2008-10-13, 16:39
Medlem
Tunemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickan Melinda
Ätstörningar är ingen risk att jag får, jag älskar mat och godis. Tror t.o.m att jag har blivit beroende av socker.
Anledningen att jag känner mig tjock, eller "tjockare" när jag inte tränar är ju såklart för att jag inte förbränner någonting.

Då får du nog sluta äta dem dagarna du inte tränar.

Nej men allvarligt. kroppen förbränner hela tiden även om du tränar eller inte. Men den förbränner olika mycket beroende på vad du gör.
Citera
2008-10-13, 19:41
Medlem
Personligen tror jag att Melinda hade nacken i en olämplig position när hon tränade men det verkar lite sent att spekulera om det nu.
Citera
2008-10-13, 19:42
Medlem
BRZMs avatar
Spänningar i nacken kan ställa till det rejält! Kan rekommendera liniment och vila om det är så.
Citera
2008-10-13, 20:20
Medlem
longcatislongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickan Melinda
Efter mitt pass aurobic på bräda varvat med styrka fick jag en massiv migrän. Det kändes som om mitt huvud skulle sprängas till bitar och jag var nära att kräkas flera gånger om.

Under passet som var 1 timme så drack jag 1 liter vatten och därefter 1 glas vatten när jag kom hem. Passet är ganska så hårt och jag tog i så mycket jag kunde. Migränen kom först några timmar senare.

Jag har aldrig vart med om någonting liknande i huvudvärksnivå.
Jag har aldrig tränat förr, men började på gym för två veckor sedan. Kan min migrän bero på att jag tog i för mycket? Jag har gått ganska hårt ut och tränar varje dag minst 1-2 timmar. Men jag brukar variera mig varje dag.
Jag förstår inte alls vad jag gjorde för fel.. vet någon annan?

Låter som ett typiskt fall av vätskebrist. Dricker du tillräckligt under träning och efter??
Citera
2008-10-14, 09:50
Medlem
lsas avatar
kolla trådstart..

Ni som svarar är ni medvetna om att TS startade tråden 2006-10-16 och inte har skrivit i tråden i typ 2 år?
Citera
2009-07-07, 16:44
Medlem
Jag bumpar den här tråden (ännu en gång) eftersom jag efter gårdagens träning fick ett massivt migränanfall! Jag har anlag för migrän och led av det varje tisdag under några månader när jag gick i sjunde klass, sedan fick jag akupunktur mot det och har bara haft ett eller två anfall dom senaste femton-sexton åren, men igår small det bara till på vägen hem från gymmet.

En kraftig aura så jag blev nästan blind, sedan totalt utslagen flera timmar tills huvudvärken äntligen kom efter att jag hade spytt ett par gånger.

Men till frågan. Är det vanligt att man får migränanfall efter träningar? Jag har aldrig fått det förut, men igår körde jag ett riktigt tungt benpass för första gången på ganska länge. Jag har läst att överbelastning (eller vad man ska kalla det) av atlaskotan kan ge migrän och det är väl i princip vad som händer när man lastar på en massa vikt på stången och kör knäböj? Visserligen lägger man inte stången på atlaskotan, men jag tror att jag spänner nacken rejält i alla fall. Hur ska man göra för att undvika detta? Benpassen är mina favoritpass efter ryggpassen och jag vill inte gärna dra ned på dem. Men ofta så tar man ju i så att man får blodsmak i munnen och man känner nästan hur man spränger blodkärl i huvudet (kanske inte bokstavligt, men det känns så)

Vad jag har förstått så är det ju inte farligt på något sätt, bara jävligt obehagligt. Men törs man träna på som vanligt i alla fall?

Nu dagen efter så har jag fortfarande väldigt ont i knoppen, men det är på ett helt annat sätt, nu är det mest som att man är öm efter att ha blivit mörbultad dagen innan, som en baksmälla nästan.
Citera
2009-07-07, 21:49
Medlem
Slackoffs avatar
Du kanske har triggerpunkter i trapezius som orsakar migränanfall.
Fortsätt att träna så blir det nog bättre.
Citera
2009-07-07, 21:52
Medlem
Methones avatar
Drick mer vatten.
Citera
2009-07-07, 21:55
Medlem
Slackoffs avatar
Man får inte migrän av vattenbrist.
Citera
2009-07-07, 22:37
Medlem
Methones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Man får inte migrän av vattenbrist.

Är TS säker på att det är migrän? Att få ont i huvudet efter träning (där man förlorar vätska) tyder väl på vattenbrist, vilket brukar vara den vanligaste orsaken till huvudvärk på gymmet?

Skulle också kunna vara spänningshuvudvärk. Nu har jag inte läst igenom hela inlägget och fått symptomen förklarade för mig, men gym+huvudvärk=vattenbrist...
Senast redigerad av Methone 2009-07-07 kl. 22:45.
Citera
2009-07-07, 23:52
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Cichlidae

Är det migrän vi snackar om, som oftast börjar med ögonflimmer, som sedan går över i dov huvudvärk och illamående? Ljus och ljudkänlig?
Citera
2009-07-08, 00:17
Medlem
Om någon ens hade bemödat sig att läsa mitt inlägg så hade jag inte behövt skriva det här.

Ja, det är migrän, helt säkert.

Slackoff

Jo, klart att jag kommer fortsätta träna, men jag kommer att vara rädd att det händer igen, när det här är bland den obehagligaste känslan jag vet. Jag har ju kört stenhårda pass förr och aldrig råkat ut för det.

Men i vilket fall som helst så antar jag att det inte går att få reda på vad som triggar det utan att det händer fler gånger.
Senast redigerad av Cichlidae 2009-07-08 kl. 00:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in