Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-28, 07:36
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den.femte.kaparen
* Tryck Esc, skriv ett tal, skriv ett tecken, så upprepas tecknet det antalet gånger.

Hålla in Alt istället för att trycka Esc fungerar också om terminalen inte är trasig. Båda är Meta-tangenten.

Citat:
Ursprungligen postat av ture.karlsson
  • ALT-B/F: Gå bakåt/framåt mellan ord (ungefär).
  • ALT-D: Radera ordet (eller resten av ordet) till höger om markören.

Samma här. Om det inte fungerar att hålla in Alt, tryck Esc en gång före istället.
Citera
2015-02-28, 10:29
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ture.karlsson
Nix, ";" betyder inte samma sak som "&&". Till exempel:

Kod:
[~] $ false ; echo ABC
ABC
[~] $ false && echo ABC
[~] $ 

åfan men den gör iallafall samma sak? alltså kör kommandot efter ; när första är kört
__________________
Senast redigerad av e. 2015-02-28 kl. 10:33.
Citera
2015-02-28, 10:55
  #87
Medlem
Afros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e.
åfan men den gör iallafall samma sak? alltså kör kommandot efter ; när första är kört

; - skiter i om föregående kommando kördes korrekt.
&& - om föregående kommando kördes korrekt
|| - om föregående kommando inte kördes korrekt

exempel, filen hej finns inte.

root@:~$ cat hej ; echo "iudshfiudsfdf"
cat: hej: No such file or directory
iudshfiudsfdf

root@:~$ cat hej && echo "iudshfiudsfdf"
cat: hej: No such file or directory

root@:~$ cat hej || echo "iudshfiudsfdf"
cat: hej: No such file or directory
iudshfiudsfdf
Citera
2015-02-28, 11:36
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afro
; - skiter i om föregående kommando kördes korrekt.
&& - om föregående kommando kördes korrekt
|| - om föregående kommando inte kördes korrekt

exempel, filen hej finns inte.

root@:~$ cat hej ; echo "iudshfiudsfdf"
cat: hej: No such file or directory
iudshfiudsfdf

root@:~$ cat hej && echo "iudshfiudsfdf"
cat: hej: No such file or directory

root@:~$ cat hej || echo "iudshfiudsfdf"
cat: hej: No such file or directory
iudshfiudsfdf

Okej! tack för en bra förklaring
Citera
2015-02-28, 13:41
  #89
Medlem
Kod:
cd ~/mp3; rm -rf *

Inte så smart om ~/mp3 inte existerar.

Kod:
cd ~/mp3 && rm -rf *

Säkert.
Citera
2015-02-28, 17:21
  #90
Medlem
ture.karlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den.femte.kaparen
Om det inte fungerar att hålla in Alt, tryck Esc en gång före istället.

Bra tips. Det händer ganska ofta att man måste använda en trasig terminal (t.ex. när man sitter vid en kollegas dator).

Ett till tips: ALT-. (ALT och punkt). Det klistrar in sista ordet från föregående kommando.

Kod:
[~] $ ls abc.txt
abc.txt
[~] $ rm <ALT-.>

Den sista raden förvandlas till "rm abc.txt".
Citera
2015-03-02, 18:09
  #91
Medlem
xgrodxs avatar
Tråden handlar mest om tips om olika program i command line. Jag vet inte om det var det TS var ute efter, men kanske borde den döpas om?

Med det sagt så är här några användbara kommandon som inte heller handlar om bash per se.

curl icanhazip.com - visar din externa ip-adress.

tmux new-session -As `basename $PWD`- starta tmux och sätt sessionsnamnet till katalogen du befinner dig i. Jag har bundit det till ett alias.

Om man kör osx så är pbcopy användbart. Det kopierar till clipboard. Finns liknande till X, typ xsel.


Och så source, som faktiskt är bash
source ~/.bashrc - för att ladda om din bashrc om du har gjort ändringar.
Citera
2015-03-02, 19:45
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xgrodx
Tråden handlar mest om tips om olika program i command line. Jag vet inte om det var det TS var ute efter, men kanske borde den döpas om?

Med det sagt så är här några användbara kommandon som inte heller handlar om bash per se.

curl icanhazip.com - visar din externa ip-adress.

tmux new-session -As `basename $PWD`- starta tmux och sätt sessionsnamnet till katalogen du befinner dig i. Jag har bundit det till ett alias.

Om man kör osx så är pbcopy användbart. Det kopierar till clipboard. Finns liknande till X, typ xsel.


Och så source, som faktiskt är bash
source ~/.bashrc - för att ladda om din bashrc om du har gjort ändringar.

Jag tror att du inte riktigt har förstått skillnaden mellan ett skal och en terminal. bash är ett skal för att interagera med operativsystemet, medan en terminal är något som en användare kan använda sig av för inmatning samt presentation av data. Din terminalemulator (typ xterm) ritar upp bilden åt dig medan bash tolkar det du skriver. I princip allt jag har sett i den här tråden är bash-kommandon.
Citera
2015-03-02, 20:02
  #93
Medlem
xgrodxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geten123
Jag tror att du inte riktigt har förstått skillnaden mellan ett skal och en terminal. bash är ett skal för att interagera med operativsystemet, medan en terminal är något som en användare kan använda sig av för inmatning samt presentation av data. Din terminalemulator (typ xterm) ritar upp bilden åt dig medan bash tolkar det du skriver. I princip allt jag har sett i den här tråden är bash-kommandon.

Det jag menar är att det är mycket tips om ls, cat, awk, grep osv som inte har något med vilket skal jag använder. Bash i sig har ju inte så många "inbyggda" kommandon. Inte heller stdin och -out har något med bash att göra. Rätta mig gärna om jag har fel.
Vi kan ju dela scripts som är bash-kompatibla, men det är inte lika roligt.
Citera
2016-07-02, 22:11
  #94
Medlem
Enegs avatar
En bra handbok är Alien's Bash Tutorial

http://subsignal.org/doc/AliensBashTutorial.html
Citera
2018-04-23, 23:23
  #95
Medlem
jiZZeds avatar
Har väl en hel del LS alias och olika CD hjälp. Men de har redan nämnts i tråden.

Denna är rätt mysig dock pga att jag känner mig lite mallig varje gång jag använder de höhö

Kod:
alias godmode="sudo su"
Citera
2018-04-24, 01:05
  #96
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jiZZed
Har väl en hel del LS alias och olika CD hjälp. Men de har redan nämnts i tråden.

Denna är rätt mysig dock pga att jag känner mig lite mallig varje gång jag använder de höhö

Kod:
alias godmode="sudo su"

Haha! Denna åker rakt in i .bash_aliases på direkten!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback