Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-30, 20:02
  #1489
Medlem
TooOlds avatar
Men jag tänkte inte göra allt samtidigt, utan bara ha kartongerna hemma. Det finns ingen chans att den torra tobaken blir dålig av att bara stå?
Det jag undrar är alltså om det finns något bäst före datum på tobakssatsen innan den är bakad i ugnen.
Citera
2012-01-30, 20:03
  #1490
Medlem
Ocelots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Lagra i rumstemp, då går det fortare. jag lagrar 3v
innan jag ställer det i kylen eller fryser ner det.

Ofasiken.. men blir det inte dåligt om det varit kylt nu i 2 dygn för att sen ta ut det i rumstemp igen?
Citera
2012-01-30, 20:05
  #1491
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocelot
Ofasiken.. men blir det inte dåligt om det varit kylt nu i 2 dygn för att sen ta ut det i rumstemp igen?
Nejdå, med allt salt och natriumkarbonat så lär det mycket till för
att det ska bli dåligt.
Citera
2012-01-30, 20:06
  #1492
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TooOld
Men jag tänkte inte göra allt samtidigt, utan bara ha kartongerna hemma. Det finns ingen chans att den torra tobaken blir dålig av att bara stå?
Det jag undrar är alltså om det finns något bäst före datum på tobakssatsen innan den är bakad i ugnen.
Mejla och fråga innan du handlar,
dom på Kungssnus borde väl veta det tycker jag.
Citera
2012-01-30, 20:06
  #1493
Medlem
Ocelots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Nejdå, med allt salt och natriumkarbonat så lär det mycket till för
att det ska bli dåligt.

Haha jo det är klart.. ska genast ta ut den ur kylen! jag började ju snusa min förra sats efter 1v i kyl och då smakade det bra men jag märkte med tiden att snuset smakade bättre o bättre för varje dosa jag fyllde på... hur länge brukar du ha ditt ståendes innan du börjar snusa av det?
Citera
2012-01-30, 20:12
  #1494
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocelot
Haha jo det är klart.. ska genast ta ut den ur kylen! jag började ju snusa min förra sats efter 1v i kyl och då smakade det bra men jag märkte med tiden att snuset smakade bättre o bättre för varje dosa jag fyllde på... hur länge brukar du ha ditt ståendes innan du börjar snusa av det?
Det beror på om jag har slut eller inte, men ett par veckor ska det helst stå i alla fall tycker jag.
Bäst är ju snuset när det börjar ta slut.
Citera
2012-01-30, 20:19
  #1495
Medlem
Ocelots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Det beror på om jag har slut eller inte, men ett par veckor ska det helst stå i alla fall tycker jag.
Bäst är ju snuset när det börjar ta slut.

Klart
Nu har jag iaf tagit ut det... ska pröva på det på fredag...sen får det stå ute i 3v och sen åker skiten in i kylen.
Citera
2012-01-30, 21:27
  #1496
Medlem
TooOlds avatar
Skickade iväg ett mail till kungssnus supporten ang. hur länge tobaken står sig utan att bli dålig.
Det vore ju schysst om man kunde ha en 30 lådor ståendes hemma, då har man snus i flera år framöver utan att behöva oroa sig för skattehöjningar.
Citera
2012-01-31, 12:23
  #1497
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TooOld
Skickade iväg ett mail till kungssnus supporten ang. hur länge tobaken står sig utan att bli dålig.
Det vore ju schysst om man kunde ha en 30 lådor ståendes hemma, då har man snus i flera år framöver utan att behöva oroa sig för skattehöjningar.


Citerat från deras hemsida under "Vanliga frågor";
"Hur länge håller en snussats?
- En snussats har praktiskt tagen obegränsad hållbarhet så länge den förvaras i normal
lufttemperatur och luftfuktighet.
- En tillagad snussats har en hållbarhet upp till 6månader.
Färdigt snus skall alltid kylförvaras."
Citera
2012-01-31, 13:49
  #1498
Medlem
johi77s avatar
Vänner, hjälpa till att översätta denna text
antagligen det skrevs på en gammal svenska och Google Translator översätter den inte är korrekt.

Jag är från Ryssland och min tobak redan 2 dagar svettas i "heatbox". Nu är jag väntar på fredag​​, då processen måste avslutas, kanske denna text finns någon användbar information:

Svettningen.
Sker i lådor, som rymma ungefär 25,5 kg.
Värmen I svettrummet 50 grader.
Svettningen pågår till 5:e dygnet, då snuset arbetas och sållas,
fyllas åter I lådorne som då insättas ånyo.
Sedan det nu åter stått ett dygn,
utslås det på aftonen, för att följande dag
undergå beredningen. Amen.

På morgonen I tid tages 10,6 kg finmalen pottaska (och finsigta) blandas i en serskild låda med en del af snuset,
hvarefter detta småningom in arbetas med det hela och
sållas.


bild= http://savepic.su/1248730.htm
__________________
Senast redigerad av johi77 2012-01-31 kl. 14:05.
Citera
2012-01-31, 18:49
  #1499
Medlem
Har nu gjort min andra sats prillan stark. Denna gången blev det bättre, det går att krama nu iaf utan att det smular sönder sig. Har hällt i 1 flaska bergamott och en rök, men tycker fortfarande att det smakar jävligt mycket salt, samt nu blev satsen klar idag så behöver ju stå och dra, men jag tycker denna är riktigt fuktig, ändå bättre än förr för den går som sagt o baka någotsånär, men är väldigt blött och rinner som fan. Vill ha samma konsistens som granit/ettan.

Har en flaska arom till att tillgå samt 2st påsar av gelet som binder det för bättre krambarhet. Ska man låta det stå framme i rumstemperatur eller ställa d i kylen o hoppas lite av fuktigheten försvinner? Krama ur det kanske?
Citera
2012-02-01, 00:15
  #1500
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G1zm0
Har nu gjort min andra sats prillan stark. Denna gången blev det bättre, det går att krama nu iaf utan att det smular sönder sig. Har hällt i 1 flaska bergamott och en rök, men tycker fortfarande att det smakar jävligt mycket salt, samt nu blev satsen klar idag så behöver ju stå och dra, men jag tycker denna är riktigt fuktig, ändå bättre än förr för den går som sagt o baka någotsånär, men är väldigt blött och rinner som fan. Vill ha samma konsistens som granit/ettan.

Har en flaska arom till att tillgå samt 2st påsar av gelet som binder det för bättre krambarhet. Ska man låta det stå framme i rumstemperatur eller ställa d i kylen o hoppas lite av fuktigheten försvinner? Krama ur det kanske?
Hur mycket väger snuset, jämfört med vad det ska väga?
Har du för mycket vätska i snuset så kan du ställa det i ugnen på 40c och dunsta
av det till du blir nöjd. Det har jag gjort någon gång när det blivit några cl för mycket vätska i snusmassan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback