, tyvärr).
- För att få "rätt känsla" ska du som namnet skvallrar om välja finmald tobak, minns
Citera
2014-04-17, 18:35
  #3315
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Tyvärr inte jag iaf.. Men intressant:
Rökarom (som allt annat snus).
Fruktig smak (jag kan gissa på druvor och någon citrus)
Nypon (hittar ingen lämplig arom, tyvärr).
- För att få "rätt känsla" ska du som namnet skvallrar om välja finmald tobak, minns
Vad maler du tobaken med? Hittade en pdf på en hammarkvarn som verkar vara grejen vid snusmjölsframställning. Det kräver en del för tillverkningen av den, pdf:en påminner mer om en forskningsrapport från KTH. men en hammarkvarn verkar vara det som gäller för snusmjöl.

http://speedy.sh/BFJ5x/Hammer-mill-snuskvarn.pdf
Citera
2014-04-17, 19:41
  #3316
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Vad maler du tobaken med? Hittade en pdf på en hammarkvarn som verkar vara grejen vid snusmjölsframställning. Det kräver en del för tillverkningen av den, pdf:en påminner mer om en forskningsrapport från KTH. men en hammarkvarn verkar vara det som gäller för snusmjöl.

http://speedy.sh/BFJ5x/Hammer-mill-snuskvarn.pdf
Jag använder mig av mixern på köksmaskinen, mins inte vad den heter nu... Men ser ut som en kanna med knivar i och den har lock (väldigt viktigt). Man bör vänta några minuter efter man malt innan man öppnar..
Det tar sin tid men absolut värt det..
-Jag vet att vissa använder kompost kvarn och grov tuggar tobaken med.. Jag var inne på att inverstera i en kvarn med mal stenar för något år sedan men, så blev det inte..
Citera
2014-04-18, 11:42
  #3317
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Jag använder mig av mixern på köksmaskinen, mins inte vad den heter nu... Men ser ut som en kanna med knivar i och den har lock (väldigt viktigt). Man bör vänta några minuter efter man malt innan man öppnar..
Det tar sin tid men absolut värt det..
-Jag vet att vissa använder kompost kvarn och grov tuggar tobaken med.. Jag var inne på att inverstera i en kvarn med mal stenar för något år sedan men, så blev det inte..
Kvarnen jag länkar till är en sk hammarkvarn, synd att de inte går att köpa.
Men den slår sönder tobaken till mjöl, och rätt inställd så ska den sortera kvistar, grus mm
om jag förstått det hela rätt. Men den kanske lämpar sej bäst till stortillverkning.

Tobaksfrön är beställt i alla fall, det blev dessa:

http://www.cuthof.se/Tobaksfr%C3%B6?product_id=194

Detta skall bli intressant.
Citera
2014-04-18, 12:15
  #3318
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Kvarnen jag länkar till är en sk hammarkvarn, synd att de inte går att köpa.
Men den slår sönder tobaken till mjöl, och rätt inställd så ska den sortera kvistar, grus mm
om jag förstått det hela rätt. Men den kanske lämpar sej bäst till stortillverkning.

Tobaksfrön är beställt i alla fall, det blev dessa:

http://www.cuthof.se/Tobaksfr%C3%B6?product_id=194

Detta skall bli intressant.
Har du stort utrymme och mycket tobak kan du eventuellt hitta en säd kvarn, hade 4 olika på gården jag växte upp på, jag kan tyvärr inte öppna din länk med min experia, men minns jag rätt var två av gårdens kvarnar hammarkvarnar.. Kompoat kvarnar finns i samma modeller men mindre..
-Så att du kan säkert söka på något sånt.. Ja en hammar kvarn kan krossa. Både sten och mala ben mjöl.. Så att den bör fixa även dom luriga tobaks stammarna och stjälkar..
Citera
2014-04-18, 12:19
  #3319
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Kvarnen jag länkar till är en sk hammarkvarn, synd att de inte går att köpa.
Men den slår sönder tobaken till mjöl, och rätt inställd så ska den sortera kvistar, grus mm
om jag förstått det hela rätt. Men den kanske lämpar sej bäst till stortillverkning.

Tobaksfrön är beställt i alla fall, det blev dessa:

http://www.cuthof.se/Tobaksfr%C3%B6?product_id=194

Detta skall bli intressant.
200:- he he inte ett dugg intressant.
Själv tar jag 3 för hundra;-) cuthof har inte jättebra grodd heller.
Citera
2014-04-18, 12:35
  #3320
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
200:- he he inte ett dugg intressant.
Själv tar jag 3 för hundra;-) cuthof har inte jättebra grodd heller.
Jag misstänkte det, men det är ju alltid en början.
Hyfsat gröna fingrar har jag i alla fall.

Edit: Det är ingen storodling jag skall göra, det blir till att odla i ett par pallkragar
i trädgården. Inga mängder, jag säljer inte eller så. Lyckas det så lär jag få igen pengarna i alla fall.
__________________
Senast redigerad av Avva66 2014-04-18 kl. 12:40.
Citera
2014-04-18, 12:53
  #3321
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Jag misstänkte det, men det är ju alltid en början.
Hyfsat gröna fingrar har jag i alla fall.

Edit: Det är ingen storodling jag skall göra, det blir till att odla i ett par pallkragar
i trädgården. Inga mängder, jag säljer inte eller så. Lyckas det så lär jag få igen pengarna i alla fall.
Absolut, sätt påse över knopparna så att dom inte blommar öppet!

Önskar dig gog lycka och ja du kommer få fin tobak, vill du ha andra storbladiga sorter så har jag några med både mer och mindre nikotin.. Det är en jättebra början du har. Va gold, och en standard burley havanna142 är en bra cigarr tobak och small stalk black mammoth är en skitbra snustobak!
Citera
2014-04-18, 13:30
  #3322
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Absolut, sätt påse över knopparna så att dom inte blommar öppet!

Önskar dig gog lycka och ja du kommer få fin tobak, vill du ha andra storbladiga sorter så har jag några med både mer och mindre nikotin.. Det är en jättebra början du har. Va gold, och en standard burley havanna142 är en bra cigarr tobak och small stalk black mammoth är en skitbra snustobak!
Ok, jag återkommer säkerligen med fler frågor.
Citera
2014-04-19, 14:33
  #3323
Medlem
Har gått genom många stadier vad gäller malningsproblemet av råtobak - från handjuckade köttkvarnar till elektriska som brukar brinna sönder efter ett tag - men tröttnat på de flesta...

Så numera häller jag sonika ut den köpta råtobaken (som brukar innehålla ca: 4% fukt) på golvet och låter den ligga och torka en vecka sisådär så den blir knastertorr. Sedan går det t.o.m lätt att mala tobaken till ett pulver mellan händerna. Tjockare nerver lägger jag åt sidan i en särskild hög för sig och kör i en miniblender, typ denna: http://www.jula.se/miniblender-hackare-150w-802265 funkar hur bra som helst trots priset på 149kr.

Naturligtvis funkar inte detta om man ska använda tobaken till cigg eller pipa men ska det bli snus så går det alldeles utmärkt och är ett billigt alternativ till dyrare kvarnar.

Men observera! Detta funkar bara om tobaken är absolut knastertorr.
__________________
Senast redigerad av annmaols 2014-04-19 kl. 14:37.
Citera
2014-04-20, 19:10
  #3324
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annmaols
Har gått genom många stadier vad gäller malningsproblemet av råtobak - från handjuckade köttkvarnar till elektriska som brukar brinna sönder efter ett tag - men tröttnat på de flesta...

Så numera häller jag sonika ut den köpta råtobaken (som brukar innehålla ca: 4% fukt) på golvet och låter den ligga och torka en vecka sisådär så den blir knastertorr. Sedan går det t.o.m lätt att mala tobaken till ett pulver mellan händerna. Tjockare nerver lägger jag åt sidan i en särskild hög för sig och kör i en miniblender, typ denna: http://www.jula.se/miniblender-hackare-150w-802265 funkar hur bra som helst trots priset på 149kr.

Naturligtvis funkar inte detta om man ska använda tobaken till cigg eller pipa men ska det bli snus så går det alldeles utmärkt och är ett billigt alternativ till dyrare kvarnar.

Men observera! Detta funkar bara om tobaken är absolut knastertorr.
Ser typ ut som den jag använder. Faktum är dessutom att köttkvarnarna ger upp om tobaken inte är torr. Är den torr funkar dom bra men handvevade är säkrare.. Då packar sig dom inte helt torra delarna. Längs kanterna tills det tar tvärstopp. En eldriven fortsätter ju tills den havererar. Köp så billigt ni kan ju dyrare jumer besviken blir man..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback